روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخهایی در زمینه سوابق بیمه ای و نحوه بیمه شدن اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی کاربران سوالاتی در زمینه بیمه تامین اجتماعی را مطرح کردند. در همین زمینه روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخایی را ارسال کرده است.


در جدول زیر این سوال و پاسخها آورده شده است:

 

سوال

پاسخ

من در یک شرکت ساختمانی 8سال است که مشغول به‌کار هستم و به‌طور ۲۴ساعته در کارگاه شرکت بوده‌ام ولی حدود ۶ماهه که به من حقوق نداده‌اند و می‌گویند نداریم که بدهیم و بیمه من نیز رد می‌شود ولی قراردادی ندارم. آیا از طریق اداره کار شکایت بکنم پولم را می‌گیرم؟ چند روز طول می‌کشد؟) خواهش می‌کنم زود‌تر جواب بدهید خیلی حیاتی‌است. با درود و سپاس فراوان.

توجه داشته باشید که قرارداد کار یا کتبی است یا شفاهی و هر دو دارای اعتبار است. شما می‌توانید با ارائه مدارک لازم مبنی بر کار و اشتغال به هیات‌های حل‌اختلاف مراجعه و علیه کارفرمای خود شکایت کنید.

اینجانب 7سال با یک شرکت سهامی خاص کار کردم و اکنون اخراج شده‌ام ولی هیچ بیمه‌ای برای من در تامین اجتماعی وجود ندارد و لیست بیمه‌ای هم ثبت نشده است، ناگفته نماند بنده در این مدت اعتراضی به بیمه نشدنم نداشتم. الان می‌توانم از دست شرکت شکایت کرده تا بیمه این ۵ سال در سوابق تامین اجتماعی برایم ثبت شود؟

در ابتدا با مدارک اشتغال و کارکرد خود به شعبه مربوطه مراجعه کنید تا موضوع اشتغال شما در کمیته احتساب سابقه مطرح شود. در صورت عدم پذیرش توسط شعبه به اداره کار محل مراجعه و در هیات‌های حل اختلاف از کارفرمای خود بابت عدم واریز حق بیمه مدت مذکور شکایت کنید.

من قصد دارم بیمه قالی بافان شوم. تا چند سال باید حق بیمه پرداخت کنم؟ در ضمن در آموزش و پرورش سابقه بیمه دارم، آیا این سابقه جز سوابقم به حساب می‌آید؟

شرایط بازنشستگی بیمه‌شدگان قالی‌بافی همانند بیمه‌شدگان دیگر است. ۲۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن برای خانم‌ها یا ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن برای آقایان... سوابق بیمه در آموزش و پرورش باید به سازمان تامین اجتماعی منتقل شود تا به عنوان سابقه منظور شود.

 

 

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =