وجود برنج های تقلبی در بازار، آبلیموهای غیراستاندارد و سوسیس و کالباس غیربهداشتی، باعث شده تا مردم با حساسیت این اخبار را دنبال کنند ولی دلیل این تقلب ها چیست و متقلبان چطور مجازات می شوند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معاون طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی، به تشریح موضوع تقلب در بازار کالاها و اجناس در ایران پرداخت و مجازات متقلبان در بازار را برشمرد.

مجید سجادی پناه در یک گفتگوی رادیویی به ارائه تعریف از مفهوم و واژه تقلب پرداخت و گفت: از نظر قانون نظام صنفی، فروش کالا و یا خدماتی که از نظر کمیت و کیفیت منطبق با مشخصات کالا و یا خدمات درخواستی نباشد، تقلب محسوب می شود.
سجادی پناه گفت: وقتی کمیت کاهش پیدا می کند، قابل شناسایی است ولی وقتی کیفیت کم می شود، به راحتی قابل شناسایی نیست.
معاون طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی درباره مجازات متقلبان گفت: اگر شکایتی مبنی بر تقلب ارائه شود، در مرحله نخست آن فروشنده به چهار برابر قیمت جریمه می شود، در مرحله دوم و در مرحله سوم به دوازده برابر قیمت جریمه می شود و سپس پارچه ای در آن واحد صنفی نصب می شود و به عنوان متقلب معرفی و آن واحد شش ماه تعطیل می شود.
او به قانون حمایت از مصرف کنندگان اشاره کرد و گفت: در ماده دو این قانون کاملا به موضوع تقلب اشاره شده است و در قانون تعزیرات نیز به این موضوع کاملا پرداخته شده است، بنابراین زیرساخت های حقوقی کافی و لازم را برای برخورد با واژه تقلب داریم.

همچنین رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی درباره ریشه های تقلب در بازار ایران گفت: در این خصوص باید به مسئله فرهنگ اشاره کرد. یکی از مسائل در این حوزه، موضوع حاکمیت و آموزه های دینی در زندگی مردم است، یعنی اگر خدا در زندگی مردم حاکم باشد و افراد تقوا داشته باشند، نمی توانند این تقلب را در جامعه صورت بدهند.
روح الله عباس پور ادامه داد: تقوا باعث ایجاد نوعی احساس مسئولیت در میان مردم و هم نوعان و جامعه می شود که در نهایت مسلماً مانع بروز تقلب می شود.
او به نقش استاندارد اشاره کرد و گفت: استاندارد باید نقش خودش را به نحو احسن ایفا کند. استاندارد باید احساس مسئولیت در چهارچوب اهداف سازمانی خودش داشته باشد و تحت تاثیر قدرت های سیاسی قرار نگیرد.

مجلس جلوی ورود برنج های مشکل دار ایستاد
عباس پور با اشاره به مجلس گفت: در زمینه استاندارد مجلس اقدامات خوبی را انجام داده است. متاسفانه قبلا برنج هایی را از هند وارد می کردند که دچار مشکل بود و مجلس ورود کرد و مشکل برطرف شد. در واقع اگر بخواهیم عملکرد خوبی وجود داشته باشد، باید استاندارد را تقویت کرد که ما در مقطعی در کمیسیون صنایع و معادن اقدام کردیم و این سازمان را از زیر نظر وزارت صنایع خارج کردیم و تحت نظر ریاست جمهوری قرار دادیم تا استقلال نسبی بر آنجا حاکم باشد.
رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی درباره دلایل دیگر رواج تقلب در جامعه گفت: یکی از دلایل اصلی مسئله تک محصولی است. وقتی در بازار داخلی رقابت نداشته باشیم و در برخی محصولات، تعرفه ها باعث عدم ورود آنها می شود به همین جهت نوعی انحصار ایجاد می شود که در اینجا دستگاه های نظارتی باید ورود کنند.
او گفت: از طرف دیگر عدم شناخت مردم نسبت به کیفیت محصول یکی از دلایل دیگر رشد تقلب در بازار است. مردم فکر می کنند چون کالایی ارزان تر است، باید خریداری شود در حالی که عموما دارای کیفیت پایینی هستند.

 


۲۳۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    1 0
    به علت افزايش تقلب در مواد خوراكي در سراسر كشور، قدرت سازمان غذا و دارو بايد به قدرت وزارت اطلاعات برسد.