رونمایی از نسخه ای که علامه مجلسی و شیخ بهایی آرزوی دیدن آن را داشتند

نسخه فاخری از صحیفه سجادیه به تالیف ابراهیم کفعمی عصر چهارشنبه در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، این مراسم با حضور مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی و آیت الله سیدان از اساتید و علمای حوزه علمیه خراسان رضوی برگزار شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: این نسخه از صحیفه سجادیه اثری بسیار ارزشمند و فاخر از معتبرترین نسخ صحیفه سجادیه است که بسیاری از بزرگان از جمله علامه مجلسی و شیخ بهایی آرزوی دیدن آن را داشتند.

سیدرضا امیری صالحی افزود: این نسخه سال ها پیش از کشور خارج شده بود که طی بررسی در حوزه شبه قاره هند شناسایی گردید. این نسخه توسط شخصیت های فرهنگی ایران به قم منتقل و در نهایت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی چاپ و منتشر شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این نسخه به خواست استاندار خراسان رضوی با توجه به تقدس مشهدالرضا(ع)، رابطه دعا و نیایش و حضور در جوار بارگاه منور رضوی به مشهد منتقل شد و طی این مراسم کتاب ارزشمند که در تراز نهج البلاغه است رونمایی شد.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه ما به حضرت امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه و به نیایش برای آرامش نیاز دارد و این کتاب ارزشمند مرهم زخمها، دردها و آلام جوانان امروز است.

صالحی امیری ادامه داد: همه چیز کهنه می شود اما قرآن و صحیفه همواره نو و زبانی تازه است لذا باید نهضت بازگشت به صحیفه در کشور ایجاد شود و خراسان می تواند نقطه آغاز این بازگشت باشد.

ابراهیم بن علی کفعمی یکی از چهره های درخشان ادبیات دعانویسی تاریخ شیعه است که با تدوین دو مجموعه دعایی مهم به نامهای البلدالامین و جنت الامان الباقیه و جنه الایمان الباقیه در قرن نهم هجری خدمتی بزرگی به فرهنگ تشیع کرد.

کفعمی در سال ۸۲۳ در یکی از روستاهای لبنان به دنیا آمد و در سال ۹۰۵ درگذشت. او در طول زندگی ۵۰ کتاب و رساله تالیف کرد که بیشترین آنها در موضوع دعا و ادب بود.

کفعمی در ۱۸ سالگی از زادگاه خود لبنان برای زیارت مرقد امام رضا (ع) به مشهد سفر و به مدت ۱۰۰ روز در این شهر اقامت کرد.

این نسخه از صحیفه سجادیه کفعمی که جزو نسخ قدیمی است به مدت ۳۰۰ سال در هند نگهداری می شد.

نسخه خطی صحیفه سجادیه به خط کفعمی، نخستین جلد از مجموعه نسخ خطی مواریث شیعه است که بنیاد طباطبایی قدم در راه احیای آنها گذاشته است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =