۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰

نشست «بازار از منظر فلسفه اقتصاد اسلامی» با سخنرانی سیدمحمدرضا امیری تهرانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه اقتصاد، سه‌شنبه هفته آینده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

 

سیدمحمدرضا امیری تهرانی، سخنران این نشست در گفت ‌و گو با ایبنا، به رویکردهای این نشست اشاره کرد و گفت: "در این سخنرانی ابتدا تعریفی از بازار برای تبیین ماهیت آن ارایه می‌شود، زیرا بازار امری پویاست که از روزگاران گذشته وجود داشته و اکنون با شیوه‌های نوینی نظیر تجارت الکترونیک مطرح است."

وی ادامه داد: "سپس هدف بازار بررسی می‌شود. این هدف در اقتصاد اسلامی و نظام سرمایه‌داری متفاوت است، زیرا در این نظام در سطح کلی هدفی برای بازار تعریف نمی‌شود."

نویسنده کتاب «آشنایی با قواعد سازمان جهانی تجارت» ادامه داد: "طرح مباحث عدالت و اقتدار، موضوعات بعدی این سخنرانی را تشکیل می‌دهند. ما با طرح این مباحث در پی یافتن مفهوم عدالت در بازار با توجه به نقش مهم این عامل در جهان‌بینی اسلامی هستیم. در همین راستا، دیدگاه‌های استاد مطهری و محمدباقر صدر بررسی می‌شوند."

وی افزود: "در ادامه این نشست، سازوکار بازار در چارچوب عدالت و در راستای آن موضوع «توزیع» در اقتصاد اسلامی بررسی می‌شوند. بر این اساس، توزیع عادلانه که مبتنی بر حقوق افراد است، تولید را حمایت می‌کند. بنابراین در بازار از منظر اقتصاد اسلامی، تولید و تخصیص منابع توسط توزیع جهت‌دار می‌شوند، بر خلاف نظام سرمایه‌داری که بحث اقتصاد در بازار را با تولید آغاز می‌کند."

نشست «بازار از منظر فلسفه اقتصاد اسلامی» روز سه‌شنبه (هجدهم اسفند) از ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی برگزار می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 46735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =