ایرنا به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: دولت یازدهم برای ساماندهی وضعیت کشور و دستیابی به توسعه، سه سیاست مکمل سیاسی، رفاهی و اقتصادی را همزمان پیگیری می کند.

علی ربیعی در کارگروه اشتغال استان زنجان افزود: هنوز ابعاد گسترده شکسته شدن دیوارهای تحریم برای مردم تشریح و بیان نشده است.

وی یادآور شد: نتیجه مذاکرات فقط جلوگیری از جنگ نبود، بلکه فرصتی برای نمایش ظرفیت گفت وگوی ایرانی و شکستن آنچه که مستکبران جهانی در دنیا علم کردند؛ بود.

ربیعی اظهار کرد: این راهبرد در سیاست خارجی همچنان با رهنمودها و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب تداوم خواهد داشت و در کنار آن توجه به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی مد نظر خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت سیاست رفاهی عقلانی را مد نظر قرار داد و در این مسیر برای رفع فقر درمانی، فقر آموزشی، فقر مسکن و فقر تامین اجتماعی برنامه ریزی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فقر درمانی مهمترین موضوعی است که دولت به صورت جدی برای رفع آن و اجرای بیمه همگانی که از شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی بود، وارد شد.

ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر، دولت رفع فقر غذایی را نیز پیگیری و کودکان و زنان دارای سوء تغذیه را شناسایی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت تامین مسکن حمایتی و اجتماعی را نیز مد نظر دارد و بلافاصله پس از تامین بودجه، عملیات اجرایی آن را برای جامعه هدف آغاز خواهد کرد.

وی افزود: البته باید به خاطر داشت که احداث و تامین مسکن حمایتی و اجتماعی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از گذشته آغاز شده است و همچنان نیز جریان دارد.

ربیعی یادآورشد: احداث این مسکن اجتماعی برای سالمندان از اولویت های کاری این وزارتخانه محسوب می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت حتی برای فقر آموزشی نیز برنامه ریزی و تمام افراد بی سواد یا محروم از تحصیل را شناسایی کرد تا به این طریق امکانات و زیرساخت های مورد نیاز برای با سواد شدن آنان را فراهم کند.

وی تاکید کرد که دولت در تلاش است تا بیمه روستایی و عشایری را نیز گسترش دهد تا روستاییان بتوانند از خدمات بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند شوند.

ربیعی اظهار کرد: متاسفانه عده ای پر سر و صدا که زیاد حرف می زنند و بلندگوهای بسیاری در اختیار دارند، در عرصه اقتصادی به دولت تاختند، در حالی که باید از آنان جویا شد که چگونه می توانید منکر فعالیت اقتصادی مثبت دولت یازدهم باشید زمانی که دولت، کشور را با 56 درصد کسری، تورم نزدیک به 40درصد و کاهش میزان اشتغال برای چهار میلیون و 500 هزار نفر آماده ورود به بازار کار تحویل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط نخستین اولویت دولت کنترل تورم بود، چرا که دولت یازدهم معتقد است که با کنترل تورم می توان به رونق اقتصادی دست یافت.

ربیعی تاکید کرد کنترل تورم یک برنامه غیرقابل برگشت است و در صورتی که تورم کنترل نشود نمی توان انتظار رشد و رونق اقتصادی داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته 735 هزار دفترچه و بیمه شده اجتماعی در کشور به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: در شرایطی که تمام تلاش دولت برای ساماندهی وضعیت و بهبود امور بود، میزان صادرات و نرخ فروش نفت در جهان کاهش یافت و شوکی به کشور وارد کرد.

ربیعی ادامه داد: در این شرایط نمی شد به وضعیت قبل ادامه داد و باید سند جدیدی طراحی می شد و در دستور کار قرار می گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رکودی که در کشور شکل گرفت رکود موقت بود و در زمره رکود مزمن قرار نمی گرفت.

وی افزود: در این فضای جدید، مبارزه با قاچاق کالا و ساماندهی واردات در دستور کار قرار گرفته است.

ربیعی یادآورشد: واردات بی رویه و قاچاق کالا، بازار پارچه، پوشاک و کفش کشور را بشدت تحت تاثیر قرار داد و تا حدی پیش رفته بود که حتی در تلاش برای تغییر ذائقه غذایی ایرانیان برآمده بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر برای رونق حوزه تولید، شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی تعطیل یا راکد و یا نیمه فعال در دستور کار قرار گرفت و در کنار آن موضوع تحریک بازار تقاضا نیز مد نظر بود.
وی اظهار کرد: برای تحریک تقاضا، به یک میلیون نفر وام خرید کالای ایرانی اعطا می شود و با این اقدام علاوه بر رونق بخشی به جریان خرید کالای ایران، فرصتی نیز برای فعال تر شدن واحدهای تولیدی ایجاد می شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: برای این کار با فروشگاه های بزرگ و واحدهای تولیدی قراردادهایی منعقد شد که بازار تقاضا بتواند کالای ایرانی دلخواه خود را از این طریق خریداری کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شکل گیری کمپین نخریدن خودرو در کشور اشاره کرد و خودروسازان را دارای بیشترین سهم اشتغال در استان های تهران و البرز خواند.

وی با بیان اینکه حق مردم دسترسی به خودروی با کیفیت است، خواستار خودداری از راه اندازی کمپین به بهانه تولید با کیفیت شد.

ربیعی به دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از بخش تولید داخلی اشاره کرد و ادامه داد: کاهش نرخ سود صندوق توسعه ملی و مذاکره با بانک ها برای ایجاد زیرساخت ها به منظور تامین سرمایه در گردش و رفع مشکل مالی صنایع و واحدهای تولیدی از جمله این اقدام ها محسوب می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود سرمایه در گردش به علت نپرداختن تسهیلات، دسترسی نداشتن به مواد اولیه به دلیل وجود تحریم ها، وجود جنس انباری، بدهی به بانک ها، قدیمی بودن تکنولوژی و مسائل مدیریتی را عمده مشکل های شناسایی شده صنایع و واحدهای تولیدی برشمرد.

وی به نادرست بودن نگرش مردم نسبت به اشتغال اشاره کرد و افزود: مردم ایرانی کاری را به عنوان شغل قبول دارند که استخدامی باشد.

ربیعی با بیان اینکه از مجموع 300 هزار شغلی که سال گذشته ایجاد شد، 100 هزار نفر از پذیرش شغل پیشنهادی سر باز زدند، علت این موضوع را نگرش آنان نسبت به شغل و کلاس کاری آن عنوان کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم انجام کار فرهنگی برای تغییر نگرش مردم نسبت به اشتغال تاکید کرد و گفت: در هفت استان به صورت آزمایشی، رسته های شغلی شناسایی شده است و از این پس بر اساس آن رسته ها اشتغالزایی خواهد شد.

وی تاکید کرد که شعار دولت در اشتغالرایی «مشاغل بزرگ در بنگاه های کوچک» است و مردم باید متوجه باشند که کشور به مشاغل بزرگ و کوچک مختلف برای پیشرفت نیاز دارد.

ربیعی به ظرفیت و توانمندی های موجود در استان زنجان اشاره و بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و راه اندازی مراکز آموزش فنی وحرفه ای سیار در روستاها برای مهارت آموزی روستاییان تاکید کرد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 1
    خداوکیلی گرون بودن خودرو بهانه است
  • میثم A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 4
    چه ربطی داره ؟؟؟ بیکار بیکاه اونایی رو ک اون زمان استخدام کردن همشونو اخراج کردین ک اضافه هستن حالا میگین بیکار مال اون موقعس؟؟؟
  • فوق لیسانس بیکار GB ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    7 0
    300هزار شغل برای کی ایجاد کردین ما که چیزی ندیدیم