۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۷

مهدی یاورمنش: صبح پنجشنبه با اینکه زیر تابوت او را گرفته بودم، باز هم باورم نمی‌شد برای همیشه از میان ما رفته است. در تمام سه هفته‌ای هم که از فاجعه صحرای منا گذشت و خبرهای درست و نادرست، هر لحظه بیم و امید را در جانمان بر می‌افروخت، هیچگاه نپذیرفتم یکی از بهترین و تاثیر گذارترین دوستانم را دیگر نخواهم دید.

از عصر دوم مهر (عید قربان) که خبر گم شدنش را در میان ازدحام جمعیت در راه رمی جمرات شنیدم، تا پنجشنبه ۲۳ مهر که همراه با انبوه مردم سوگوار، پیکرش را تا امامزاده پنج تن لویزان تشییع کردیم، نتوانستم از دست رفتن او را باور کنم.

می‌گویند خاک سرد است، اما برای کسی که گرمای جنب و جوش، فعالیت، تاثیر گذاری و حضورش در پهنه‌های گوناگون زندگی را به مدت ۳۵ سال از نزدیک دیده و حس کرده‌ام، خاک هم بی‌اثر می‌شود و چهره‌اش را نمی‌پوشاند. اگر برای او این دنیای فانی تمام شده است، برای خانواده‌اش، دوستانش و همه آشنایانش، زندگی نه فقط با یادش، بلکه با حضور گرم و سبز او امتداد خواهد یافت.

سید حماد قهستانی را از سال ۱۳۶۰ می‌شناسم، از آن روز که روی نیمکت‌های کلاس اول دبیرستان ابوذر غفاری مشهد نشستیم؛ دورانی پر آشوب که همه ما، بی‌آنکه نوجوانی کرده باشیم، به یک باره مرد شده بودیم. ۳۴ سال بعد را با هم گذراندیم و به فراخور رویدادهای تلخ و شیرین، پیری، جوانی، میان سالی و گاه حتی نوجوانی از دست رفته را تجربه کردیم.

سیدحماد قهستانی

از همان دوره دبیرستان، حماد بسیار باهوش، کنجکاو، تشنه دانستن، اهل شنیدن و خواندن، پر جنب و جوش، صریح، شوخ طبع، پر کار، نوآور،... و نترس بود. خرداد ۶۳ که پس از امتحانات سال سوم دبیرستان به جبهه‌های جنگ رفتیم، نترس بودن او را از نزدیک دیدم. او باید همه چیز را از نزدیک تجربه می‌کرد و در دل رویداد حاضر می‌شد تا عطش کنجکاوی‌اش سیراب شود؛ خصلتی که تا خردادهای بعد و تا خیابان‌های تهران هم شاهدش بودم.

او با آنکه سابقه دو دوره حضور در جبهه را داشت، هیچ‌گاه تکمیل پرونده رزمندگی‌اش را دنبال نکرد؛ با اینکه می‌توانست به سادگی و با احتساب چند روز مرخصی، آن را کامل کند. با رتبه بالای کنکور در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی قبول شد و پس از فارغ التحصیلی، به دنبال کار دولتی نرفت و در عوض کارآفرین شد. در پایه گذاری و مدیریت چند شرکت مهندسی و پیمانکاری نقشی پر رنگ داشت که ساخت ده‌ها کارخانه سیمان، پتروشیمی، نیروگاه برق و... در ایران، سوریه و ونزوئلا از ثمرات آن است.

حماد تشنه گپ و گفت با دیگران بود، چه آنان که با او هم عقیده بودند و چه کسانی که نظری مخالف داشتند. او سرش برای بحث کردن و به اشتراک گذاشتن عقاید و افکار مختلف و متضاد درد می‌کرد و از هر نشست حضوری و یا شبکه‌های اجتماعی برای این کار سود می‌جست. آگاهی را برای خودش و جامعه، نخستین نیاز ضروری می‌دانست. او حتی در ایام حج امسال هم، دمی از این باور عقب ننشست و با توجه به تسلطش بر زبان‌های انگلیسی و عربی، هر جا فرصت می‌یافت، سر بحث را با حاجیان دیگر کشورها باز می‌کرد و حاصل آن را در شبکه‌های اجتماعی با شرح و تصویر باز نشر می‌ساخت.

همچنین با اینکه عضو رسمی هیچ گروه یا حزب سیاسی با جریان فکری نبود، اما چهارشنبه آخر هر ماه، جلساتی را در دفتر کارش با حضور دوستان و همکارانش تشکیل می‌داد و موضوعات گوناگونی را به بحث می‌گذاشت؛ دستور آخرین نشست در مرداد ماه، «ایران در فرجام اجرای برجام» بود. او کسی نبود که چون خودش گلیم‌اش را از آب کشیده است، به سرنوشت کل جامعه و دیگران بی‌تفاوت باشد.

از همان دوران دبیرستان و دانشگاه (سال‌های دهه ۶۰)، با وجود پافشاری بر باورهایش، با معتقدان به هر فکر و جریان دیگری، می‌جوشید و دایره آشنایان و دوستانش را تنگ نمی‌کرد. حماد، پل پیوند میان آدم‌هایی بود که بدون او هیچ‌گاه با هم آشنا نمی‌شدند و شاید رغبتی هم به این کار نداشتند. او، ستون فقرات و محور پیونده دهنده جمع دوستانش بود،

او در خانواده‌اش نیز محور نزدیکی و پیوند بود ؛ پسر بزرگ یک خانواده ۶ نفری بود که برای خدمت گزاری به پدر و مادرش و همراهی دو برادر و خواهرش، از هیچ کاری فروگذاری نمی‌کرد. حماد با عشق ازدواج کرد؛ پیوندی که در ۱۸ سالگی بست و ثمره‌اش دو دختر شد. او پیش از آنکه همسر و پدر باشد، یک دوست برای اعضای خانواده‌اش بود. دخترانش حنانه و فرزانه، او را در قامت یک دوست می‌دیدند که همراه آنان نوجوانی و جوانی می‌کرد.

سیدحماد قهستانی

سید حماد قهستانی، از مردمی بود که اگر چه در بالای هرم تصمیم گیری و هدایت جامعه قرار ندارند، اما بسیار پر توان ظاهر و موتور محرک جمع می‌شوند. اینان هستند که هر چه افزون‌تر گردند، امید به پیشرفت و شکوفایی جامعه بیشتر می‌شود؛ کسانی چون او که ریشه در لایه‌های مذهبی و سنتی جامعه دارند و در عین حال ضرورت‌های جهان مدرن را هم به خوبی شناخته‌اند. هر جامعه در حال گذاری، به پندار و رفتار مردمی چون او نیاز بسیار دارد.

و... بسیار سخن دیگر در رثای یک دوست که اگر چه دیگر نیست، اما جایش در جان زندگی سبز است. او از آنانی بود که اگر چه در صحرای منا و در راه سنگ زدن به شیاطین جان باخت، اما جای افسوس نیست، چرا که پیش از آن با چگونه زیستن خود، به شیاطین نه گفته بود.

امروز از ساعت ۱۶ تا ۳۰: ۱۷ عصر، مراسم بزرگداشت سید حماد قهستانی در مسجد نور تهران برگزار می‌شود، جایی که او بارها با حضورش، تسلی خاطر بسیاری از خانواده‌های داغدار دیگر شده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریمی RO ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    45 0
    یادش گرامی
  • بی نام RO ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    39 0
    از دست دادن چنین مردانی یک خسران بزرگ است. خدا به دخترانش صبر دهد
  • بی نام RO ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    31 0
    انا لله و انا الیه راجعون
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    17 0
    یادش همیشه در دل ماست
  • ابوالفضل شادي A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    19 0
    مهندس حاج سيد حماد قهستاني كه همه حماد صدايش مي زدیم بي تكلف همه دوستان همكلاسي ٣٥ سال پيش را جمع كرد كودكان اولين دوره مدرسه استعدادهاي درخشان مشهد كساني كه امروز هر يك به سهم خود بار بزرگي از جامعه را بدوش مي كشند همگرايي و سينرژيي كه حماد إيجاد كرد موتور محرك تلاش بيشتر براي توسعه كشور خواهد بود گوش شنوا و تحمل بالا در شنيدن رأي مخالف كه معمولا امروز كم پيدا ميشود شايد مشكل امروز ايران هم دقيقا همين باشد عدم توجه به نقاط مشترك و عدم تحمل ديگران . همه را در شادي و تجربه خويش شريك مي كرد چه در كوه ، چه در سفر كاري ، چه در ديدار دوستان و چه در حج دل نوشته هايي كه به مدد شبكه اجتماعي هر روز بدست ما رسيد حيف كه آخرين نوشته هاي ما براي حماد در عيد قربان هرگز تيك نخورد ....
  • پانته آ معارفی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    15 0
    جناب آقای یاورمنش ممنون از نوشته بسیار زیبای شما در مورد جناب قهستانی. بسیار افسوس که چنین مرد بزرگی دیگر در میان ما نیست. ایشان بسیار شخصیت خاصی داشتند و چنین رفتنی به این خصوصیت منحصر بودن اضافه شد. جایشان همیشه در بین ما خالی است و روحشان شاد
  • امید رضوی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 0
    روحش شاد و راهش پر رهرو باد
  • مجيد حبيبي زاده A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 0
    بزرگ و بزرگ منش بود، جمع دوستان را تنها گذاشت و صنعت كشور را نيز از مساعدت خويش بي بهره ساخت.
  • كامبيز كامياب A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 0
    حماد عزيز مظهر عشق ، فداكاري و انرژي حيات بود، دوستي با وفا ، دلسوز جامعه و إنساني مقيد به اخلاق نيكو و إنسانيت ، گًرچه به ناگهان از ميان ما رفت اما مرام و ياد او هميشه با ماست، روحش شاد و يادش جاودان
  • زهرا US ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 0
    تو نیستی که ببینی چگونه جای تو در جان زندگی سبز است...
  • سعیدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 0
    توانایی های علمی و مدیریتی زنده یاد مهندس قهستانی را باید از رشد و گسترش دو شرکت دوام انرژی و گستره صنعت سحاب و حضور در عرصه پیمانکاری صنعت کشور شناخت. یادش گرامی
  • یک ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 1
    به خانواده اش تسلیت می گویم
  • کمالی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    11 1
    تو نیستی که ببینی چگونه جای تو در جان زندگی سبز است
  • مینا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 1
    تو نیستی که ببینی چگونه جای تو در جان زندگی سبز است
  • س. م IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    13 1
    خدا حافظ حماد عزیز
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    15 0
    واقعاً این شهدای امسال حج خیلی مظلوم بودند. خدا رحمت شان کند
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    13 0
    خدا رحمتشون کنه
  • مظفری IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    15 3
    لعنت به آل سعود
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 1
    به حاج آقای قهستانی، حاج خانم مجتهد زاده، خانم موسوی و دختران عزیز سید حماد حنانه و فرزانه و دیگر اعضای خانواده این شهید تسلیت می گویم.
  • سپهری IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 1
    جای مهندس قهستانی در عرصه صنعت کشور خالی است. به همه همکارانش در شرکت دوام انرژی تسلیت می گویم
  • نکوئی US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    14 0
    ای داد و بیداد
  • r.m A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    15 1
    مردن در لباس احرام و در سرزمین وحی افتخاری است که نصیب هرکسی نمی شود ؛خداوند برای مهندس قهستانی یک مرگ با عظمت را مقدر کرده بود,خوشا به سعادتشان
  • هانيه IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 0
    خاطرات كودكي قشنگي از ايشون دارم نبودش باوركردني نيست خداوند روحش رو در رحمت بيكرانش قرار بده
  • جعفری A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    12 0
    شهادت گوارای وجودش باد
  • علي A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    واقعاً سخت است و باور نكردني نبودنت در كنار ما روحت شاد و يادت گرامي دوست عزيزم
  • علی A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    واقعا سخت است وباور نکردنی روحت شاد و یادت گرامی
  • فاطمه A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 1
    در آلبوم خاطرات مان هرگاه به عکسهای حماد عزیز برمیخورم صدای خنده های پرانرژی و سرزنده ش تداعی میشه انگار همینجاست در کنار ما. باورم نمیشه که دیگه در بینمون نیست. تسلیت میگم به همه عزیزانم خصوصا مادر و خواهر و همسر و دختران گرامیش
  • مهدیه A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 1
    طی دو سه برخوردی که باهاشون داشتم خوش اخلاقی و شوخ طبعیشون تو خاطرم همیشه میمونه این واقعه روحم رو واقعا ازرده کرد . به حنانه و فرزانه عزیز و دوست چون خواهرم فاطمه جون تسلیت میگم .
  • بی نام DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    حماد اونقدر به همه و همه، بدون هیچ چشمداشتی کمک میکرد، که همه احساس میکنیم حامی خودمونو از دست دادیم.... صد افسوس...
  • سارا DE ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    حماد خیلی خوب بود. همه یه روز میمیریم، ولی کاش بتونیم مثل حماد، زندگی کنیم.....
  • علی A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 1
    روحش،شاد ویادش گرامی
  • آرمین کاظمی آرا A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 1
    عمر آشنایی ما بسی کوتاه بود. تازه داشتم به نکته سنجی اش عادت می کردم. تازه داشتم وقتی متنی می نوشتم برگردم به عقب و ببینم حماد عزبز چه یاداشتی در نقد و تکمیل نوشته هایم نوشته است. حماد بی تفاوت نبود. این را در این زمان اندک دریافتم و حسرت همیشگی از آن است که دیگر نیست در میان ما و جایش چه خالی است. درست است که دوستان جای او را سبز می پندارند اما فقدان او ضربه بزرگی بر پیکر همگی ما دوستان بود. کاش عمر دوستی ما کمی دوام داشت و حسرت مدام من نبودن مردی که مثل هیچکس نبود و تنها همانندش خودش بود. حماد مرگ را دور زد، برای حماد مرگ پایان نخواهد بود. حماد یادش تا ابد جاودانه خواهد ماند.
  • وحيد A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    11 0
    خدا رحمت كند مرحوم قهستاني را ، زياد نميشناختمشون ، ولي ميدونم روحيات خاصي داشتن و كلي ايده براي تغيير اطراف،خيلي سخته از دست دادن چنين كارآفرين هاي خود ساخته اي را كه بدون وابستگي به جريان هاي مختلف طي مسير ميكنند ، از صميم قلب مصيبت وارد شده را به همسرشون ، دختران گلشون و داماد عزيزشون جناب كرماني تسليت ميگم ،
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 1
    جات خاليه مرد
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 0
    خداوند به خانواده اش صبر بدهد یادش گرامی.....
  • naser IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 0
    آقا حماد، سه جمعه است که کوه دلتنگ گام های توست. یاد 10 سال کوه پیمایی بخیر. فراموشت نمی کنم.
  • سیدامیر حسین رضوی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    واقعا غیر باور و دردناک بود برایمان ،از خداوند برای شما آقا مصطفی و حنانه خانم صبر جمیل آرزومی کنیم از طرف امیر حسین ومهسان
  • سيدمحمدعلي مجتهدزاده A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 0
    مجتهدزاده هستم از بالايشكاه نفت بندرعباس خدا رحمت كند آقا حماد را .خدمت حاج آقاي قهستاني ،حاج خانم مجتهدزاده ،همسر محترمه آقا حماد و دختران داغدارش تسليت عرض ميكنم
  • سعیده A1 ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    5 0
    تو با آنهمه مهربانی خدایت چه بهشتی را به تو نشان داد که از ما دل بریدی و رفتی
  • فرزین عطاران IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    5 0
    حماد از دوستان بسیار خوب خیلی هاست.رفتنش گرچه سبز بوداما همه ما را پژمرده کرد.یاد و خاطرش گرامی
  • علی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    4 1
    چه زود رفتی وچه حیف شد که رفتی همیشه شاداب رفیق عزیز زنده دل خداوند به بازمانده گانت صبر بدهد یادت همیشه در خاطرم می ماند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    4 0
    خدا رحمتشان کند