مهر نوشت: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت یک میلیارد تومانی وزارت ارشاد از کتاب‌فروشی‌ها گفت: این طرح در ایام هفته کتاب‌خوانی صورت گرفته است.

عباس صالحی ظهر پنجشنبه در بازدید از بازار کتاب گلستان مشهد در جمع خبرنگاران اشاره‌ای به طرح زودبازده وزارت ارشاد در حوزه حمایت از کتاب‌فروشی‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور داشت و اظهار کرد: حمایت وزارت ارشاد پیش‌ازاین تنها به نمایشگاه‌های کتاب سراسر کشور مربوط می‌شد اما امسال طرح جدیدی را اجرا کرده است که در صورت موفق بودن بازخوردهای‌ آن در سال‌های آینده نیز این طرح انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح وزارت ارشاد را با حمایت ۲۰ درصدی این وزارتخانه با کتاب‌فروشی‌ها همراه دانست و ادامه داد: این طرح حمایتی با مبلغ یک میلیارد تومان برای کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور است.

وی سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه را سه عنصر اصلی مؤثر در بحث ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست و عنوان کرد: اگر این سه نهاد در فضای عادت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان به‌درستی اقدام داشته باشند اتفاقات مثبتی در حوزه کتاب‌خوانی رخ خواهد داد.

صالحی ادامه داد: در همین راستا معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت‌ آموزش‌وپرورش با عنوان «کتابخانه‌های کلاسی» در دبستان‌ها در سال گذشته و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی در ارتباط با محور کودکان در مهدهای کودک انعقاد کرده است.

قطع یارانه کاغذ ارتباطی با بی علاقگی مردم ندارد

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه بسیاری از ناشران بی‌علاقگی مردم نسبت به خرید کتاب را قطع یارانه کاغذ و افزایش قیمت کتاب‌ها می‌دانند، گفت: قطع یارانه کاغذ از سال ۸۴ و تغییرات افزایشی قیمت ارز از سال ۹۰ قیمت کتاب را نیز تحت تأثیر خود قرارداد.

وی با اشاره به اینکه قیمت کتاب از پنج هزار و ۱۷۰ تومان در سال ۹۰ به ۱۲ هزار و ۴۸۵ تومان در سال ۹۳ افزایش دو برابری قیمت متوسط کتاب را شاهد بودیم و این مسئله به دلیل تورم کشور ایجاد شد، تأکید کرد: اگر نرخ تورم را حذف کنیم قیمت متوسط کتاب از سال ۷۳ که مبلغ ۳۰۰ تومان بوده نسبت به سال ۹۳ تغییری نداشته است با این حساب می‌توان گفت افزایش قیمت کتاب تنها دلیل عدم خرید کتاب توسط مردم نیست.

تأثیر چند برابری رکود بر حوزه فرهنگ

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره‌ای به عوامل کاهش تقاضا در حوزه کتاب در سطح کشور داشت و بیان کرد: یکی از دلایل کاهش تقاضا خرید کتاب به شرایط رکود در کشور برمی‌گردد که این مسئله در حوزه کالاهای فرهنگی نیز اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ضربه‌های حوزه فرهنگی کشور مضاعف خواهد بود چراکه مردم برای رفع نیازهای اولیه زندگی خود هزینه می‌کنند و تقاضا برای خرید کتاب با کاهش روبه‌رو می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال ۹۴ استدلال‌های قطع یارانه کاغذ استدلال‌های درست و منطقی بود، تأکید کرد: تجربه نشان داد که حمایت‌های مستقیم از انتشارات کارگشا نبود به همین دلیل قطع یارانه‌ها باید در مسیر هموار کردن مشکلات زیرساختی حوزه نشر هزینه می‌شد که این اتفاق صورت نگرفت.

یارانه کاغذ در حمایت از زیرساخت‌های حوزه نشر استفاده شود

صالحی با اشاره به اینکه بودجه یارانه کاغذتا قبل از سال ۸۴ در بودجه دولتی مبلغی مشخص داشت، افزود: یکی از درخواست‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از برنامه ریزان حمایت از صنعت نشر است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در کشور ما عادت کتاب خریدن و کتاب خواندن عادتی ریشه‌دار نیست، تصریح کرد: در کشورهای غربی سه دوره فرهنگ شنیداری، فرهنگ مکتوب و فرهنگ مجازی و تصویری رخ داد که برای هر دوره مدت‌زمان کافی برای تثبیت آن در بین مردم وجود داشت اما در کشور ما زمانی که سواد عمومی شد وارد دوره فرهنگ فضای مجازی شدیم و عادت کتاب‌خوانی در کشور تبدیل به عادتی اجتماعی نشد.

وی اشاره‌ای به برخی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حوزه تأثیرگذاری بر حوزه نشر و کتاب داشت و گفت: حوزه نشر دارای حلقه‌های بسیاری ازجمله مؤلف، ناشر، توزیع‌کننده و کتاب‌فروش است که این معاونت بسته اقتصاد نشر و خروج از رکود نشر را پیشنهاد داده و از پدیدآورنده تا توزیع‌کننده به‌صورت جامع را در این بسته حمایتی مورد تحلیل قرار داده است.

مؤلف حرفه‌ای در کشور نداریم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تأسف از نبود مؤلف حرفه‌ای در کشور تأکید کرد: متأسفانه تولید کتاب از طریق تولید فکر برای تولید کتاب سطح بالا و یا سطح متوسط در کشور به‌ندرت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دهه آینده صنعت نشر در دنیا دچار تغییرات فناوری در تولید می‌شود، بیان کرد: اگر صنعت نشر جامعه ما به این اتفاقات و تغییرات توجه نداشته باشد حوزه نشر و کتاب شرایط بدتری را باید شاهد باشند.

وی با اشاره به بازدید مسئولان و مدیران اجتماعی و فرهنگی شهری و کشوری از کتاب‌فروشی‌ها در هفته کتاب اظهار کرد: این اقدام علاوه بر تأکید بر جنبه نمادین آن در آشتی بیشتر مردم با کتاب‌فروشی‌ها، باعث ارتباط رودررو ناشران و کتاب‌فروشان با مسئولان و بیان مشکلاتشان نیز می‌شود.

صالحی با اشاره به عبور ایران از مرز تولید یک‌میلیون کتاب پس از انقلاب اسلامی تاکنون، تصریح کرد: کتاب یکی از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است اما متأسفانه در حوزه مصرف این صنعت فرهنگی دچار ضعف هستیم.

وی بابیان اینکه پایین بودن مصرف کتاب علاوه بر کاهش سرانه مطالعه در کشور، بر ضربه زدن به اقتصاد صنعت نشر نیز اثر می‌گذارد، ادامه داد: برای حل این مشکل مسئولان فرهنگی، نویسندگان، بزرگان اهل فرهنگ، ناشران و کتاب‌فروشان باید به ویترین کتاب‌ها نگاهی جدی‌تر داشته باشند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =