راهکاری ساده برای گرفتار نشدن در گازگرفتگی و نمردن هنگام خواب

ایرنا نوشت: مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز به مرگ 212 نفر در سال گذشته به علت مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن اشاره کرد و گفت: استفاده از دودکش نامناسب عامل 73 درصد از تلفات مربوط به گازگرفتگی است.

محمدرضا یوسفی پور روز یکشنبه در نشست خبری با تشریح حوادث ناشی از صنعت گاز در کشور گفت: با وجود این که از سال 82 مسئولیت مربوط به لوله کشی های گاز داخل ساختمان به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است، اما شرکت ملی گاز همچنان فرهنگسازی و کاهش سوانح مربوط به این بخش را دنبال می کند. 

او افزود: برای فرهنگ سازی برای بهینه سازی مصرف گاز و کاهش سوانح همه سازمان ها و دستگاه های ذیربط باید مشارکت داشته باشند. 

یوسفی با اشاره به آمار ناشی از حوادث مربوط به گاز گفت: در سال 92 تعداد 1744 سانحه رخ داد ما در سال 93 تعداد حوادث به 1539 مورد کاهش یافت. 

او در بخش دیگی از اظهارات خود با اشاره به سهم استان های مختلف در حوادث ناشی از گاز گفت: برای مقایسه دقیق سوانح در استان ها، شاخص های متعدد مانند تعداد جمعیت، تعداد مشترکین خانگی، تعداد حوادث و میزان سرمای هوا در نظر گرفته می شود.  براساس این شاخص ها استان خراسان شمالی دارای بیشترین حوادث مربوط به گاز است و پس از آن استان های سمنان و خوزستان قرار دارند. 

یوسفی گفت: اگرچه استان تهران دارای بیشترین جمعیت و بیشترین مشترک خانگی است اما براساس شاخص های یادشده از استان های کم حادثه به شمار می رود. 

کاهش 36 درصدی تلفات ناشی از گاز گرفتگی

او با تاکید بر نقش فرهنگ سازی در این زمینه، گفت: در سال گذشته به علت فرهنگ سازی در کشور، تعداد حوادث مربوط به بخش خانگی کاهش خوبی یافت به طوری که مرگ ناشی از مسمومیت مونوکسید کربن 36 درصد و تلفات ناشی از آتش سوزی بیش از 10 درصد کاهش یافت. 

یوسفی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 212 نفر به علت گاز گرفتگی فوت کردند، افزود: سهم دودکش نامناسب در گاز گرفتگی 73 درصد، عدم تخلیه نامناسب 13 درصد، نقص وسایل گازسوز 9 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط پنج درصد بوده است. 

او توصیه کرد: در آپارتمان های کوچک که زیر 60 متر، در صورت استفاده از پکیج، تهویه مناسب تعبیه شود. 

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباسی A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 48
    ممنون از اطلاعات داده شده
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    113 1
    بلاخره راه کارچی بود ...این داستانها که تعریف کردیدکه بدرد نمیخوره ..یک کلمه بنویس راه کار چیه ...شاهنامه نوشتی ...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    5 0
    تیتری که زدی چه ربطی به مطالب داشت . کو راهکار ؟