ایرنا نوشت:: اتاق بازرگانی بین المللی ایتالیا بسیار علاقمند به از سرگیری فعالیت های تجاری در ایران است و اتاق های بازرگانی 'ایران و ایتالیا' و 'ایتالیا و ایران ' نیز به آن کمک کرده و تجربه خوبی برای ارتباط میان جامعه بازرگانی ایرانی و اروپایی محسوب می شود.

همایش معرفی ظرفیت ها و فرصت های تجاری در ایران پس از لغو تحریم ها، با عنوان 'عصر جدید روابط تجاری میان ایتالیا و ایران' با حضور گسترده کارآفرینان و شرکت های تجاری و صنعتی ایتالیایی در شهرهای رم و میلان برگزار شد.

در این همایش اقتصادی که از سوی کمیته ایتالیایی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) و با همکاری اتاق های بازرگانی مربوطه در دو کشور، در مقر شواری ملی اقتصاد و کار در شهرهای رم و میلان برگزار شد، در خصوص فرصت ها و چالش های شرکت های ایتالیایی که قصد فعالیت در ایران را دارند، گفت و گو شد.

'محمد مهدی بهکیش' دبیرکل کمیته ایرانی ICC (اتاق بازرگانی بین المللی) ضمن تاکید بر اهمیت این همایش اقتصادی اظهار داشت: برگزاری چنین همایشی به ابتکار اتاق بازرگانی بین المللی ایتالیا، حاکی از علاقه این کشور برای گسترش همکاری ها با ایران است و ما نیز علاقمند هستیم و باید از این موقعیت استفاده کنیم چرا که ایتالیا جای پای خوبی در صنعت کشور ما دارد.

وی افزود: اتاق بازرگانی بین المللی ایتالیا بسیار علاقمند به از سرگیری فعالیت های تجاری در ایران است و اتاق های بازرگانی 'ایران و ایتالیا' و 'ایتالیا و ایران ' نیز به آن کمک کرده و تجربه خوبی برای ارتباط میان جامعه بازرگانی ایرانی و اروپایی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ما قبلا روابط صنعتی بسیار خوبی با ایتالیا داشتیم و اکنون باید سعی کنیم حداقل آن را به مرحله قبل از تحریم ها برگردانیم، گفت: ما روابط صنعتی خوب و گسترده ای با ایتالیا در بخش های پتروشیمی، فولاد، برق، صنایع نساجی و صنعت بسته بندی داشتیم. ایتالیا درموقعیتی قرار دارد که می تواند کمک گسترده ای به اقتصاد ایران بکند. دولت ایتالیا همواره از رابطه با ایران حمایت کرده است و ما می توانیم روابط گسترده تری با یکدیگر داشته باشیم.

خانم 'ماریا بئاتریچه دلی' دبیرکل کمیته ایتالیایی ICC (اتاق بازرگانی بین المللی) نیز در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اقتصادی گفت: این دیداری مهم بود که درآن شرکت های ایتالیایی زیادی شرکت کردند. برخی از آنها سال هاست که در ایران فعالیت می کنند و برخی دیگر نیز قصد شناختن فرصت های تجاری و بازرگانی در ایران را دارند.

وی اضافه کرد: این نشست برای کارافرینان ایتالیایی جهت شناخت فرصت های تجاری در ایران برگزار شد و نخستین همکاری ما محسوب می شود که امیدواریم بتواند به شرکت های ایتالیایی که قصد کار در ایران را دارند و بلعکس، کمک کند.

وی افزود: این نقشی مهم است که اتاق های بازرگانی بین المللی در سراسر جهان ایفا کرده و خود را در کانون فعالیت های اقتصادی شرکت ها از طریق همکاری و توافق با نهادها و موسسات دولتی قرار می دهند.

'پیئرلوئجی داگاتا' دبیر کل اتاق بازرگانی ایتالیا - ایران، گفت: این همایش حاکی از تمایل بزرگ و علاقمندی زیاد برای ازسرگیری کامل روابط تجاری ، اقتصادی و صنعتی میان شرکت های ایتالیایی و ایرانی است. کار با یکدیگر برای توسعه مشترک، از جمله اولویت های شرکت های ایتالیایی و مهم ترین اولویت در سال 2016 برای تمام سیستم اقتصادی ایتالیا محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، وزارت توسعه اقتصادی به همراه وزارت خارجه ایتالیا، موسسه ملی تجارت خارجی 'ایچه'، اتحادیه صنایع، اتحادیه بانکی و اتحادیه اتاق های بازرگانی در حال برنامه ریزی برای انجام یک ماموریت اقتصادی در ایران در پی امضای توافق هسته ای و لغو تحریم ها هستند.

این ماموریت بزرگ اقتصادی به ریاست 'کارلو کالندا' معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا قرار است اوایل آذر ماه در تهران و با نشست اقتصادی دوجانبه با حضور نمایندگان موسسات و نهادهای اصلی دو کشور آغاز شود که بدین صورت پس از گذشت سال ها، پای اقتصاد تهران بار دیگر به مبادلات بین المللی باز می شود. سیستم صنعتی ایتالیا با این اقدام، خود را به دولت و شرکت های ایرانی با هدف جبران سهم از دست رفته بازار این کشور در زمان تحریم ها معرفی می کند. سهم ایتالیا در رابطه با واردات ایران از شش و یک دهم درصد در سال 2005 میلادی به یک و هفت دهم درصد در سال 2014 کاهش یافت.

براساس برآوردهای موسسه بیمه اعتباری 'ساچه'، توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران می تواند بازاری جالب را برای شرکت های ایتالیایی که می توانند تا 3 میلیارد یورو صادرات داشته باشند ، بگشاید.

پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا در مرداد ماه گذشته  در آستانه سفر به تهران، توافق هسته ای را فرصتی برای جبران روابط اقتصادی کشورش با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: ایتالیا یقینا در دوران تحریم ها از نظر روابط اقتصادی با ایران، رنج دیده است. اما توافقی که در وین حاصل شد به ما فرصت جبران تدریجی روابط اقتصادی را می دهد. مهم ایجاد یک مشارکت و نه فقط افزایش مبادلات تجاری فی مابین است و ایتالیایی ها در این زمینه شریک قابل اعتمادی هستند. بدون تردید ما با لغو تدریجی تحریم ها، روابط اقتصادی خود را با ایران نیز به طور تدریجی جبران می کنیم.

'فدریکا گوئیدی' وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز مرداد ماه گذشته در آستانه سفر به تهران در مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا در رم اظهار داشت: ما می خواهیم صفحه را ورق زده و روابط میان ایتالیا و ایران را احیا کنیم. ایتالیا همواره روابط اقتصادی و تجاری بسیار عالی با ایران در زمان پیش از تحریم ها داشته است.

وی افزود: ما نخستین شریک تجاری ایران بودیم و مبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2011 میلادی به بیش از 7میلیارد یورو می رسید، در حالی که امروز به کمی بیش از یک میلیارد یورو کاهش یافته است. تقریبا تمام شرکت های بزرگ ایتالیایی در بازار ایران حضور داشتند. تمایل ما ازسرگیری روابط اقتصادی دوجانبه میان ایتالیا و ایران در پی توافق هسته ای و چشم انداز لغو تحریم ها از سال 2016 است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 6
    بدرد نمی خوره.