روزنامۀ روسی ایزوستیا در گزارشی این پرسش را مطرح می کند که آیا اردوغان مرد خطرناکی است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین، روزنامۀ روسی ایزوستیا، در تحلیلی به قلم یگور خولموگلف، پیرامون ماجرای استعفای اردوغان می نویسد: یک روز بعد از آنکه اردوغان رئیس جمهور ترکیه وعده داد که در صورت ثابت شدن ارتباط وی با تجارت نفت داعش استعفا کند، وزارت دفاع روسیه طی کنفرانس خبری بزرگی اطلاعات کامل درباره تجارت نفتی بین ترکیه و داعش را ارائه داد.

نویسنده با طعنه اشاره می کند که "مرد شرقی" خودش وعده می دهد و خودش آن را پس می گیرد ولی روشن است که انتظار نداشت که این چنین دچار این مشکل اخلاقی شود.

نویسنده در ادامه می آورد: بریفینگ وزارت دفاع روسیه، هدف تحریک استعفای اردوغان را دنبال نمی کرد ولی می خواست به جهانیان و خود رئیس جمهور ترکیه پیام برساند که صورت او به نفت غارت شده، خون نظامیان روس و همه سوری هایی که به خاطر ادعاهای سلطه جویانه رهبر عثمانی جدید به گرداب جنگ داخلی خونین انداخته شدند، آلوده شده است.

نویسنده داعش را شرکت تابعه ترکیه و قطر می داند و ائتلاف غربی را به تظاهر به بمباران متهم می نماید.
نویسنده اضافه می کند که داعش در ابتدا می توانست از بریدن سر مسیحیان، برده فروشی و ویرانی آثار تاریخی خودداری کند. سفارش دهندگان هر آن می توانستند از این گروه بخواهند که داعش از این ظاهرسازی خونین دست بکشد ولی این کار را نکردند و لذا انفجار بناهای تاریخی در سوریه تقصیر اردوغان هم است.

نویسنده معتقد است که سزای این جنایت تنها استعفای ساده نیست. به تعبیر نویسنده اردوغان مانند گرگ از منطقه احاطه شده توسط پرچم های قرمز، بیرون پریده و حالا هیچ کاری از او بعید نیست. رژیم اردوغان طی سیزده سال اخیر، ترکیۀ پیرو مصطفی کمال، کشوری با چهره اروپایی و غربی را ویران کرده است.

ترکیۀ مصطفی کمال گاهی رفتار شدیدی از خود نشان می داد (در رابطه با یونانیان و کرد ها) ولی همه کارهای آن حدود ملی - قومی داشت. ولی اندیشه های عثمانی و پان اسلامی اردوغان حد و حدود نمی شناسد. در این شرایط نه تنها سوریه بلکه کشورهای همسایه که زمانی بخشی از امپراطوری عثمانی بودند، احساس ناراحتی می کنند.

به عقیده نویسنده، مجلس تاتارهای کریمه که با سرویس های ویژه ترکیه ارتباط نزدیک دارد، تحریم برقی کریمه را بر پا کرد و لذا روسیه هم تأثیر اندیشه های اردوغان را احساس کرده است.

نویسنده سیاست اردوغان را به عنوان خطر سیستمی در برابر نظم جهانی در اورآسیا تعبیر کرده و رفتار ترکیه تحت ریاست اردوغان را به رفتار داعش تشبیه می کند. اردوغان که از چهره مشخص قومی ترکیه دست کشید، مرزهای ترکیه را از مشروعیت بی چون و چرای سابق محروم کرد.
نویسنده معتقد است که سیاست ماجراجویانه رهبران ترکیه، بزرگترین بحران را رقم زده و ناتو را نیز تحریک کرده است. در این شرایط بعید نیست که خود آمریکا نسبت به برکناری اردوغان اقدام کند.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    آمریکا هم اسناد ارتباط داعش با روسیه را پیشتر ارائه کرده است. آیا پوتین استعفا خواهد داد؟ روسیه وقتی دید آمریکا اطلاعات مربوطه را ارائه کرده تبلیغات ضد ترکیه را شروع کرد. روسیه چرا قبل از سقوط هواپیمای خود اسناد به این مهمی را فاش نمی کرد؟ اندکی فکر هم خوب است.
    • غیر روشنفکرنما IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
      46 22
      کدوم اسنادو امریکا در مورد ارتباط داعش با روسیه ارائه کرد؟امیدوارم فقط حرفای آمریکایی هارو سند ندونین.بعدش اینکه حرف شما تناقض داره.بالا خره از نظر شما دلیل روسیه برای انتشار اسناد سقوط هواپیماش بود یا اسناد ارائه شده آمریکابه ادعای شما؟بعد اگر قبل سقوط بمب افکنش چیزی نگفته شاید نمیخواسته رابطه تجاریشو.... با ترکیه دچار خدشه کنه ولی وقتی دید از پشت خنجر خورد اسنادشو ارائه کرد.منم هم به شما میگم اندکی فکر هم خوب است.البته فکر عمیق.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
      20 20
      حالا بی نام حرف حسابت چیه؟
    • مازیار A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
      35 39
      پوتین جایی ادعا کرده که اگر چنین چیزی ثابت بشه استعفا میده ؟ همه ی کشور های درگیر دنبال اهداف خودشون هستن. اما چیزی که مسلم و کاملا روشن و واضحه حمایت کامل نظامی و مالی و تسلیحاتی کشورهایی مثل ترکیه و قطر و عربستان و اردن از تروریستهای وحشی و خون آشام داعشه. سنگ کی رو به سینه میزنی ؟ کثیف تر و پست تر از اردوغان خودشه که با نوکری آمریکا و اسراییل بدنبال رسیدن به پول و قدرت به قیمت صد ها هزار کشته و میلیونها آواره کشور های ستمدیده ی همجوارشه. آمریکا و اروپا قبل و بعد از مداخله روسیه ، تنها کاری که به بهانه جنگ با داعش کردن بمباران مراکز اقتصادی و صنعتی و نابود کردن زیرساختهای مناطق اشغالی سوریه بوده تا دیگه سوریه هرگز نتونه سر بلند کنه و امنیت اسراییل تامین بشه. اندکی فکر هم خوب است ...
    • حسين A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
      31 22
      يعني به آمارهاي آمريكا كه همه اش سند سازي و جعلي است و بار ها و بارها اين موضوع اثبات شده ميتوان اتكا كرد؟ فقط فكر كنيد ،جوابش در قلبتان ظهور ميابد.
    • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
      55 29
      حالا شما چرا این قدر از رسوایی داعش و اردوغان ، ناراحتی ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    25 32
    فکر کنم اردوغان استعفا خواهد داد چون اسناد ارائه شده توسط روسیه بقدری محکم بودند که خود روسها هم کم مانده بود باور کنند
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    6 1
    سگ زرد برادرشغاله شماها خودشو ناراحت نکنيد
  • علی RO ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    22 10
    موضوع این است که بنده خدا رای به انتخاب اردوغان داده است که اینقدر ناراحت می باشد مرد حسابی کجای دنیا رسم شده که 1 تمام مکانهای تاریخی را خراب کنی که کشور خودت توریسم داشته باشد 2 دزدی نفت 3 تعدی به جان چند میلیون نفر که به زیر خاک فرستادی 4 آواره کردن جندین میلیون نفر 5 از بین بردن زیر بناهای اقتصادی سوریه و عراق برای اینکه از تو جلو نزنند 6 مظلوم نشان دادن خودت و فرهنگی نامیدن کشورت یعنی چه تناقض تا کجا 7 تقصیر را به روسیه و ایران نسبت می دهی که خودت را از جنایت مبرا کنی بدبخت 8 ای کسانی که همراه ترکیه و سعودی و قطری هستید حمایت از آنها یعنی شریک جنایت آنها 9 اروپا چه کشور جلادی را می خواهد اروپایی کند اینها هنوز انسان نیستند چه برسد که اروپایی هم شوند و...