همایش ملی فرش دست بافت در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش ملی فرش دست بافت خراسان جنوبی از برگزاری همایش ملی فرش دست بافت همزمان با ۴ و ۵ آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه بیرجند خبر داد.

حسین بارانی اظهار کرد: باوجود سابقه طولانی فرش دست بافت در خراسان جنوبی و نقش آن در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی منطقه، تاکنون به لحاظ علمی توجه چندانی به این صنعت صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سابقه درخشان فرش در مناطقی ازجمله مود، درخش، قهستان و بیرجند و جایگاه آن در عرصه ملی و جهانی فرش بیان کرد: با توجه به پیشینه دانشگاهی که استان خراسان جنوبی دارد با همکاری انجمن علمی فرش ایران و دانشگاه بیرجند همایش ملی فرش دست بافت در این استان برنامه‌ریزی شد که در آذرماه امسال برگزار می‌شود.

وی ایجاد فضای مناسب برای دستاوردهای علمی- هنری پژوهشگران داخلی و خارجی با رویکرد فرش خراسان جنوبی، ایجاد زمینه برای تبادل اطلاعات علمی و هنری و نیز انتقال‌یافته‌های جدید به پژوهشگران و استادان، شناسایی و معرفی ویژگی‌ها و مزایای فرش دست بافت خراسان جنوبی در سطح ملی و فراملی، تلاش در راستای دستیابی به چشم‌انداز مدون فرش دست بافت خراسان جنوبی در سایه هماهنگی نهادهای ذی‌ربط و معرفی جلوه‌های زیبای هنر فرش دست باف خراسان جنوبی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش ذکر کرد.

بارانی بابیان اینکه صنعت فرش با توجه به خشک‌سالی‌ها هم‌اکنون می‌تواند در راستای رفع مشکلات اشتغال و معیشت این منطقه نقش تأثیرگذاری ایفا کند، عنوان کرد:فرش خراسان جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد که بیشتر روستائیان استان به بافت آن مشغول بوده‌اند.

دبیر علمی همایش ملی فرش دستبافت خراسان جنوبی بابیان اینکه مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه جشنواره تا ۱۵ مهرماه بوده است، تصریح کرد: ۱۹۲ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ملی فرش دست بافت ارسال‌شده است.

وی عنوان کرد: پس از داوری‌های صورت گرفته ۱۴۵ چکیده مقاله پذیرفته شد که در مدت دو روز برگزاری این همایش ارائه خواهند شد.

به گفته وی پیش از این برنامه ریزی شده بود این همایش ۱۵ و ۱۶ مهر ماه برگزار شود که با تمدید مهلت ارسال مقالات زمان برگزاری این همایش نیز به ۴ و ۵ آذر ماه تغییر پیدا کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =