مدیرکل منابع طبیعی البرز: توسعه نامتناسب دلیل اصلی بروز بحران های زیست محیطی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز توسعه نامتناسب بخش های مختلف اعم از کشاورزی، اقتصادی، صنعتی و...را دلیل اصلی بروز بحران های زیست محیطی دانست.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، حسین میررجبی روز چهارشنبه در جلسه توجیهی دوره های آموزشی که با هدف پیشگیری از بحران ها و اثرات زیست محیطی با فرمانداریها و بخشداریهای سطح استان برگزار شد، افزود: همه کشورها بدنبال توسعه سرزمین خود هستند بنحوی که در چارچوب استاندارد و محورهای توسعه پایدار باشند و توسعه منابع طبیعی و محیط زیست، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی از ابعاد توسعه پایدارند.
وی گفت: با توجه به بحران های زیست محیطی حادث شده از جمله ریز گردها وبحران آب، لزوم توجه جدی به این موضوع، ضروری است.
وی اظهار داشت: با استعانت از پیام مقام معظم رهبری که فرهنگ معارف عمومی باید به معارف عمومی تبدیل شود، فرهنگ سازی منابع طبیعی باید در گستره ای عظیم و با مشارکت جوامع محلی صورت پذیرد.
میررجبی ادامه داد: از آنجا که فرمانداران و بخشداران که به نحوی نمایندگان بخش بزرگی از استان البرز هستند و در صورتی که آگاهی از قوانین و مقررات منابع طبیعی و اثرات سوء تخلفات درحوزه منابع طبیعی داشته باشند می توانند نقش پررنگی در مشارکت عمومی جوامع محلی در راستای فرهنگ سازی و آموزش داشته باشند از آن ها دعوت می شود تا در جهت مشارکت در امرارتقاء فرهنگ منابع طبیعی ما را همیاری کنند.
وی در ادامه به مواردی از جمله پروژه بیابانزدائی در اشتهارد، تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، دبیرخانه تخصصی منابع طبیعی و دیگر موارد که با مشارکت صددرصدی مردم به نتیجه مطلوب رسیده اشاره کرد.
وی اضافه کرد: اول از هرچیز وظیفه ما مسئولین است تا در سطوح مختلف برای داشتن محیط زیست سالم به فراگیری آموزش که از اهمیت بالائی برخوردار است توجه نماییم تا بتوانیم با تغییر ادبیاتمان به ادبیات علمی و تجربی در مردم تاثیر گذار باشیم لذاهدف از برگزاری این نشست انسجام بخشی در امر آموزش و ترسیم عملکردی واحد است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از فرمانداران و بخشداران خواست، تا نسبت به آگاهی بخشی به مردم از طریق دهیاران و شوراها پیرامون تنسیق اراضی ملی و مستثنیات که با نصب بنچ مارک ها در اجرای پروژه کمربند حفاظتی و در جهت تعیین تکلیف مردم انجام می گیرد، مشارکت وهمکاری نمایند.
مسئول اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی نیز در این نشست ضمن ارائه کتابچه طرح آموزش، دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی استان البرز مرتبط با بحران ها و اثرات زیست محیطی به شرح مطالب آموزشی در خصوص عناوین دوره های آموزشی (اطفاءحریق - مدیریت چرا- نقش عملیات آبخیزداری - علل و عوامل تخریب عرصه های جنگلی و ...) گروه هدف پرداخت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز در این نشست به آمار ارائه شده مساحت جنگل ها و پوشش گیاهی نسبت به بیابان های استان البرز بعنوان دغدغه ای بزرگ اشاره نمود و گفت : دنیا به سمت و سویی است که اگر دیر اقدام شود در آینده نزدیک شاهد اثرات مخرب تری در محیط زیست و منابع طبیعی خواهیم بود و باید توجه داشته باشیم که در کجا هستیم و به کجا می رویم.
مهدی مهرور از شرکت کنندگان خواست تا ضمن استفاده از ظرفیتهای فرمانداریها و بخشداریها و استفاده از همدلی و مشارکت سایر مسئولین به تناسب و ظرفیتهای شهرستانها در آموزش ها بصورت کاربردی، عملیاتی و کارشناسی، توجه گردد و از اعضاء حاضرخواست تا نسبت به تنظیم تاریخ و دعوت فراگیران جهت آموزش در مهلت 10 روزه، به اداره کل بحران اقدام، تا در همین راستا سرفصل ها بر حسب نیازهای منطقه ای انجام شود.
جلسه نحوه برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با بحران ها و اثرات زیست محیطی با حضور مدیران کل منابع طبیعی، مدیریت بحران استانداری و حفاظت محیط زیست، معاونت هلال احمر و آتش نشانی، بخشداران و نمایندگان فرمانداریهای سطح استان البرز در سالن جلسات شهدای البرزاستانداری برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =