برای دانشمندان بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها بر باکتری‌ها همیشه یک کابوس بوده است. محققان چینی حالا یک باکتری کشف کرده‌اند که به خاطر جهش ژنتیکی هیچ آنتی‌بیوتیکی روی آن اثر ندارد و نگرانی بسیاری درباره احتمال پخش شدن آن در جهان وجود دارد.

یک نوع باکتری در چین کشف شده که  در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌های جهان مقاوم است و حتی داروهایی هم که پس از بی‌فایده نبودن سایر درمان‌ها به کار می‌رود نیز بر آن اثری ندارد.

این باکتری پس از آن کشف شد که  استفاده از کولیستین، که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، نتوانست به درمان افراد و دام‌های مبتلا به این باکتری کمکی بکند.

کولیستین آنتی بیوتیک وسیع الطیفی است. کولیستین سولفات خوراکی برای درمان عفونت‌های گوارشی حاصل از ارگانیسم‌های گرم منفی حساس به خصوص پسودوموناس به کار می‌رود. 

به گزارش بی‌بی‌سی،پزشکان نگران آن هستند که این باکتری مقاوم ممکن است در سراسر جهان پراکنده شود و فهرست عفونت های درمان ناپذیر را طولانی‌تر کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دلیل مقاوم شدن این باکتری، استفاده بی‌رویه از کولیستین در درمان عفونت‌های دامی در چین بوده است.

چشم انداز نگران کننده مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها باعث شده است  این وضعیت  «روز قیامت آنتی بیوتیکی» نامیده شود. یعنی شرایطی که جهان را به قرون وسطی و عصر ناتوانی بشر در درمان بیماری‌های عفونی باز می‌گرداند.

پژوهشگران در بررسی این باکتری متوجه نوعی جهش ژنتیکی در آن شده‌اند که مانع از کارآیی کولیستین در نابودی آن می‌شود.

مقاومت بعضی باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها موضوع تازه ای نیست؛ آنچه که کشف جدید را نگران کننده کرده این است که جهش ژنتیکی در آن به شکلی بروز کرده که به سادگی به انواع دیگر باکتری‌ها هم مي‌تواند تسری پیدا کند. به این ترتیب، ممکن است مجموعه‌ای بزرگ از باکتری‌ها در برابر تمام داروهایی که در حال حاضر در اختیار بشر است، مقاوم شوند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    6 0
    همیشه توی بیماری ها و خربایکاری ها پای چین در میانه جز مصیبت و تقلب برا دنیا چیزی ندارن
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    2 0
    سلام. می گن هر چی به سر آدم می یاد از خودشه. فکر کنم یواش یواش به روزی برسیم که در فضا پاساژ داریم و برای درمان بعضی از بدترین دردها از روش های سنتی استفاده کنیم.
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    3 0
    بازم پای چین در میونه
  • بی نام GB ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    3 0
    هر چی مرضه از تو همین چین درست میشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    4 0
    این هم پیامد مصرف نابجای آنتی بیوتیک...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    2 0
    یه مستند در رابطه باکتری ها سال 2013 ساخته بودن و گفته بودن که آنتی بیوتیک ها دیگه کار ساز نیستن
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    1 0
    نکنه چین به عنوان یک سلاح بر علیه جهان ازش استفاده کنه یا برای فروش ضدش گسترش بده به جهان ؟.... البته مکانیزم اثر آنتی بوتیک ها بدین ترتیب هستش که میرن هسته دی ان ای باکتری رو موشکافی و بدین ترتیب میمیرن اینم حتما میشه همین کار رو باهاش کرد...
  • بی نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    اخطا ر به ایرانیها است که اغلب بدون برسی نیاز یا پزشکان ما تجویز می کنند یا خودمان خود درما نی می کنیم.