تسنیم نوشت: سعید حجاریان گفت: اعتقاد دارم خیلی سر به سر شورای نگهبان و آقای جنتی نگذاریم. آنهایی که می دانیم رد هستند کاندیدا نشوند. انگشت کردن در چشم شورای نگهبان خوب نیست.

حجاریان اظهار داشت: معلوم است که یک عده نباید داوطلب شوند.حالا این مجلس چنان آش دهان سوزی هم نیست. اصلاح طلبان قوایشان را برای ریاست جمهوری آینده بگذارند بهتر است.

وی ادامه داد: درباره انتخابات خبرگان هم معتقدم باید رای بالا باشد. یعنی تایید صلاحیت‌ها جوری باشد که رقابت وجود داشته باشد و مردم زیادی در این انتخابات شرکت کنند.نباید میزان شرکت کنندگان خبرگان از بقیه انتخاباتها کمتر باشد. پایگاه رای این نهاد باید بالا باشد.من میترسم آقای جنتی خیلی ها را رد کند. آرا پایین بیاید. و رقابت نباشد و مشارکت پایین بیاید.

اهم اظهارات حجاریان را در ادامه می خوانید:

تا اجرایی شدن برجام چند ماه وقت هست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید گزارش خود را بدهد. مسئله سوئیفت باید حل شود. دارایی ها برگردد. سرمایه گذاران خارجی بیایند و در بخش نفت و گاز و ... سرمایه‌گذاری کنند. تا کاری صورت بگیرد. بخصوص بخشهای سرمایه‌بر ؛ اینها کار می‌برد. من گمان دارم تا شش ماه اینده دولت وضعیت سختی خواهد داشت. این وضعیت حتی بعد از انتخابات مجلس ادامه خواهد یافت. الان دولت حقوق کارمندان شرکت نفت را هم ندارد. این برج به این کارمندانش حقوق نداده است. دولت از بانکها قرض می‌کند و حقوق می‌دهد. از طرف دیگر، گرانی هم حتمی است. دلار را نگاه کنید، سیرصعودی دارد. منظورم این است که دولت به این زودی نمی تواند مشکلات را حل کند. باید جنس بیاید، مواد اولیه بیاید.


تحریم های ایالات آمریکا و شورای امنیت و ... تعلیق شده و ممکن است در جریان راستی ازمایی خللی ایجاد شود و برگردد سرجایش. یعنی وضعیت کاملاً شکننده است.لذا حتما دولت مشکلاتی خواهد داشت. اما مسئله اینجاست که الان امید وجود دارد. قبل از دولت روحانی، امید هم نبود. الان حداقل امیدی ایجاد شده است که وضعیت بهتر شود. دولت و کابینه هم تلاش می‌‌کنند.
.... خلاصه الان هر جا را دست بزنی یک مشکلی پیش می آید. خیلی وضعیت مشکلی است. وضع فعلی دولت خیلی سخت است.

{در پاسخ به این سوال که  دولت ظرف شش ماه آينده دستاوردی اقتصادی می تواند داشته باشد تا در انتخابات از آن استفاده کند}دولت ابزارش را الان ندارد. در 6 ماه بعید است دولت بتواند اشتغال ایجاد کند، رشد اقتصادی ایجاد کند و یا تورم را کم کند. تورم را در همین وضعیت هم بتواند حفظ کند خیلی کار کرده است.


شانسی که دولت دارد این است که بی‌بدیل است. بدیلهای این دولت همه امتحان پس داده‌‌اند. دولت احمدی‌نژاد می خواهد بدیل این دولت باشد؟ خب او که امتحانش را پس داده است.

بحث حمله به دفتر آیت الله آملی و تعطیلی درس ایشان و یا تحصن جلوی مجلس حتما به دولت کمک می‌کند و به نفع دولت است.واقعا اگر تندروها بخواهند بیایند در صحنه با این وضعیت. دستاوردی نخواهند داشت. اینها به سود دولت است.

{در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خود را بدیل دولت می بینند؟} اصلاح طلبان که ابدا. آنها همگی رد هستند. اصلاح طلب نشان دار رد است. همه را رد می کنند از دم. ما خودمان ناامیدیم.. اما امید من این است که خود دولت بتواند کمک کند. اصلاح طلبان بعضیشان میتوانند کمک کنند.

اصللاح طلبان واقعا برای بالاآمدن روحانی کمک کردند. ما فکر میکنیم روحانی بدیلی ندارد.

{در پاسخ به اینکه اگر لاریجانی در فرآیند ائتلاف اصولگرایان قرار نگیرد و با دولت ائتلاف بکند عاقبت سیاسی‌اش چه می شود؟} ایشان بالاخره اگر میخواهد برود قم، مطمئناً در قم رای دارد. بعدش می‌آید مجلس. حال باید دید ترکیب مجلس چه خواهد بود. چه فراکسیون‌هایی وجود خواهند داشت. آن موقع می‌شود درباره لاریجانی تصمیم گرفت.

ما اصلاح طلبان قبل از انتخابات مجلس و مشخص شدن وضعیت مجلس کاری به لاریجانی نداریم. از دولت هم خبرندارم که با آقای لاریجانی چه تعاملی دارند. ممکن است حزب اعتدال و توسعه آقای نوبخت مثلا با آقای لاریجانی تماس گرفته باشد.

سرلیست بودن عارف به این معنا نیست که حتماً عارف بشود رئیس مجلس. بالاخره باید ترکیب مجلس مشخص شود.

{در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان با فرض حضور عارف در مجلس ممکن است از ریاست او حمایت نکنند} بله کاملا. چون ممکن است تعداد اصلاح‌طلبان یا حامیان آقای عارف قلیل باشد در مجلس. البته می‌تواند رئیس فراکسیون باشد ولی رئیس مجلس شدنش سخت است.

براي انتخابات مجلس خبرگان آقاي روحانی چون رئیس جمهور است از تهران نامزد شود، بهتر است. البته هر دو (روحانی و هاشمی ) از تهران کاندید باشند بهتر است.

هاشمی خیلی عوض شده است. هاشمی فرصت چندانی برای مانور ندارد. دولت معجزه هزاره کاری کرده که ایشان ما را (اصلاح طلبان و حملاتی که در دوره اصلاحات به هاشمی کردند) فراموش کرده است.

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    25 1
    خوب راست می گه دیگه......
  • با نام RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    9 0
    به نظر من تنها یک راه برای ورود اصلاح طلبان به مجلس وجود دارد آن هم معرفی کاندیداهایی از بدنه ی جوان ،متخصص با مدارک علمی بالا در اردوگاه اصلاحان است چرا که اساسا شورای نگهبان اصلاح طلبان دارای برش و پیشینه سیاسی را تایید صلاحیت نخواهد کرد.