سایت هنر و تجربه نوشت: پنجاه و سومین آیین دیدار فیلم‌های گروه هنر و تجربه، چهارشنبه شب ۱۳ آبان با نمایش مستند «حمید هما» به کارگردانی محمدعلی سجادی برگزار شد. این مراسم با حضور عوامل فیلم در موزه سینما برپا شد.

پس از برگزاری مراسم امضای پوستر و رفتن مهمانان به سالن نمایش فیلم، علیرضا غفاری که اجرای مراسم را برعهده داشت ابتدا از نقش هنر و تجربه در سینمای امروز گفت و توضیح داد که باتوجه به کمبود سالن‌های نمایش و تولید فیلم‌های زیاد در سینمای ایران، هنر و تجربه فرصت آن را فراهم کرده تا سینمادوستان فرصت دیدن آثار خاص را از دست ندهند. غفاری همچنین مستند «حمید هما» را یک اتفاق در سینمای پرتره خواند و از کمبود چنین فیلم‌هایی در تلویزیون ایران گلایه کرد. در ادامه او بیوگرافی کوتاهی از هما روستا و حمید سمندریان ارائه داد و ضمن اشاره به اینکه حدود سه نسل از بازیگران تئاتر و سینمای ایران به طور مستقیم شاگرد سمندریان بوده‌اند از محمد علی سجادی دعوت کرد تا به روی سن بیاید. سجادی از حاضرین اینگونه تشکر کرد: «ممنونم که دعوت حمید و هما را پذیرفتید و آمدید. به قول سمندریان، ما همیشه می‌میریم اما حاضریم». او در مورد چگونگی تولید «حمید هما» گفت: «قرار بود برای هما روستا نکوداشتی در جشنواره فجر برپا شود و از من دعوت شد تا فیلمی ۸ دقیقه‌ای به این بهانه از او بسازم که من هم خیلی استقبال کردم. هما روستا زمان ساخت فیلم با بیماری‌اش در حال جدال بود و تلاش می‌کرد تا آنرا شکست دهد. فیلم ما با هیچ ساخته شد و بی‌چیز است. ما هم زمان کمی برای فیلم‌برداری و رساندن کار داشتیم و حین ساخت فیلم خودم را به دست لحظه سپردم و از جوانها کمک گرفتم. حمید لبخنده هم به ما پیوست تا مصاحبه با هما روستا را انجام دهد. تلاش کردم تا فیلم طبیعی کارش جلو برود و رها باشد. دو نسخه هم از آن دارم که تدوینشان یک سال طول کشید. نسخه‌ای ۴ ساعته و با جزئیات از گفتگوها دارم که قابلیت برای پژوهش دارد. همینجا می‌گویم که بعد از این مستند، دو فیلم با حضور بیش از ۷۰ دانشجوی آموزشگاه حمید سمندریان ساخته‌ام.»

در ادامه غفاری به اهمیت سینمای پرتره اشاره کرد. او در مورد ساخته نشدن فیلم در مورد اشخاص مهم هنری هشدار داد و گفت که در غیر اینصورت ۲۰ سال دیگر ما تصویری از مفاخر خود نداریم تا به نسل‌های بعدی معرفی کنیم. قبل از نمایش فیلم سجادی از حمید لبخنده، آرمان فیاض و آرش خزایی(تصویربرداران) و سامان شهامت (صدابردار) دعوت کرد تا روی سن بیایند. لبخنده سجادی را متخصصی خطاب کرد که بلد است از هیچ، فیلم بسازد.

واروژ کریم مسیحی، آهو خردمند، مهدی میامی، مجتبی راعی، محمدرضا هنرمند، محمد بزرگ‌نیا، حمید لبخنده و …. از مهمانان سرشناس حاضر در این مراسم بودند. مستند «حمید هما» به زندگی و آثار حمید سمندریان و همسرش هما روستا می‌پردازد و تولید سال ۹۲ است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =