بازدید فرماندار تبریز از موزه فوتبال آذربایجان/ از ایجاد موزه ورزش استقبال می کنیم

فرماندار شهرستان تبریز ضمن بازدید از موزه فوتبال آذربایجان در غرب تبریز، این مجموعه را قدمی بزرگ در حفظ تاریخ و فرهنگ ورزش آذربایجان عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، رحیم شهرتی فر در این بازدید با تاکید بر اینکه آثار این موزه، برای جوانان و نسلهای آتی نیز آموزنده و باعث افتخار خواهد بود، گفت: برای فرزندان و خانواده های عزیزان پیشکسوت ورزش فوتبال نیز یادگاری ارزشمند است که بصورت منسجم نتیجه زحمات پدران خویش را مشاهده می کنند.

وی با اشاره به ثبت و نگهداری تاریخ فوتبال آذربایجان از اوایل سده 1300 در این مجموعه، موزه فوتبال آذربایجان را برگ زرینی در عرصه فرهنگ و ورزش کشور دانست و گفت: ایجاد این موزه الگوی خوبی برای دیگر استانها و رشته های دیگر فرهنگی و ورزشی خواهد بود.

موزه فوتبال آذربایجان

فرماندار شهرستان تبریز همچنین، با اشاره به نقش چشمگیر فعالیت مدرسه مموریال در تاریخ فوتبال منطقه گفت: پیشنهاد تبدیل این مدرسه به موزه ورزش و فوتبال اقدام به جا و مناسبی است که اجرای سریعتر این طرح را پیگیری خواهیم کرد.

به گفته ایوب نیکنام لاله، گردآورنده اشیا موزه فوتبال اذربایجان، اسناد و آثار موجود در این مجموعه بیانگر تقریبا یک چهارم از کل تاریخ فوتبال تبریز و آذربایجان است.

موزه فوتبال آذربایجان

گفتنی است، موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران است که در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۹۳ در محل پارک رضوان غرب کلانشهر تبریز بنیان‌گذاری شد.

در این موزه به وسعت 400 متر مربع، تعداد 250 قطعه عکس، 200 قطعه اسناد قدیمی و بیش از 200 فقره از اشیای قدیمی از فوتبال تبریز و آذربایجان به همراه کاپ‌ها، مدال‌ها، پیراهن و لباس ورزشی قهرمانان آذربایجان در بازه زمانی ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۳ به نمایش گذاشته شده است.

موزه فوتبال آذربایجان

این موزه حاصل تلاش آقای ایوب نیکنام لاله محقق و پژوهشگر تاریخ آذربایجان است که مدت ۲۰ سال در مورد تاریخ فوتبال تبریز تحقیق نموده و با جمع آوری تمام اسناد، تصاویر و وسایل ورزشی آنها را به این موزه اهدا کرده است.

در بخشهایی از این موزه غرفه شهدای فوتبالیست، قدیمی ترین توپ فوتبال موجود در کشور، اولین کتاب قانون فوتبال ایران، اولین بلیط مسابقه فوتبال در کشور و ... نگهداری می شود.

موزه فوتبال آذربایجان

هچنین لازم به ذکر است، همکاری با دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز برای انجام تحقیقات علمی ورزشی و انتخاب به عنوان موزه برتر در سه زمینه توسط ایکوم از جمله دستاوردهای موزه فوتبال آذربایجان است.

بر اساس اعلام مسئولان محلی، قرار است شهرداری تبریز با تملک بنای تاریخی مدرسه ی باسکرویل، موزه ورزش آذربایجان را راه اندازی کرده و موزه فوتبال نیز به عنوان بخشی از آن مجموعه به بنای جدید منتقل گردد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =