ایرنا نوشت: منابع انگلیسی روز سه شنبه با اشاره به اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام گزارش دادندکه به احتمال زیاد حملات هوایی این کشور علیه گروه تروریستی داعش در سوریه در هفته آینده آغاز خواهد شد.

روزنامه ایندیپندنت روز سه شنبه در این خصوص نوشت:'یورش هواپیماهای بمب افکن انگلیس علیه مواضع داعش می تواند در روزهای در پیش رو شروع شود.'

این روزنامه افزود: این احتمال پس ازآن قوت گرفت که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس راه را برای رأی گیری طرح گسترش حملات هوایی این کشور علیه مواضع داعش در سوریه در هفته آینده باز کرد.

نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در نشست مجلس عوام گفت: من روز پنجشنبه به مجلس خواهم آمد و شخصاً به کمیته منتخب امور خارجی مجلس در ارتباط با ضرورت پیوستن انگلیس به حملات هوایی علیه داعش در سوریه پاسخ خواهم داد.
وی افزود: من توضیح خواهم داد که در کنار تلاش های مهم بین المللی برای پایان بخشیدن در جنگ در سوریه، اقدام نظامی بخشی از یک راهبرد جامع برای بشکست کشاندن داعش است.

ایندیپندنت نوشت: کامرون تایید کرد که روز پنجشنبه این پیشنهاد( گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه ) را در پارلمان مطرح خواهد کرد و این مؤید آن است که وی امیدوار است نمایندگان مجلس عوام از درخواستش برای شروع این اقدام نظامی حمایت کنند.
این روزنامه افزود: کامرون در نشست مجلس عوام گفت که' نمایندگان پارلمان می توانند این پیشنهاد را گرفته و در طول تعطیلات آخر هفته( شنبه و یکشنبه ) مورد بررسی قرار دهند و پس از آن ( دوشنبه )،یک روز کامل برای گفت وگو در این مورد و بررسی ملاحظات و دادن رأی وقت داریم.'

ایندیپندنت اضافه کرد: کامرون در همین حال بابیان اینکه وقت زیادی برای پرداختن به این موضوع با توجه به تهدیدات داعش نداریم گفت که داعش می تواند در حال تلاش برای به دست آوردن سلاح هسته ای و سلاح های میکروبی باشد.
در راهبرد امنیت ملی انگلیس که توسط دولت کامرون روز گذشته منتشر شد، هشدار داده شده است که گروه تروریستی داعش و القاعده تلاش دارند که به توانایی شیمیایی، میکروبی و هسته ای دست یابند.

در این راهبرد همچنین به این مساله اشاره شده است که 800 انگلیسی که توسط دستگاه امنیتی شناسایی شده اند، به سوریه سفرکرده اند و در حدود نیمی از آنها به کشورشان بازگشته اند.
روزنامه گاردین نیز روز سه شنبه در گزارشی عنوان کرد که دیوید کامرون قصد دارد که پیشنهادش را برای گسترش حملات هوایی انگلیس در سوریه در هفته آینده برای رأی در مجلس عوام مطرح سازد.

این روزنامه نوشت: کامرون قرار است روز پنجشنبه در بیانیه ای شفاهی خطاب به نمایندگان مجلس عوام، از آنها بخواهد که در روزهای تعطیل این هفته پیشنهادش را مورد بررسی قرار داده و در هفته در پیش رو در مورد آن بحث و رأی گیری کنند.
گاردین با اشاره به اظهارات نخست وزیری انگلیس در نشست روز دوشنبه گذشته در مجلس عوام افزود: کامرون این وقت را به مایکل فالون وزیر دفاع خواهد داد که به صورت فردی نمایندگان پارلمان را توجیه کند.

این روزنامه افزود: احتمالا اکثریت اعضای کابینه در سایه ( حزب کارگر) و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمانی این حزب دارای دید مثبتی نسبت به حمله نظامی علیه داعش در کنار پیگیری راهبرد سیاسی و دیپلماتیک گسترده از جمله برقراری آتش بس میان رییس جمهور سوریه و بیشتر گروه های معارض که جدا از گروه تروریستی داعش و جبهه النصره شمرده می شوند، هستند.
هر چند جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت کارگر در نشست روز دوشنبه مجلس عوام به رغم اعلام حمایت از افزایش بودجه دفاعی انگلیس با هدف تقویت نیروهای نظامی و امنیتی این کشور علیه تهدید تروریسم، بار دیگر به مداخله نظامی انگلیس در سوریه با توجه به تجربیات گذشته در لیبی و عراق هشدار داد.

کوربین در این نشست گفت: ما در حال حاضر طبیعتاً متمرکز بر تهدید های فوری هستیم که با آنها روبرو هستیم با این حال نا امید کننده است که تحلیل های کافی درباره راهبرد امنیت ملی و تهدید های جهانی که کشور انگلیس و مردم همه جهان با آن روبرو هستند وجود ندارد.
رهبر حزب کارگر افزود: نابرابری، فقر، بیماری، نقض حقوق بشر، تغییرات آب و هوایی ، تنش های آبی و امنیت قضایی و البته انتقال سلاح و پول های غیر قانونی، گروه هایی نظیر داعش را قادر ساخته است به فعالیت خود ادامه دهند یا حتی رشد کنند..
جرمی کوربین اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی های زیادی در این باره وجود دارد که انگلیس چه درس هایی از درگیری های نظامی گذشته خود گرفته است. آیا این مسئله را در آستانه انتشار گزارش دوباره تحقیقات درباره جنگ عراق مد نظر قرار خواهد داد.

وی این سوال را مطرح کرد که 'واکنش نخست وزیر انگلیس به گزارش ماه اخیر سازمان ملل درمورد اینکه همه طرف ها در کشور لیبی همچنان در حال نقض قوانین بین المللی هستند و داعش کنترل خود را بر مناطق مرکزی لیبی افزایش داده است و اعدام های خودسرانه صورت می دهد، سر می برد و عضو قطع می کند، چیست؟. هفته گذشته یکی از اعضای مجلس عوام انگلیس در مطلبی نوشت که انگلیس نتوانسته است از لیبی حمایت موثری صورت دهد و ما باید از اشتباهات خود درس بگیریم . انگلیس چه درسی از دخالت نظامی در لیبی گرفته است.؟'
جرمی کوربین روز شنبه گذشته نیز در سخنانی در جمع فعالان حزب کارگر در شهر جنوبی بریستول گفته بود حزبش از هر اقدامی برای محافظت از مردم انگلیس حمایت می کند و به همین جهت پیشنهادهای دولت محافظه کار و نیز گزارش کمیته فرا حزبی پارلمان که در آن با حملات نظامی در سوریه مخالفت شده است، را بررسی می کند.

رهبر حزب کارگر در همین حال به رغم صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مقابله با گروه تروریستی داعش، خواستار رویکردی متفاوت در سیاست خارجی انگلیس و حل جامع مناقشه سوریه شد.
کوربین ضمن هشدار نسبت در خصوص لزوم جلوگیری از تکرار اشتباه های گذشته ( دخالت نظامی در عراق در سال 2003 میلادی ) گفت که حزب کارگر تنها زمانی از این حمله دفاع می کند که 'برای حفاظت از مردم انگلیس' این اقدام کاملا ضروری' بوده و یک 'مداخله خارجی ' شمرده نشود .
کوربین گفت: «به عقیده ما، حملات هولناک پاریس، تلاش بین المللی فوری تری را برای دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از طریق مذاکره و پایان بخشیدن به تهدید داعش می طلبد.»

وی تصریح کرد: «به طور قطع، هیچ چیز نمی تواند حمله به غیرنظامیان را توسط هر کسی و در هر مکانی از جهان که باشد، توجیه کند. تجربه جنگ افغانستان، عراق و لیبی بسیاری از ما را متقاعد کرده است که اشتیاق نخبگان برای مداخلات نظامی بی پایان تنها موجب تشدید تهدیدها علیه خودمان، و بر جا گذاشتن تلفات و بروز بی ثباتی می شود.»

هرچند گفته می شود که جرمی کوربین، بر سر اقدام نظامی این کشور در سوریه با اعضای کابینه در سایه و نمایندگان پارلمانی حزب کارگر اختلاف نظر پیدا کرده است.
روزنامه گاردین در این خصوص نوشت: به نظرمی رسد کوربین که مخالف دیرینه مداخلات نظامی غرب است، باشخصیت های بلندپایه حزبش، از جمله 'هیلاری بن'، وزیر امور خارجه در کابینه سایه و 'تام واتسون'، معاونش، بیش ازپیش اختلاف نظر پیداکرده است.
گاردین افزود: تام واتسون گفته است کابینه در سایه ممکن است با شروط سخت گیرانه از گسترش حملات نظامی به سوریه حمایت کند. و در نهایت این کابینه در سایه است که باید تصمیم بگیرد، نه رهبر حزب کارگر.

این روزنامه نوشت: معاون کوربین بیان داشته است: «هم اکنون شورای امنیت قطعنامه ای تصویب کرده است که در آن، اقدام علیه داعش باهر ابزار ممکن را خواستار شده است. تصویب این قطعنامه با اجماع نشان می دهد که جامعه بین المللی تا چه حد درباره جدی بودن تهدید داعش اطمینان دارد ضمن آنکه 'هیلاری بن ' نیز شرایطی را برای حمایت ما از هرگونه اقدام در سوریه تعیین کرده است. تصمیم جمعی نهایی در این خصوص بر عهده کابینه در سایه خواهد بود. ما تنها پس از ارزیابی دقیق طرح نخست وزیر درباره چگونگی مشارکت این کشور در تلاش بین المللی علیه داعش تصمیم گیری خواهیم کرد.»

به نوشته گاردین، شماری از همکاران جرمی کوربین از جمله 'جان مک دانل'، متحد نزدیک وی و وزیر دارایی در کابینه در سایه، از وی خواسته اند در صورت مطرح شدن مداخله نظامی انگلیس علیه داعش در مجلس عوام، به نمایندگان پارلمانی حزب خود اجازه دهد آزادانه رأی خود را بدهند و رهبر حزب کارگر نیز تاکنون این پیشنهاد را رد نکرده است.

ساندی تایمز نیز پیشتر در این باره نوشته بود: منابع نخست وزیری به این روزنامه گفتند که کامرون برای راضی کردن نمایندگان پارلمان انگلیس و خواباندن موج مخالفت ها، در حال آماده کردن هفت طرح مشخص برای این دخالت نظامی از جمله پیش نویسی برای آینده سوریه است.

این روزنامه افزود: این اقدام کامرون پاسخ به درخواست کمیته امور خارجی مجلس عوام است که هشدار داده بود که مخالف هرگونه مداخله نظامی در سوریه خواهد بود مگر آنکه راهبردی بین المللی برای یافتن صلح و پایان دادن به اختلافات در سوریه وجود داشته باشد.
مجلس عوام انگلیس در سال گذشته، با حمایت حزب کارگر با دخالت نظامی این کشور در عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش موافقت کرد اما این مصوبه قابل گسترش به کشور سوریه نیست.

دیوید کامرون پیش از این روشن ساخته است تا زمانی که نتواند حمایت کامل پارلمان انگلیس را به دست آورد، درخواستش برای گسترش حملات هوایی این کشور در سوریه، به رأی نمایندگان نخواهد گذاشت.
ساندی تایمز نوشته است: اولین بمباران های هوایی جنگنده های انگلیسی علیه مواضع داعش در سوریه، ساعاتی بعد از رأی مثبت نمایندگان مجلس عوام شروع خواهد شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =