ستاد بحران شهرستان اراک در هر لحظه برای مقابله با حوادث آماده است

آمادگی برای بحران مختص به زمان خاصی نیست و اعضای ستاد بحران شهرستان اراک در هر لحظه برای مقابله با حوادث احتمالی آماده است

فرماندار شهرستان اراک با بیان اینکه آمادگی برای بحران مختص به زمان خاصی نیست و اعضای ستاد بحران شهرستان اراک در هر لحظه برای مقابله با حوادث احتمالی آماده است، افزود: دستگاه‌های عضو باید پتانسیل‌های موجود را در قالب لیستی تهیه و توانمندی‌های سازمان خود را نیز ارائه دهند.
به گزارش خبرآنلاین، حسین بختیاری، فرماندار شهرستان اراک در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان، گفت: با توجه به اینکه در فصل پاییز قرار داریم و به فصل زمستان نزدیک می شویم؛ لذا می‌طلبد که همه دستگاه‌های عضو این ستاد آمادگی لازم را جهت مقابله با حوادث احتمالی داشته باشند.
وی با بیان اینکه وقوع شرایط بحرانی در این فصول نسبت به فصل های دیگر بیشتر است به ویژه اینکه در بارش ها درآبان ماه سال جاری در طول 45 سال گذشته بی سابقه بود، بیان کرد: حوادث مانند سیل و راهبندان و به تبع قطعی گاز و برق در این فصول غیر قابل اجتناب است که اگر غفلت شود شرایط بسیار پیچیده و سختی را ایجاد می کند؛ بنابراین باید اعضای ستاد بحران استان به ویژه شرکت توزیع نیروی برق و شرکت آب‌منطقه‌ای همواره هوشیار باشند.
فرماندار شهرستان اراک عملکرد هواشناسی در بارندگی‌های اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: بیش از 90 درصد پیش بینی های این سازمان درست بوده و با بهره‌گیری از سیستم اطلاع‌رسانی پیامکی در زمان مناسب وضعیت جوی را به اطلاع ستاد بحران می‌رسید که تأثیر بسیار مثبتی در تصمیم گیری ها داشت.
بختیاری ضمن اشاره به رفع مشکلات خدمات‌رسانی به روستای معصومیه و شهر ساروق، گفت: بارندگی های اخیر مشکلاتی را در بخش های مرکزی و معصومیه ایجاد کرد اما با همکاری و آمادگی دستگاه های ذیربط مشکلات رفع شد و این آمادگی باید روز به روز افزایش یابد
وی تأکید کرد: به طور قطع دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد آمادگی مطلوب و کاملی برای مواجهه با بحران دارند و این آمادگی باید حفظ شده و ارتقا داده شود.
وی به لزوم تشکیل جلسات درون سازمانی دستگاه‌های عضو در رابطه با آمادگی در بحران‌ها به صورت هر دو هفته یکبار تاکید و بیان کرد: نظارت و بازرسی از امکانات موجود و ارائه توانمندی ها در حوزه کاری هر دستگاه برای آمادگی هر چه بیشتر بسیار مهم است.
فرماندار شهرستان اراک با بیان اینکه مدیریت بحران در مناطق روستایی نیز باید مورد توجه باشد و در این راستا باید بخشداری ها با دهیاری ها و شوراهای روستایی تعامل بیشتربرقرار کنند، ابراز کرد: دستگاه‌های مرتبط باید در خصوص باز بودن راه سیلاب‌ها در مسیر پل های ارتباطی روستایی اطمینان حاصل کنند، همچنین وضعیت سدها و بندها بررسی شود تا مانعی برای دفع آب اضافی وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: در بارندگی های اخیر مشکل خاص و نگران کننده ای در شهرستان اراک وجود نداشت تنها برخی معابر سطح شهر با آبگرفتگی هایی همراه بود که شهرداری باید در رفع نواقص موجود تلاش کند ومسیر عبور سیلاب هایی که پر از خار و خاشاک و نخاله های ساختمانی است باید با جدیت شناسایی و پاکسازی شود.
بختیاری اسکان مسافرین در راه مانده را نیز یکی از نکات ضروری در مدیریت بحران دانست و بیان کرد: بقاع متبرکه و مساجد از این بابت وضعیت مناسبی دارند؛ اما در صورت کمبود امکانات پیش از شروع فصل سرما اداره کل اوقاف و امور خیریه باید مراتب را به هیات امنای بقاع متبرکه و مساجد اطلاع دهد.
وی با بیان اینکه خدمات رسانی به مسافران و خودروهایی که به دلیل راه‌بندان و کولاک مجبور به توقف در جاده ها هستند نیز از مسایل جدی در حوزه مدیریت بحران است، اظهار کرد: به دلیل سرما نیازاست که خودروها روشن باشند؛ لیکن در این شرایط با کمبود بنزین مواجه می شو.ند؛ بنابراین باید بنزین‌ وگاز رسانی در صورت بروز این گونه شرایط از طریق شرکت پخش و توزیع فراورده های نفتی به خوبی مورد توجه باشد.
فرماندار شهرستان اراک با بیان اینکه آمادگی برای بحران مختص به زمان خاصی نیست و اعضای ستاد بحران شهرستان اراک باید در هر لحظه برای مقابله با حوادث احتمالی آماده باشند، افزود: دستگاه‌های عضو باید پتانسیل‌های موجود را در قالب لیستی تهیه و توانمندی‌های سازمان خود را نیز ارائه دهند.
بختیاری ادامه داد: در این راستا کشیک فرمانداری شهرستان اراک از صبح تا ساعت 19 به صورت حضوری و از ساعت 19 تا صبح را به صورت آنکال است و در صورت بروز حادثه همه دستگاه‌های عضو از طریق سیستم اطلاع‌رسانی ستاد مطلع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران یعنی اینکه بتوانیم در نبود امکانات مثل آب، برق و گاز خدمات ارائه دهیم و فعالیت ها تعطیل نشود، افزود: یک مانور مدیریت بحران در دو تا سه هفته آینده در شهرستان اراک اجرا می شود که به احتمال زیاد در شرایط نامساعد جدی و در نیمه شب است و می طلبد دستگاه های اجرای بیش از پیش آماده باشند.
یادآور می شود؛ در نشست کارگروه مدیریت بحران شهرستان اراک در خصوص راهکارهای موثر در زمان بروز حوادث احتمالی بحث و تبادل نظر شد و شرکت توزیع نیروی برق از اجرای مانوری در هفته جاری خبر داد که از ساعت هشت صبح در محدوده روستای ضامنجان، گوار و عقیل آباد به مدت پنج ساعت برق قطع می‌شود و دستگاه‌های عضو ستاد باید در این مانور حضور پیدا کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =