ایسنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تأیید مرگ دو نفر در شهرستان رفسنجان با علائم آنفلوآنزا، تأکید کرد: این دو مورد با علایم آنفلوآنزای حاد مراجعه کردند و یکی از تشخیص های اولیه البته کرونا بوده اما نمونه گیری شده و آزمایشات را فرستادیم ولی این موارد هیچکدام مثبت نبود.

دکتر "احمد جمالی زاده" با اعلام این خبر اظهار کرد: تاکنون دو مورد مرگ و میر در رفسنجان با علائم آنفلوآنزا داشته ایم که در حال بررسی بیشتر هستیم.

وی بیان کرد: این دو مورد با علایم آنفلوآنزای حاد مراجعه کردند و یکی از تشخیص های اولیه البته کرونا بوده اما نمونه گیری شده و آزمایشات را فرستادیم ولی این موارد هیچکدام مثبت نبود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان تأکید کرد: ممکن است نوعی از آنفلوآنزا(نوعA) بوده باشند که با توجه به مشکل زمینه ای هم که داشته اند این مشکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث شده بیماری شدت بیشتری نشان دهد.

وی افزود: برای افرادی که عوامل خطر را دارند مانند بیماران دچار مشکلات قلبی، ریوی، کلیوی، افراد مسن، کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند، ریسک خطرشان در مقابل آنفلوآنزای نوع B یا انسانی هم بالا است.

جمالی زاده خاطرنشان کرد: به این افراد و همچنین پرسنل بهداشت و درمان توصیه می کنیم در ابتدای فصل سرما حتماً واکسن آنفلوآنزا بزنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تأکید کرد: حتی آنفلوآنزای انسانی هم اگر اقدامات به موقع و مراقبت های لازم انجام نشود،ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

جمالی زاده افزود: هر ساله یک یا دو پیک شیوع بیماری آنفلوآنزا را داریم که معمولاً در اوایل پائیز، اواخر زمستان و اوایل بهار است ولی معمولاً در فصلی که قرار داریم هر ساله شیوع بیماریهای تنفسی را داریم.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان با بیان این نکته که هر نوع سرماخوردگی آنفلوآنزا نیست، عنوان کرد: سرماخوردگی های معمولی را مردم می توانند حتی به پزشک مراجعه نکنند و با درمانهای ساده از جمله داروهای مسکن، استراحت کافی درمان کنند.

وی در تشریح علائم آنفلوآنزا دو نکته را بسیار مهم دانست و گفت: اگر کسی دچار علائمی مانند سرفه، تب ناگهانی، بدن درد، کوفتکی، تب بالای 38.5 درجه شد تقریباً علائم آنفلوآنزا را دارد و نیاز است حتماً به پزشک مراجعه کند اما یک سرماخوردگی ساده ممکن است این علائم را نداشته باشد.

وی در توصیه به افراد مبتلا به علائم آنفلوآنزا گفت: مراجعه به پزشک، استراحت، استفاده از مایعات فراوان و تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: افراد دچار آنفلوآنزا گاهی علائم خطر دارند که این علائم مثل تنگی نفس، سرفه های مکرر و شدید و خلط خونی است که حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و درصورت لزوم در بیمارستان بستری شده و تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

جمالی زاده با برشمردن گروههای در معرض خطر بیشتر، تأکید کرد: یکسری گروهها مانند مادران باردار، افراد با سن بالا، کودکان ،افراد با بیماریهای زمینه ای، خطرشان بالا است و به محض ابتلا به آنفلوآنزا باید به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری درمان آنتی بیوتیکی لازم ندارد و عمدتا باید سیستم ایمنی بدن تقویت شده و درمانهای نگهدارنده انجام شود تا دوره اش تمام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پایان توصیه کرد: اگر فردی در منزل دچار علائم آنفلوآنزا شد، بقیه افراد خانواده باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، استفاده از ماسک برای فرد بیمار موثر است، شستشوی مرتب دست با آب و صابون، استفاده از دستمال هنگام عطسه یا سرفه جهت پیشگیری از انتقال بیماری مهم است.

وی گفت: اگر مردم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند ، نبایستی نگرانی در این خصوص داشته باشند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =