وزیر خارجه ترکیه به یک روزنامه ایتالیایی گفته است صبر آنکارا در قبال اقدامات روسیه حد و اندازه‌ای دارد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری پرس تی وی، در حالی که یک روز از شلیک هشدار ناوشکن روس به قایق ماهیگیری ترکیه می‌گذرد، روزنامه «کوریره دلا سرا» دوشنبه به نقل از مولود چاووش‌اوغلو نوشت صبر آنکارا نسبت به واکنش اغراق‌آمیز مسکو به وقایع دیروز حدی دارد.

به گفتۀ وزارت دفاع روسیه، یکی از ناوشکن‌های این کشور در دریای اژه برای پیشگیری از برخورد با یک قایق ماهیگیری ترکیه‌ای مجبور به شلیک اخطار شده است.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با این نشریۀ ایتالیایی گفت: «کشتی ما تنها یک کشتی ماهیگیری بود، به نظرم واکنش ناو روسیه اغراق‌آمیز بود.»

وزیر خارجه ترکیه افزود: «به طور قطع روسیه و ترکیه باید اعتمادی که همیشه بین‌شان وجود داشته را دوباره برقرار کنند، اما صبر ما هم حدی دارد.»

این در حالی است که براساس گزارش‌ها روز دوشنبه نیز یک ناوچۀ روسی و یک قایق گارد ساحلی روسیه در دریای سیاه یک کشتی تجاری ترکیه را وادار به تغییر مسیر کردند.

ارتش آنکارا ماه گذشته یکی از جنگنده‌های روسیه را به بهانۀ نقض حریم‌هوایی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه منهدم کرد؛ مسکو می‌گوید حریم هوایی هیچ کشوری را نقض نکرده است.

 روابط دو کشور از آن زمان تیره شده است و احتمال می‌رود حادثۀ دیروز اوضاع را پیچیده‌تر کند.


چاووش‌اوغلو گفت روسیه تا به اینجا هم با این ادعا که ترکیه به خاطر حفاظت از تجارت نفت با داعش، این هواپیما را ساقط کرده است، «خود را در موقعیت مضحکی قرار داده است، هیچکس این حرف را باور نکرد».

وزیر خارجه ترکیه همچنین با انتقاد از مداخلۀ نظامی روسیه در سوریه مدعی شد این اقدام برای تقویت دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است، نه مبارزه با داعش.

    چاووش‌اوغلو با ادعای این‌که تنها هشت درصد از حملات هوایی روسیه تروریست‌های داعش را هدف می‌گیرند، افزود: «متاسفانه روسیه برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه نیست.»

او همچنین اظهار داشت حملات هوایی برای شکست داعش کافی نیست و حضور نیروهای زمینی در سوریه ضروری است.

سوریه از مارس 2011 دچار بحرانی است که هزاران تن را کشته و میلیون‌ها نفر را بیخانمان کرده است.

روسیه از هشتم مهر به خواست سوریه و با مجوز دولت دمشق حمله هوایی به مواضع تروریست‌های داعش را آغاز کرد.

در این میان دولت سوریه نیز از مشارکت روسیه برای مبارزه با داعش ابراز خرسندی کرده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =