289 معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش خدمات بهزیستی استان زنجان هستند.

فرهاد میرزایی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان در این باره به خبرآنلاین گفت: معلولیت ضایعه نخاعی ناشی از ضربه (تروماتیک) ایجاد می شود و یا عامل غیر ضربه ای دارد. به گفته وی، بیشتر آسیب های نخاعی از نوع ضربه ای است و به طور معمول به هنگام تصادف به ویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، زخم های نفوذی گلوله، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می شود. میرزایی موارد غیر ضربه ای را از دیگر علل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی عنوان و اظهار کرد: در موارد غیر ضربه ای عارضه مادرزادی منگومایلوسل، فتق دیسک بین مهره ای، لیز خوردن مهره و تومورها از مهم ترین علل آسیب نخاع هستند. معاون امور توانبخشی بهزیستی استان گفت: ضربه های وارد بر ستون فقرات ممکن است باعث آسیب خود نخاع و یا ریشه های اعصاب نخاعی و یا هر دو شود و در موارد آسیب کامل از سطح آسیب به پایین اختلالات شدید حسی، حرکتی، ادراری و مشکل کنترل نکردن مدفوع به وجود می آید.
میرزایی ضایعه نخاعی را یکی از معلولیت های شدید و خیلی شدید در حوزه توانبخشی معرفی و خاطر نشان کرد: 161 معلول ضایعه نخاعی از کمک هزینه نگهداری در منزل استفاده می کنند و این کمک هزینه فقط به معلولانی تعلق می گیرد که از سایر ارگان ها خدمات مستمر دریافت نکنند. معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان هزینه حق پرستاری برای خانواده هایی که معلول ضایعه نخاعی نگهداری می کنند را 120 مورد در سال 92، 218 مورد در سال 93 و 272 مورد در سال جاری اعلام کرد و گفت: خانواده های معلولان ضایعه نخاعی جهت پرستاری از فرد معلول در خانواده ماهیانه یک میلیون و 200 هزار ریال دریافت می کنند.
وی وسایل توانبخشی چون تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر را از ابزارهای مورد نیاز معلولان ضایعه نخاعی معرفی کرد و افزود: همه معلولان تحت پوشش از وسایل کمک توانبخشی برخوردار هستند و تعدادی از معلولان نیز بنا بر ضرورت از ویلچر حمام رایگان استفاده می کنند.
میرزایی در مورد اختصاص ویلچر برقی به این معلولان، اظهار کرد: وسایل کمک توانبخشی
نظیر ویلچر برقی بر مبنای ضرورت و طبق دستورالعمل های موجود به صورت کمک هزینه خرید به خانواده هایی که معلول ضایعه نخاعی آنان از لحاظ پزشکی قادر به استفاده از آن هستند، اختصاص می یابد. وی تامین وسایل بهداشتی برای معلولان ضایعه نخاعی را مهم خواند و گفت: به منظور تامین این وسایل در سال 92 اعتباری نزدیک به دو میلیارد ریال و در سال 93 اعتباری بیش از دو میلیارد و 300 میلیون ریال و در شش ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و 485 میلیون ریال هزینه شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به سه میلیارد ریال افزایش یابد. وی کمک برای تامین مسکن معلولان ضایعه نخاعی را طبق دستورالعمل و مقررات موجود، مساعدت در مناسب سازی فضای داخلی منزل، پرداخت هزینه های دانشجویی، ایاب و ذهاب و حق واردات خودروی مناسب سازی شده را از خدماتی عنوان کرد که بهزیستی به معلولان ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان زنجان ارائه کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =