پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت در پی تشدید رقابت، عربستان برای فروش نفت به اروپا چشم دوخته است.

واحد مرکزی خبر نوشت: بر اساس این گزارش، عربستان سعودی به سبب مواجه شدن با رقابت از سوی دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت -اوپک- در حال کاهش بهای نفت و یافتن مشتریانی جدید در اروپا است.
موسسه JBC Energy GmbH اعلام کرد عربستان سعودی با کاهش دادن بهای نفت و فروش نفت به پالایشگاه هایی در لهستان و سوئد -که اقدامی نادر محسوب می شود- در حال واکنش نشان دادن به افزایش تولید نفت عراق و آماده شدن ایران برای از سر گیری صادرات نفتی پس از کاهش تحریم هاست.
موسسه مشاوره ای فن آوری های پیشرفته کی بی سی اعلام کرد این اقدام عربستان پس از تشدید رقابت در آسیا انجام شده است. 
اِگِن لیندل تحلیل گر در موسسه جی بی سی در وین اعلام کرد: «اروپا یک بازار برای نفت خام محسوب می شود، از این رو، اگر خواهان فروش نفت بیشتر به آنجا هستید باید بهای نفت را کاهش دهید.» او همچنین گفت: «با ورود نفت ایران به بازار این کار آسان تر می شود. آنها همچنین یک بهای رسمی را برای نفت تعیین می کنند.»
اروپا به جدیدترین میدان نبرد برای تولید کنندگان نفتی تبدیل شده است که در پی حفظ سهمیه خود در بازار در بحبوحه عرضه بیش از اندازه نفت در بازار هستند. روسیه به فروش نفت از سوی عربستان سعودی به کشورهای شمال اروپا اعتراض کرده است و این در حالی است که خود در حال گسترش سهمیه خود در بازارهای آسیایی است که به صورت سنتی تحت استیلای تولید کنندگان نفتی منطقه خاورمیانه قرار دارد.
ایران سال آینده رقابت در بازار نفتی را تشدید خواهد کرد زیرا در پی دست یابی به توافق هسته ای با قدرت های جهانی که سبب برداشته شدن تحریم ها خواهد شد، تلاش می کند مشتریانی برای خود به دست آورد.
عربستان سعودی -بزرگترین تولید کننده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت- روز پنجشنبه نرخ رسمی فروش نفت را برای شمال غربی اروپا و منطقه مدیترانه کاهش داد.
این تصمیم در پی فروش نخستین محموله نفتی عربستان سعودی طی سال ها به لهستان و سوئد اتخاذ شد، کشورهایی که قبلا از خریداران نفت روسیه محسوب می شدند.
به گفته لیندل، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای نوسانات بازار در سال آینده است که احتمالا چالش برانگیزتر از زمان کنونی خواهد بود.
او افزود عراق -دومین تولید کننده نفت اوپک- احتمالا سال آینده به فروش نفت بیشتر به اروپا ادامه خواهد داد و این در حالی است که مجموع نفتی که پالایشگاه های منطقه فرآوری خواهند کرد احتمالا با کاهش مواجه خواهد شد.
ارقام بلومبرگ نشان می دهد تولید نفت عراق در ماه ژوئن به رقم بی سابقه چهار میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز رسید و در ماه گذشته نیز چهار میلیون و سیصد هزار بشکه بود.
رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ماه گذشته اعلام کرد ارقام منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد عراق در ماه های ژانویه و ژوئیه حدود پانصد و چهل هزار بشکه نفا در روز از بصره به اروپا صادر کرد.
زمانی که تحریم های اعمال شده بر ایران برداشته شوند؛ این کشور می تواند طی یک هفته صادر نفت خود را تا پانصد هزار بشکه در روز و ظرف شش ماه نیز این رقم را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد .
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد قبل از آن که اتحادیه اروپا کشورهای عضو خود را از خرید نفت ایران در سال دو هزار و دوازده منع کند، واردات نفت این منطقه از کشورهای خاورمیانه کمتر از ششصد هزار بشکه در روز بود.
تشدید رقابت میان تولید کنندگان نفتی احتمالا به نفع مشتریان اروپایی خواهد شد.
احسان الحق مشاور ارشد در موسسه کی بی سی اعلام کرد: «پالایشگاه های لهستانی همواره در تلاش برای متنوع کردن منابع دریافت نفتی خود بوده اند البته نه فقط به سبب آن که بیش از اندازه به نفت خام روسیه وابسته هستند بلکه به سبب فشارهای دولت خود برایس متنوع کردن این منابع.»
زبیگنیو پاسکوویچ معاون شرکت Grupa Lotos SA -دومین پالایشگاه بزرگ لهستان- در روز دوم ماه نوامبر در ورشو اعلام کرد این شرکت موضع خود را در مذاکرات با تأمین کنندگان نفتی پس از دریافت یک محموله نفت از عربستان سعودی «به صورت قتبل توجهی بهبود بخشیده است.»
او گفت: «از نقطه نظر خریداران، مهم است که منابع دریافت نفت متنوع شود و گزینه های بیشتری پیش روی خریدار قرار داده شود.»
 308 308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =