یک عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نسبت به ارائه گزارش مشکلات مالی شهرداری در شورای شهر مخالف است و می گوید این کارها به دلایل سیاسی صورت می گیرد.

امید سلیمی بنی: محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مدافع تمام قد محمدباقر قالیباف شهردار تهران است. او درباره انتقادات اخیر نسبت به شهردار تهران موضع دیگری دارد: این حرفها نباید در صحن علنی مطرح شود.

پس از مصاحبه های علیرضا دبیر و هادی ساعی که در آن نسبت به عملکرد مالی شهرداری به خصوص در حوزه واگذاری املاک و درآمدهایی که از طریق ایستگاه های مترو عاید شهرداری می شود، سالاری به حمایت محکمی از شهرداری پرداخت که شاید با سفر او به همراه قالیباف به اروپا و نزدیک شدن روز افزون او و اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر به شهرداری بی ارتباط نباشد. آنچه در پی می خوانید مشروح گفتگوی مهندس محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین است که این روزها در نمایشگاه مطبوعات برقرار است.

این روزهای بحث های مختلفی درباره مشکلات مالی و حسابرسی شهرداری تهران در شورای شهر شنیده می شود. نظر شما در این باره چیست؟

در ارتباط با موضوع حسابرسی هایی که این روزها در شورای شهر تهران مطرح می شود و در اصل گزارش حسابرس شورا درباره اکثر سازمانها در حال بررسی است این را باید عنوان کرد که به نظرم این فضا که در شورا و بین اعضا و شهرداری ایجاد شده به این دلیل است که در گذشته، شورای شهر و کمیسیون تخصصی مربوطه به خوبی به وظایف خود عمل نمی کرده و این موضوع مغفول مانده و برخی دوستان می خواهند این را برای خود به عنوان برند ثبت کنند، و این موضوع انحرافی است. این دوستان باید پرسید در دوره های گذشته تک تک وظایف اعضای شورا و کمیسیون های تخصص این است که در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری تدوین قوانین فعال باشند و در حوزه نظارت نیز که بررسی گزارشهای حسابرسی یکی از مهمترین آنهاست باید اجرا می کردند و چرا نکردند؟

آقای دبیر می گوید می خواهد این مسایل را عریان به همه بیان کند و البته به صورت غیرسیاسی قصد این کار را دارد؟

ایشان قبلا ۶ سال در شورا بوده، ۲ سال هم این دوره عضو است، بعد از ۸ سال چطور الان متوجه شده؟ برای من به عنوان یکی از اعضای شورا مطرح است شورا در حال اجرای کار طبیعی خود است و این دغدغه ای بوده که اعضای شورا و بنده بارها اعلام کردیم موضوعات مربوط به گزارشهای شهرداری و مالی و حسابرسی باید با دقت نظر بیشتری انجام شود. الان نیز اشکال جدی در این حوزه می بینم از این لحاظ که فضا به سمت کار غیر کارشناسی پیش برود. دوستانی که این مسایل را عنوان می کنند می گویند فقط ما مدافع شهر هستیم و از آن سو رسانه ها نیز بیشتر به این موضوعات می پردازند. برای رسانه ها نیز باید این را مطرح کنند چرا تابحال به این موضوعات پرداخته نمی شد.

شما چرا این روزها از مطرح شدن بحثهای مالی در شهرداری ناراحت هستید؟ رویکرد اصلاح طلبان عوض شده و تصمیم به حمایت از قالیباف گرفته اید؟

ما اصلاح طلبان نشان دادیم قطعا در انتخاب شهردار به آقای قالیباف رای ندادیم. کاندیدای ما مشخص بود. در هیات رئیسه و شهرداری کاندیدای دیگری داشتیم. منتهی به لحاظ تعهد به شهروندان تهرانی و در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرمودند وظیفه شورا، حمایت، هدایت و نظارت است اعتقاد داریم شهرداری تهران متعلق به همه است و ضرورت دارد با تعامل و دوستی و رویکرد کارشناسی این مسایل را حل کنیم. باید با سمت تعامل می رویم، مگر اینکه به این نتیجه برسیم تعامل جواب ندهد. به نظر می رسد در موضوع حسابرسی ها نیز کمیسیون برنامه و بودجه و شورا به بیراهه می رود. اساسا موضوعات مربوط به حسابرسی که قانونی است و ملاک گزارش حسابرس است باید در فضا کارشناسی نقد می شود و حسابرس شورا که منتخب جامعه حسابرسان است باید در این باره نظر بدهد. باید به نظرش احترام بگذاریم و اگر مغایرت و انحراف در گزارش حسابرسی می بینیم و یا اینکه می بینیم جهتدار و با اغراض خاص است، جلوگیری کنیم. شخصا ۶ ماه پیش طرحی دادم و هنوز کمیسیون برنامه و بودجه این را مطرح نکرده. اعتقاد دارم در حوزه های تخصصی مانند حسابرسی اعضا تخصص ندارند و باید کمیته حسابرسی ایجاد شود. باید این کمیته متعلق به حسابرسان با تجربه باشد و گزارش حسابرسی شورا ابتدا توسط این نمایندگان منتخب شورا در این کمیته مورد بررسی قرار گیرد. این که بگویم در صحن شورا که ۳۱ عضو با تخصصی های مختلف نشسته اند مسایل تخصصی حسابرسی را مطرح کنیم و از این موضوعات خروجی مناسبی برای اصلاح روند وفرآیندها ایجاد نشود، فایده ای ندارد. یکی از چالشهای شورای چهارم این است که شورا نتوانسته با دیدبانهای شورا در این باره، ارتباط خوبی ایجاد کند.

چه ایرادی دارد بحث مشکلات مالی شهرداری در صحن علنی مطرح شود؟

شما می دانید شورا و شهرداری مدیریت را تشکیل می دهند و شهروندان انتظار دارند به جای دعوای سیاسی، آنها خدمت به مردم کنند و نیازسنجی شود و مشکلات مردم حل شود.

شما که می گویید این بحثها تخصصی است. آخر تخصصی است یا سیاسی؟

من حرف خودم را دارم کار به آنها ندارم. مشکل مردم الان اینها نیست.

یعنی شما فکر می کنید در صورت بروز مشکل مالی در شهرداری، مردم در جریان قرار نگیرند؟ سالم سازی فرآیندهای مالی شهرداری، مشکل مردم نیست؟

قطعا یکی از اساسی ترین رویکردهای شورا شفاف سازی است ولی باید کاری کنیم از مسیر کارشناسی و منطقی خارج نشویم. موضوع حسابرسی ها یک موضوع عادی است و باید توسط کمیسیون بررسی شود و کمیته متخصص حسابرسی نظر کارشناسان را بشنود و برای شهرداری تکلیف مشخص کند که انحرافات درست شود. بستر سازی نرم افزاری و سخت افزاری اصلاح شود. این که در رسانه ها مطرح شود کاری اصلاح نخواهد شد.

برخی اینطور مطرح می کنند که شما و آقای دوستی با آقای قالیباف خیلی نزدیک شده اید و شما مثلا با ایشان به اروپا رفته اید و سئوال اینجاست چرا حامیان سابق آقای قالیباف جایشان را با شما عوض کرده اند؟

این موضوع را که دوستان می گویند برخی از همکاران ما ارتباطات تنگاتنگ با شهردار تهران داشتند و امروز به چه دلایلی منتقد شهردار شدند را باید از خودشان بپرسید. نمی خواهم در این موضوع وارد شوم. نهاد شورای شهر یک نهاد اجتماعی و مدنی است و هر تحلیلی که این نهاد را از حوزه مدنیت خارج کند و به سمت سیاسی ببرد به مصلحت شورا و مردم نیست. گزارش حسابرسی یک موضوع عادی است. وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه است که اینها را بیاورند. اینها کار شاقی نکرده اند گزارش حسابرسی آوردند. این که ایراد توسط حسابرس شورا گرفته شده ولی حسابرس شهردار این را ایراد نگرفته، در حوزه تخصصی اعضای شورا نیست. باید کمیته حسابرسان تشکیل شود و در فضای تخصصی و کارشناسی شهرداری را ملزم به اصلاح روند کنیم. اگر ببینیم روند اقدامات شهرداری درحوزه حسابرسیها و عملیات مالی نسبت به سالهای گذشته مثبت است باید قطعا همراهی و تشکر کنیم. اگر روند منفی بود باید برخورد جدی کنیم و از اختیارات شورا استفاده کنیم تا این روند اصلاح شود. این که تحلیلهای سیاسی در این قضیه بدهیم مورد نظر مردم به عنوان کسانی که ما را انتخاب کردند نیست.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =