در فیلم‌های اکشن یا هیجان انگیز جلوه‌های ویژه نقش مهمی را بازی می‌کنند. در فیلم جدی سری فیلم‌های جیمز باند به نام اسپکتر یا شبح هم صحنه‌های زیادی وجود دارد. اما آیا مثلا پرواز بر عکس یک بالگرد می‌تواند واقعیت داشته باشد؟

اسپكتر يا شبح قرار است به عنوان بيست و چهارمين فيلم از سري فيلم‌هاي جيمز باند به صورت رسمي هفته آينده اكرانش شروع شد. در بخشي از تيزر اين فيلم ديده مي‌شود كه جيمز باند يك بالگرد را با يك چرخش كامل  به صورت برعكس هدايت مي‌كند. از لحاظ فني اما آيا اين مسئله در دنياي واقعي امكان دارد؟

جواب خلاصه  به اين مسئله مثبت است. اين مسئله به شرطي است كه خلبان بسيار حرفه‌اي باشد و بالگرد هم توانايي اين كار را داشته باشد. يك خلبان حرفه اي با بالگردي مناسب مي‌تواند در مدتي كوتاه اين عمليات آكروباتيك را انجام دهد. از تصاوير فيلم مشخص است كه بالگرد به كار گرفته شده از مدل  MBB Bo 105 است.

اين بالگرد سبك و چندمنظوره با دو موتور توليد آلمان است. اين بالگرد از سال 1970 بصورت عملیاتی وارد سرویس شده و در حال حاضر نیز در چندین کشور جهان در نیروهای نظامی و غیرنظامی مشغول خدمت است . این هلیکوپتر مجهز به دو موتور توربوشفت الیسون 250 هریک به قدرت 420 اسب بخار است و تاکنون بیش از 1500 فروند از آن توليد شده است. به گفته خلبان‌ها اين بالگرد در زمره بالگردهايي قرار داد كه امكان چرخش آن توسط يك خلبان آزموده و حرفه‌اي وجود دارد.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    5 10
    یکی از دوستان داتشگاهی بنده در مقطع دکترای فیزیک در آلمان کتابی تالیف و چاپ نموده که اتفاقا یک نسخه ازش رو به امضای شخص بازیگر جیمز باند رسیده و درین کتاب بلحاظ علمی و با استفاده از قوانین و فرمولهای فیزیک اثبات شده که حرکتها و اکشنهای مورد بحث در کتاب در عالم واقعیت امکانپذیر نمی باشند و صرفا هنر فیلمسازیست.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    3 4
    جهت و زاویه چرخش ملخ هلی کوپتر طوری طراحی شده که هوا را به طرف زمین براند و هلی کوپتر از زمین بلند شود، پس بنابراین در حالت عادی اگه هلی کوپتر برعکس شود، فشار باد ایجاد شده توسط ملخ باعث می شود که هلی کوپتر با سرعت بیشتری به سمت زمین رانده شود و سریع سقوط کند. مگر اینکه در زمان بر عکس شدن هلی کوپتر، جهت چرخش ملخ هم برعکس شود که امکان پذیر نیست به دلیل دور بالا، سنگینی و گشتاور آنها؛ حتی اگه بخواهیم جهت چرخش ملخ را در زمان کوتاه بر عکس کنیم، در اثر فشار وارده، پره های ملخ قطعن خواهند شکست. و شاید فقط تنها راه موجود، تعبیه موتور جت در سقف هلی کوپتر باشد تا زمان برعکس شدن از سقوط آن جلوگیری نماید.
    • مخاطب ES ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
      1 0
      دوست عزیزی که طومار نوشتی ، نیازی به عوض شدن جهت چرخش ملخ نیست.توی خبر گفتن هلیکوپتر هایی که قابلیت این کار رو داشته باشه.در واقع در یک لحظه کوتاه جهت قرار گیری بال های هلیکوپتر میتونه 180 درجه نسبت به حالت اولیه خودش دوران کنه و یک بال بر عکس برای زمانی که هلیکوپتر سر و ته میشه باشه.یه مقدار مطالعه بفرمایید
  • س US ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    2 0
    http://engineering.mit.edu/ask/canhelicoptersflyupsidedown پاسخ مثبت است