مصطفی رحماندوست کم شدن مبلغ جایزه ادبی جلال آل احمد را ناشی از مشکلات مالی و کمبود بودجه وزارت ارشاد دانست و نسبت به نقدهای وارد شده به این جایزه، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، مصطفی رحماندوست قصه‌نویس و شاعر و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان کم شدن مبلغ جایزه جلال را ناشی از مشکلات مالی وزارت ارشاد برای تامین مبلغ جایزه عنوان کرد و گفت: من در جلسه‌ای که به این منظور ترتیب داده شده بود شرکت کردم و صحبت ها و استدلال‌ها را شنیدم.واقیعت این است که وزارت ارشاد بودجه جایزه را ندارد و از جایی هم نمی‌تواند کمک بگیرد، این بود که مبلغ جایزه را کم کردند.

او برخی جوایز ادبی معتبر در در دنیا را بدون جایزه مادی توصیف کرد و گفت: جایزه‌هایی هست که من نمونه‌هایش را دیده‌ام و گرفتم مثلا کتاب من در ایتالیا کتاب سال شد اما هیچ جایزه نقدی ندادند و تنها جایزه‌اش، یک گواهی‌نامه برنده شدن بود.

او در ادامه گفت: در دنیا وقتی کتابی برنده جایزه ادبی می‌شود اعتبار جایزه بعد از برنده شدنش است. کتاب معرفی می‌شود و فروش می‌رود و خوانده ‌می‌شود اما تا به حال دیده‌اید که در ایران نشان یک جایزه ادبی یا کتاب سال روی یک کتاب باشد و به فروش آن کمک کند؟

خالق مجموعه شعر«دوستی شیرین است» گفت: وقتی جایزه نمی‌تواند تبلیغ کند و اعتباری ایجاد کند، صرفا به جایزه نقدی بسنده می‌کند.

او افزود: من دوست داشتم میزان جایزه به جای ۱۱۰ سکه ۲۲۰ سکه باشد ولی وقتی ندارند و نمی‌خواهند بدهند باید کاری کرد که ارزش و اعتبار اجتماعی جایزه را بالا برد.

خالق شعر «صد دانه یاقوت» در مورد نحوه بالا بردن اعتبار اجتماعی جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: با این کار حداقل این تفکر که این جایزه، یک جایزه مادی است برداشته می‌شود. آن‌وقت است که اعتباربخشی شروع خواهد شد.

او افزود: چقدر تا الان تلاش شده که مردم بفهمند کتابی که جایزه ادبی جلال را برنده شده،‌ کتاب مهمی است و توسط چند کارشناس و خبره انتخاب شده است و خیلی راحت برود کتاب را بخرد؟ وقتی جایزه جلال بتواند این اعتبار را ایجاد کند که مردم یک کتاب را بخرند و به فروش کتاب کمک کند، دیگر چه اهمیتی دارد که مبلغ جایزه ۲۰ سکه باشد یا ۳۰ سکه.

۵۸۲۴۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =