ایرنا نوشت: نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: همانگونه که در برجام درخواست شده، هدف قطعنامه گروه 3+3 ( 1+5) به شورای حکام آژانس، بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران است.

به گزارش پایگاه نمایندگی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، «هنری انشر» ( Henry S.Ensher) این بیانیه را در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بستن پرونده پی.ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) بیان کرد.
سفیر و نماینده دائم آمریکا نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان های بین المللی مستقر در وین عنوان کرد: پیش نویس قطعنامه ای که در اختیار ما قرار داده شده از حمایت همه اعضای 3+3 (1+5) برخورد بوده و ما امیدواریم که شورای حکام به ما در تصویب این قطعنامه به اتفاق آراء بپیوندد.
انشر تصریح کرد: فقط زمانی که مدیرکل تایید کند ایران به تعهدات مورد نیاز برای رسیدن به روز اجرای برجام عمل می کند، تحت این پیش نویس پرونده قطعنامه های مربوطه شورای حکام و تصمیم گیری ها در مورد ایران بسته می شود. در آن زمان دستورکار جدید مربوط به نظارت و تایید اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت جایگزین دستور کار مربوط به ایران در نشست های شورای حکام خواهد شد.
نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد: در تاریخ 14 ژوئیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران بر یک نقشه راه در این رابطه که ایران متعهد به رفع نگرانی های آژانس در مورد مسائل گذشته و فعلی هسته ای خود از جمله ابعاد احتمالی نظامی شد ، موافقت کردند.
وی اظهار داشت: ارزیابی نهایی مدیر کل آژانس نقطه عطفی مهم بوده و گامی ضروری در راستای تکمیل روند این نقشه راه است. گزارش نهایی آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی با ارزیابی های قبلی مدیر کل در مورد برنامه هسته ای ایران (که جزئیات ان در گزارش نوامبر 2011 اژانس آمده است) هماهنگ است.
هنری انشر افزود: تمایل جامعه جهانی برای حل و فصل نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای ایران شتابی برای اجرای برجام ایجاد کرده است. برجام رو به جلو و پیشگام است در حالیکه گزارش نهایی مدیرکل آژانس نقطه عطفی مهم در تکمیل این نقشه راه است، جامعه جهانی اطمینان خواهد یافت که فعالیت های هسته ای مربوط به بخش نظامی به دنبال اجرای کامل برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی دیگر در جریان نیست. آژانس نیز مسئولیت خطیری در تایید اجرای تعهدات ایران تحت برجام دارد. نظارت بر برجام و تایید اجرای تعهدات ایران تحت برجام در تضمین اینکه برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است و انحصارا مسالمت آمیز باقی خواهد ماند، حیاتی و مهم است.
به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود خطاب به شورای حکام این نهاد بین المللی اعلام کرد: آژانس مدرکی دال بر اقدام ایران برای ساخت وسیله انفجاری هسته ای پس از سال 2009 نیافته است.
در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر فعالیت های مربوط به ساخت وسیله هسته ای انفجاری در ایران پس از سال 2009 در دست ندارد. همچنین آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران(پی. ام .دی) پیدا نکرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =