عموم نظرسنجی‌ها حاکی از این است حکومت ۱۰ ساله حزب محافظه کار در کانادا پایان می یابد و حزب لیبرال قدرت را در این کشور به دست می گیرد.

محمد اکبری- شهروندان کانادایی پای صندوق های رأی رفتند تا نمایندگان پارلمانی خود را انتخاب کنند. نمایندگانی که نخست وزیر را تعیین می کنند و رهبر حزب پیروز جانشین استون هارپر محافظه کار خواهد شد. این البته در صورتی است که هارپر تندرو و دست راستی بار دیگر نتواند بیشترین آرا را کسب نماید. 

جاستین ترودوی رهبر حزب لیبرال اصلی ترین رقیب هارپر در این کارزار انتخاباتی است. هارپر که ده سالی است بر صندلی نخست وزیری کانادا تکیه زده روابط بسیار تیره و تاری را با جمهوری اسلامی ایران حکمفرما کرده و او حتی به صورت یکطرفه مناسبات با تهران را تعلیق کرد. 

تا این لحظه عموم نظرسنجی ها حاکی از آن است حزب لیبرال با حدود ۱۴۰ کرسی بالاتر از حزب محافظه کار با ۱۲۰ کرسی خواهند ایستاد. ضمن اینکه گمانه ها حاکی از آن است نئودموکرات ها هم حدود ۸۰ صندلی کسب خواهند کرد. 

در دو ماه گذشته وضعیت سوسیالیستهای نئودموکرات و میانه های لیبرال کاملا برعکس شده است. دوماه پیش نئودموکراتها 40% و لیبرالها 20% آرا را داشتند و حالا این روند برعکس شده است.

کارشناسان بر این باورند رای های استراتژیک برخی جوانان طرفداران نئودموکرات ها به لیبرال ها با هدف جلوگیری از پیروزی محافظه کاران و پایان دادن به دوران تلخ هارپر از جمله عوامل تغییر این روند بوده است. البته در این میان نباید از عملکرد موفق جاستین ترودو در مناظرات انتخاباتی به سادگی گذر کرد. عملکردی که سبب شده آقای ترودو در تمامی نظرسنجی ها با فاصله ای قابل توجه برای رهبری کانادا موفق تر از هارپر ارزیابی شود. 

البته تجربه غیر قابل اعتماد بودن نتایج نظرسنجی ها در انتخابات های اخیر یونان و بریتانیا این امر را برای ناظران سیاسی آشکار کرده که شاید خیلی نتوان به این نتایج تکیه کرد و تا مشخص شدن نتایج واقعی و قطعی انتخابات باید صبر کرد. ضمن اینکه جریان های محافظه کار عموما آرای حقیقی خود را در نظرسنجی ها اعلام نمی کنند و همین مسئله باعث شد برخلاف پیشبینی ها در انتخابات اخیر انگلستان محافظه کارها اکثریت مطلق را در مجلس به دست بیارند.

رابطه با ایران

در شرایطی که با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ عموم کشورهای جهان از این تغییر استقبال کردند و در ادامه روند مثبتی در تعامل با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند کانادا به همراه اسرائيل از معدود بازیگرانی بودند که واکنش منفی به این نتیجه نشان دادند. طبیعی است که با ادامه حضور هارپر که در سیاست خارجی اش به شدت مواضعی نزدیک به اسرائيل دارد روابط تهران و اتاوا تغییری نخواهد کرد. اما در نقطه مقابل ترودو از برقراری رابطه با ایران دفاع کرده و با پیروزی وی شرایط بهتری در مناسبات میان ایران و کانادا حکمفرما خواهد شد.

با تمام این تفاسیر باید باز هم منتظر ماند تا نتیجه قطعی انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ کانادا اعلام شود.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم CA ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    43 0
    خوشحالم ترودو برد و این هارپر دیوانه دوباره قدرت دستش نیست... به امید بازگشایی سفارت کانادا در ایران و برقراری رابطه دوستانه ایران عزیزم با همه دنیا ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    21 5
    ایران ستیزی دیگران ربطی به مردم ایران ندارد.