بهزاد گلابیان رئیس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در خبرنگاران گفت: طرح ها و پروژه های بخش جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال 93 شامل جنگلکاری مشارکتی500 هکتار در مناطق فولادمحله شهرستان های مهدیشهر و دیباج شهرستان دامغان به انجام رسید.وعلاوه بر آن جنگلکاری در سطح 30 هکتار در منطقه خطیرکوه و رودبارک و 50 هکتار از عرصه های شهرستان سرخه از دیگر جنگلکاری های انجام شده در این سال می باشد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین گلابیان افزود به منظور مشارکت جوامع روستایی در مدیریت عرصه های منابع طبیعی و توانمند سازی تشکل های مردمی و صندوق های روستایی طرح جنگلکاری مشارکتی در استان سمنان انجام شده است در این طرح با مشارکت مردم اقدام به کاشت گونه های دومنظوره مانند زرشک، سماق، سنجد و... می گردد و عرصه ها در قالب قرارداد به مردم احاله مدیریت می شودکه پس از به ثمر رسیدن، بهره برداری از آنها توسط مردم انجام می گیرد.
گلابیان تاکید کرد: با مشارکت مردم و جوامع محلی در مدیریت اداره جنگلها، حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تقویت می شود.
گلابیان در بخش دیگر سخنان خود مراقبت و نگهداری از 120 هکتار پارک جنگلی، حفاظت از 1133 هکتار از ذخیره گاه های جنگلی، تولید بیش از 800 هزار اصله نهال غیر مثمر در نهالستان های استان برنامه ریزی شد است
بهزاد گلابیان رئیس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از تولید بیش از 15 گونه نهال فضای سبز و جنگلی به همت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان طی امسال خبر داد.
گلابیان گفت: درسال جاری با توجه به اهداف سازمان متبوع مبنی بر تولید نهال های مورد نیاز پروژه های جنگلکاری، تولید گونه های جنگلی و دومنظوره با توجه به شرایط اقلیمی شاهرود و سمنان در دستور کار نهالستان های استان قرار دارد. در سال 93 گونه هایی مانند کاج تهران، زبان گنجشک، سرو خمره ای، اقاقیا، ابریشم مصری، سنجد، توت، زیتون تلخ و سایر گونه های فضای سبز در این نهالستان ها تولید شده است وگسترش برنامه تولید نهال بادام تلخ به منظور جنگلکاری در مناطق نیمه خشک استان و تبریزی به منظور گسترش فعالیت های زراعت چوب نیزاز جمله این اهداف می باشد.
وی افزود: مشارکت جوامع محلی در تولید نهال از موارد مهم برنامه تولید نهال سال جاری است. با توجه به جدید بودن سیاست های ابلاغی، مشکلاتی در اجرای طرح های مشارکتی با جوامع محلی وجود دارد که امیدواریم با سازماندهی جوامع محلی و تقویت صندوق های مربوطه به تدریج این مشکلات برطرف گردد. هدف از برنامه های تولید نهال و کاشت و بهره برداری از گونه های دومنظوره با مشارکت مردم ، افزایش سرانه پوشش گیاهی، افزایش درآمد روستائیان از طریق ایجاد اشتغال و مشارکت مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور است.
گلابیان تصریح کرد: مشارکت در طرح های تولید نهال و جنگلکاری مشارکتی- اقتصادی از سال گذشته در استان سمنان آغاز شده است امیدواریم بتوانیم با رفع مشکلات و موانع اجرای این گونه طرح ها مشارکت مردمی را در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی استان گسترش دهیم.
گلابیان در پایان عنوان کرد : اجرای 36 بوستان روستایی بمناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که تاکنون 22 بوستان به مرحله اجرا رسیده است از دیگر اقدامات اداره جنگل می باشد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =