تهران از امروز میزبان یکی از مهم ترین رویدادهای جهان در حوزه انرژی است؛ 17 کشور بزرگ صادرکننده گاز در پایتخت جمهوری اسلامی ایران جمع می شوند تا در مورد مسائل کلان تولید و صادرات گاز تبادل نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفدهمین نشست عادی وزارتی و نشست فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز از امروز با حضور نمایندگان و سران 17 کشور دارای بالاترین ذخائر گاز جهان در تهران آغاربکار خواهد کرد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

گاز طبیعی تولیدشده در جهان از سال ٢٠٠٤ تا پایان ٢٠١٤ از ٢٧١١ میلیارد مترمکعب در سال به ٣٤٦١ میلیارد مترمکعب رسیده و دارای رشد ٢١,٧ درصدی بوده است.

دراین دوره، مصرف جهانی گاز طبیعی نیز با افزایش ٦٩٤ میلیارد مترمکعبی از ٢٦٩٩ میلیارد مترمکعب به ٣٣٩٣ میلیارد مترمکعب در سال رسیده و با رشد ٢٥,٧ درصدی روبرو بوده است.

با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی از ٢٤٣٥,٦ میلیون تن معادل نفت خام به ٣٠٦٥.٥ میلیون تن معادل نفت خام در سال، سهم گاز طبیعی از مجموع کل انرژی مصرفی تولیدشده از منابع مختلف در جهان، از سال ٢٠٠٤ تا پایان ٢٠١٤ با افزایش ٦٣٠ میلیون تنی از ٢٣.١ درصد به ٢٣.٧ درصد رسیده است.

در سال ٢٠١٣ حجم مبادلات تجاری گاز طبیعی جهان با افزایش ١٥,١ میلیارد مترمکعبی به ١٠٣٥.٩ میلیارد مترمکعب در سال رسید که از این مقدار ٣٢٥.٣ میلیارد مترمکعب مربوط به صادرات LNG و ٧١٠.٦ میلیارد مترمکعب مربوط به صادرات گاز طبیعی به وسیله خطوط لوله است.

مروری بر شرایط کشورهای عضو اوپک گازی اهمیت این اجلاس را بیشتر نشان می هد:

ایران

ایران عضو موسس GECF، IEF و اوپک و عضو اکو، صندوق بین المللی پول، جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد است.

ایران با تولید ناخالص داخلی ٤٠٤ میلیارد دلاری و رشد اقتصادی ٣ درصدی در سال٢٠١٤ دارای ٢٨,٤ میلیون نفر جعیت فعال و نرخ بیکاری بالای ١١.٢ درصدی بوده است.

ذخایر اثبات شده نفت خام ایران در سال ٢٠١٤ بالغ بر ١٥٧,٨ تریلیون بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٣٤ تریلیون مترمکعب بوده است.

تولید نفت خام ایران در سال ٢٠١٤ حدود ٣,١١٧ میلیون بشکه در روز و تولید گاز طبیعی این کشور ٢١٢.٨ میلیارد متر مکعب در سال بوده است. ایران در این سال حدود ٨.٤ میلیارد مترمکعب گاز و روزانه یک میلیون و ١٠٩ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.

ایران با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از ذخایر گاز طبیعی و ۹.۴ درصد از ذخایر اثبات شده نفت خام جهان، به ترتیب نخستین و چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر گاز طبیعی و نفت خام در دنیاست.

روسیه

روسیه با ذخایر نفتی اثبات شده ١٠٣,٢ میلیارد بشکه ای، در سال ٢٠١٤ به طور متوسط روزانه ١٠.٨ میلیون بشکه مایعات نفتی تولید کرده است. صادرات نفت روسیه در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٤ میلیون و ٤٨٧ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

برابر آخرین برآوردهای منتشره توسط BP در مورد ذخایر اثبات شده گاز جهان تا پایان سال ٢٠١٤، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی روسیه ٣٢,٦ تریلیون مترمکعب است. در سال ٢٠١٤ روسیه با تولید ٥٧٩ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در روز دومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان پس از آمریکا بوده است. فدراسیون روسیه در سال ٢٠١٤ از طریق خطوط لوله حدود ١٨٧,٤ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی صادر و ٢٤.٢ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده است. این کشور در این سال ١٤.٥ میلیارد متر مکعب LNG نیز صادر کرده است. حدود ٧٦ درصد از صادرات گاز طبیعی روسیه به غرب اروپا شامل آلمان، ترکیه، ایتالیا، فرانسه و انگلستان و بقیه آن از طریق شبکه خط لوله گازپروم به اتریش، فنلاند و یونان و دیگر کشورها انجام می شود. در حال حاضر ١٠ خط لوله اصلی انتقال گاز طبیعی در روسیه وجود دارد که هشت خط از این خطوط لوله صادراتی است.

الجزایر

نفت و گاز به عنوان اصلی ترین منابع درآمدی کشور حدود ٩٧ درصد صادرات الجزایر را تشکیل می دهد.

حجم ذخایر اثبات شده نفت الجزایر تا  ژانویه ٢٠١٤ بالغ بر ١٢,٢ میلیارد بشکه و حجم ذخایر گاز طبیعی این کشور ٤.٥ تریلیون مترمکعب گزارش شده است.

در سال ٢٠١٤ الجزایر روزانه ١,١٩٢ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده و تولید گاز طبیعی این کشور در این سال ٨٣.٣ میلیارد مترمکعب بوده است. این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٤٤.٢ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده و صادرات نفت آن هم ٦٢٣ هزاربشکه در روز بوده است.

بولیوی

حجم ذخایر اثبات شده نفت بولیوی تا  ژانویه ٢٠١٤ بالغ بر ٢١٠ میلیون بشکه و حجم ذخایر گاز طبیعی این کشور ٠,٣ تریلیون مترمکعب گزارش شده است. برابر این آمار، در سال ٢٠١٤ بولیوی روزانه ٦٣ هزار بشکه نفت خام تولید کرده و تولید گاز طبیعی این کشور در این سال ٢١,٤ میلیارد مترمکعب بوده است. بولیوی در سال ٢٠١٤ حدود ١٧,٩ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.

مصر

ذخایر اثبات شده نفت خام مصر در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٣,٦ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ١.٨ تریلیون متر مکعب بوده است. تولید نفت خام مصر در سال ٢٠١٤ حدود ٥٣٢ هزار بشکه در روز و در بخش گاز طبیعی هم ٤٨,٨ میلیارد مترمکعب در سال بوده است. صادرات گاز طبیعی مصر در سال ٢٠١٣ حدود ٣,٨ میلیارد مترمکعب و صادرات نفت این کشور ١١٧ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

گینه استوایی

حجم ذخایر اثبات شده نفت گینه استوایی تا  ژانویه ٢٠١٤ بالغ بر ١,١ میلیارد بشکه و برابر گزارش GECF حجم ذخایر گاز طبیعی این کشور در سال ٢٠١٢ بالغ بر ٠.٠٣٧ تریلیون مترمکعب گزارش شده است.

در سال ٢٠١٤ گینه استوایی روزانه ٢٧١ هزار بشکه نفت خام تولید کرده و تولید گاز طبیعی این کشور در سال ٢٠١٢ حدود ٦,٦ میلیارد مترمکعب بوده است. این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٥ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده است.

لیبی

ذخایر اثبات شده نفت خام لیبی در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٤٨,٤ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ١.٥ تریلیون مترمکعب بوده است.  تولید نفت خام لیبی در سال ٢٠١٤ حدود ٤٧٨ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ١٦,٥ میلیارد متر مکعب در سال گزارش شده است.  تولید نفت لیبی از سال ٢٠١٢ تا ٢٠١٤ از یک میلیون و ٤٥٠ هزار بشکه در روز به ٤٧٨ هزار بشکه در روز و صادرات نفت آن هم از ٩٦٢ هزار بشکه در روز به ٤١ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. لیبی در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٥ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.

نیجریه

ذخایر اثبات شده نفت خام نیجریه به عنوان یکی از اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٣٧,١ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٥.١ تریلیون مترمکعب بوده است. نیجریه در سال ٢٠١٤ روزانه ٢ میلیون و ١٢٠ هزار بشکه نفت صادر کرده است که شامل صادرات مجدد و بقیه موارد می شود و صادرات گاز آن به ٢٦,٨ میلیارد مترمکعب بالغ شده است.

قطر

ذخایر اثبات شده نفت خام قطر به عنوان یکی از اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٢٥,٧ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٢٤.٥ تریلیون مترمکعب بوده است.  تولید نفت خام قطر در سال ٢٠١٤ حدود ٧٠٩ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ١٧٤ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. قطر در سال ٢٠١٤ روزانه ٥٩٥ هزار بشکه نفت صادر کرده است و صادرات گاز آن به ١٢٢,٦ میلیارد مترمکعب در سال بالغ شده است.

ترینیداد و توباگو

ذخایر اثبات شده نفت خام ترینیداد و توباگو در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٠,٨ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٠.٣ تریلیون مترمکعب بوده است.  تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ١١٢ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ٤٢,١ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. ترینیداد و توباگو در سال ٢٠١٤ روزانه ٣١ هزار بشکه نفت خام صادر کرده و صادرات گاز آن به ١٧,٧ میلیارد مترمکعب در سال بالغ شده است.

امارات

ذخایر اثبات شده نفت خام امارات در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٩٧,٨ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٦.١ تریلیون مترمکعب بوده است. تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٣,٧ میلیون بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ٥٧.٨ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است.  امارات به عنوان یکی از اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ روزانه ٢,٥ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده و صادرات گاز آن به ١٥.٣ میلیارد متر مکعب در سال بالغ شده است.

ونزوئلا

ذخایر اثبات شده نفت خام ونزوئلا در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٢٩٨,٣ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٥.٦ تریلیون متر مکعب بوده است. تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٢,٧ میلیون بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ٢٨.٦ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ روزانه ١,٩٦٥ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است.

علاوه بر اعضای ثابت و اصلی، جی یی سی اف چند عضو ناظر نیز دارد.

پرو

ذخایر اثبات شده نفت خام پرو در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٨ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٠,٤ تریلیون مترمکعب بوده است.  تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٦٩,٣ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ١٢.٩ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است.  این کشور در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٥,٤ میلیارد متر مکعب LNG صادر کرده است.

هلند

برابر گزارش مرکز آمار و اطلاعات آمریکا، ذخایر اثبات شده نفت خام هلند در سال ٢٠١٤ بالغ بر ١٤٤,٧ میلیون بشکه بوده است.  تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٢٨,١ هزار بشکه در روز و برابر گزارش اوپک تولید گاز طبیعی آن ٧٠.٢ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. مجموع صادرات گاز طبیعی هلند در سال ٢٠١٤ حدود ٥٨,٧ میلیارد متر مکعب بوده است.

نروژ

ذخایر اثبات شده نفت خام نروژ در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٦,٥ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ١.٩ تریلیون مترمکعب بوده است. تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ١,٥١٧ میلیون بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ١١١ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. مجموع صادرات گاز طبیعی نروژ در سال ٢٠١٤ حدود ١٠٦,٨ میلیارد مترمکعب بوده است.

عراق

ذخایر اثبات شده نفت خام عراق در سال ٢٠١٤ بالغ بر ١٥٠ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٣,٦ تریلیون مترمکعب بوده است. تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٣,٢٨٥ میلیون بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ١.٣ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. عراق به عنوان یکی از اعضای این سازمان در سال ٢٠١٤ روزانه ٢,٥١٦ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است.

عمان

ذخایر اثبات شده نفت خام عمان در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٥,٢ میلیارد بشکه و ذخایر اثبات شده گاز طبیعی این کشور ٠.٧ تریلیون مترمکعب بوده است. تولید نفت خام این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ٨٥٦ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی آن ٣٠,٩ میلیارد مترمکعب در سال گزارش شده است. صادرات روزانه نفت عمان در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٨٠٥ هزار بشکه و مجموع صادرات گاز طبیعی این کشور در سال ٢٠١٤ حدود ١٠,٨ میلیارد مترمکعب بوده است.

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =