دولت خاتمی قانونی برای اصلاح قیمتها و یارانه ها نداشت ولی دولت نهم داشت و اجرا نکرد.

محمد ستاری فر رئیس سازمان مدیریت و معاون رئیس جمهور در دولت خاتمی در توضیح اینکه چرا دولت خاتمی اصلاح قیمت ها و هدفمند سازی یارانه ها را عملی نکرد گفت:دولت آقای خاتمی در لایحه برنامه سوم اصلاح قیمت ها را به مجلس برد ولی مجلس پنجم با مخالفت های مهندس باهنر این موضوع را ازلایحه حذف کرد و در واقع چون دولت به قانون متعهد بود ولی این قانون وجود نداشت نمی توانست آنرا اجرا کند.

وی افزود:اما در برنامه به شکلی ریز و مفصل بحث شد در مواد 2 و3 قانون برنامه بحث شد که ما بنزین و انرژی را به قیمت خلیج فارس نرخ گذاری بکنیم «یارانه»نیست بلکه «یک فرصت» است. یعنی اگر این فرصت را به شکل دیگری است توزیع کنیم زمینه رشد را فراهم می کند.قرار شد مبنا قیمت فوب خلیج فارس باشد و پنجاه درصد از درآمد حاصل صرف نظام جامع تامین اجتماعی شود که در فصول هفت وهشت برنامه ذکر شده است.مابقی هم صرف توسعه زیر ساخت ها و بخش تولید شود.

در واقع مبنای این ادبیاتی که به عنوان هدفمند سازی مطرح می کنند، همان ادبیاتی است که در برنامه چهارم مورد استفاده قرار گرفته است؛ ولی انگار خجالت کشیدن عنوان کنند این ادبیات را از کجا آورده اند. چرا که اگر به ان اشاره کنند مورد سئوال قرار می گیرند که چرا برنامه را اجرا نکرده اید.

وی در تشریح تفاوت دولت خاتمی و احمدی نژاد در قبال اصلاح قیمت ها گفت: در واقع برنامه چهارم در جریانی افتاد که در آن تمامی مبانی و رویکردهای مربوط به اصلاح قیمتها ، توزیع مجدد ، رشد و عدالت در ان دیده شده بود ولی اجرا نشد؛ یا به عبارتی ساده تر دولت نهم بر خلاف دولت آقای خاتمی، قانون هم داشت ولی اجرا نکرد.

مشروح این گفتگو را در بخش دوم نشست اقتصادی کافه خبر با محمد ستاری‌فر در اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =