واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره حضور ایران در مذاکرات درباره سوریه گفت: من این حضور را یافتن جایگاه در میز مذاکرات توصیف نمی کنم.

عادل الجبیر در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی درباره حضور ایران در مذاکرات درباره سوریه گفت: من آن را یافتن جایگاه در میز مذاکرات توصیف نمی کنم بلکه آن را بخشی از گفتگو می دانم.

وی گفت: برای روسیه و ایران بسیار روشن است که کشورهای ائتلاف چه انتظاری درباره حل مسئله سوریه دارند. حل مسئله سوریه می تواند براساس فرمول ژنو یک و با تشکیل شورای انتقالی با قدرت کامل باشد و این شورا مسئولیت نهادهای دولتی نظامی و غیرنظامی را در دست داشته باشد. بشار اسد از قدرت کنار رود و قانون اساسی نوشته شود و انتخابات برگزار گردد.

خبرنگار پرسید اما آمریکا و انگلیس پذیرفتند که پرزیدنت بشار اسد می تواند برای مدت کوتاهی در جریان گذار باقی بماند. آیا شما با این مسئله موافق هستید؟

عادل الجبیر گفت: من معتقدم موضع کشورها در ائتلاف واقعا واحد است. ما شاید مقداری تفاوت در بیان آن داشته باشیم اما همان مسئله را می گوییم. آنچه که ما می گوییم این است که در همان آغاز روند باید برای مردم سوریه بسیار روشن شود که بشار الاسد در تاریخ خاصی از قدرت کنار خواهد رفت. این کار شدنی و امکان پذیر است و باید اطمینان در این زمینه وجود داشته باشدو تاریخ آن بستگی به این دارد که قدرت انتقالی به چه سرعتی به شورای انتقالی انتقال می یابد و نیروهای امنیتی در سوریه و نهادهای مدنی از بین نروند.

وزیر امور خارجه عربستان درباره شانس موفقیت این گفتگوها گفت:

باید درباره بهترین ها امید داشت و برای بدترین ها آماده بود. من نمی توانم درباره موفقیت یا شکست صحبت کنم اما آنچه که من دیده ام این است که در چند ماه گذشته نوعی اجماع در بین کشورهای ائتلاف به وجود آمد و ما اکنون می خواهیم ببینم که آیا شکاف بین کشورهای ائتلاف که در حال کمک به سوری های میانه رو هستند با موضع روسیه حل و فصل می شود.

وی گفت: تردیدی نیست که باید از مخالفان سوری حمایت کنیم. ما باید این حمایت ها را افزایش دهیم و برای تغییر موازنه قدرت کمک کنیم زیرا این مسئله در نهایت درها را برای خروج بشار اسد از قدرت می گشاید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    100 4
    چقدر این سعودیها بی شرفن /آخه کشوری که پادشاهی اداره میشه و حتی سلبقه برگزاری یک انتخابات تو تاریخش نداره داره راه دموکراسی رو به بقیه نشون میده اخه ظلم از این بالاتر هم داریم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    61 0
    امید وارم خداوند بزرگ کمک کند این خونریزی در کشور مسلمان از طریق مذاکرات حل و فصل گردد وتروریست ها نابود گردند