شرق در گفت وگویی با محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان خودرو نوشت:رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

 محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو،  هشدار داد: امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت وجود دارد.گفت وگو با وی را بخوانید:

-----

‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟
بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.
‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟
حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.
‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟
برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.
‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟
١٩٠ هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.
‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟
بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.
‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟
وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.
‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟
من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.
‌ وصول‌نکردن مطالبات از خودروسازان باعث بدهکارشدن قطعه‌سازان هم شده؟
نمی‌شود که بدهکار نشوند. به کارگر خود بدهکارند، به بیمه، به بانک، به سازمان مالیات و... به همه بدهکارند. این مشکل همیشه وجود داشته و یکی از مسائلی است که عملا دست‌وپای قطعه‌سازان را بسته و نه‌تنها به آنها اجازه نوشدن و پیشرفت‌کردن نمی‌دهد بلکه ادامه وضعیت فعلی را هم برایشان سخت کرده است.
‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟
رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.
‌این تعدیل‌ها در بلندمدت بیشترین زیان را متوجه قطعه‌سازان نمی‌کند؟
شک نکنید. نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک تولیدکننده محسوب می‌شود، هم وقت و هم هزینه زیادی برای آموزش و باتجربه‌شدن این نیروها صرف شده است. اما وقتی حقوق ندارند بدهند چه کنند؟ کسی بدون حقوق که کار نمی‌کند.
‌مگر با این تعدیل‌ها مشکلی حل می‌شود؟ آخرش چه؟
این تعدیل‌ها هزینه‌های جاری را کمی تقلیل می‌دهد، آن‌قدر که چند صباح دیگر بتوانند به کارشان ادامه دهند اما آخرش اقتصاد ملی زیان می‌کند. قطعه‌ساز هم به تاریخ می‌پیوندد. می‌رود کنار دست صنعت نساجی.
‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ٦٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟
خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.
‌با چه اختلاف زمانی‌اي سفارش می‌دهند. تولیدی که حالا کاهش پیدا کرده است قطعاتش را کی سفارش داده‌اند؟
شاید حدود یک هفته بین سفارش قطعه و تولید اختلاف زمانی باشد یعنی خودروساز برای تولید امروزش یک هفته پیش سفارش داده است.
‌یعنی خودروساز قطعه انبار نمی‌کند؟
سیستم انبارِش دیگر معنا ندارد. قدیم به این صورت بود. حالا فقط برای تولیدی که می‌خواهند انجام دهند قطعه سفارش می‌دهند. خودروساز دیگر موجودی انبار را نگه نمی‌دارد.
‌کلا خودروسازان انبار قطعه ندارند یا حالا این‌طور شده؟
معمولا این‌طور است. باز در ایران خوب است؛ در ژاپن اختلاف زمانی تولید قطعه و رسیدن به خط تولید خودرو دوساعت است. حتی بعضی از قطعات، مثل صندلی خودرو، با همان کامیونی که در شرکت قطعه‌سازی بارگیری شده به خط تولید وارد می‌شود. وضعیت تولید خودرو در ژاپن به صورتی است که می‌توان گفت خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز به‌هم‌پیوسته محسوب می‌شود.
‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟
بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.
اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟
کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ٥٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.
‌در شرایط فعلی چطور، جدیدا قطعه‌سازی بوده که ورشکسته شده باشد؟
حالا آماری در ذهن ندارم که بگویم اما اگر از اداره ورشکستگی بپرسید، به شما می‌گویند که چند شرکت قطعه‌ساز ادعا و تقاضای ورشکستگی کرده‌اند.
‌به نظر شما اگر بپرسیم که آیا در یک ماه اخیر، قطعه‌سازی ورشکسته شده یا نه، جوابشان مثبت است؟
شما آمار یک‌ساله را بپرسید چراکه اگر امروز یک شرکت اعلام ورشکستگی کند، یک پروسه حدودا یک تا دوساله نیاز دارد تا جواب بررسی‌ها برسد. اعلام ورشکستگی هم تشریفات خودش را دارد. امروز که بگویی من ورشکسته هستم، فردا صبح جواب نمی‌دهند!
‌پس با این وضعیت نتایج اوضاع بد امروز، یک تا دو سال دیگر مشخص می‌شود، پیش‌بینی شما چیست؟
اینهایی که حالا تقاضای ورشکستگی می‌دهند تا یکی، دو سال دیگر نتیجه‌اش مشخص می‌شود و اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند باید منتظر موجی از ورشکستگی شرکت‌های قطعه‌ساز در یکی، دو سال آینده باشیم.
‌آیا کارگران صنعت خودروسازی هم با تعدیل، تعلیق، اخراج یا مرخصی اجباری مواجه شده‌اند؟
شرکت‌های خودروسازی ساعت اضافه‌کاری نیروها را کم و تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری را هم کلا حذف کرده‌اند. شرکت‌هایی که تا ساعت هشت و ٩ شب کار می‌کردند حالا ساعت چهار عصر تعطیل می‌شوند اما صنعت خودرو چون به‌هرحال مدیر دولتی دارد، ضرر می‌دهند اما کارگران را نگه می‌دارند.
‌واکنش مسئولان، به‌خصوص آقای نعمت‌زاده نسبت به اوضاع فعلی چیست؟
تولیدات قطعه‌سازان تا تیرماه روند افزایشی داشت اما از مرداد و شهریور روند تولید کاهشی شد. آقای نعمت‌زاده بعد از اطلاع از وضعیت بسیار ناراحت شد و برای بررسی و ساماندهی اوضاع جلسات متعددی با خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت. بعد از این قضایا حتی آقای نوبخت که تاکنون ایران‌خودرو را ندیده بود هم به آنجا رفت و شش ساعت از آنجا بازدید کرد.
‌حالا شما برای ساماندهی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور راهکاری دارید؟
بانک‌ها و دولت‌ها در شرایط بحرانی به سیستم خرید خودرو کمک می‌کنند. در آلمان، فولکس‌واگن نصف محصولات خود را به بانک می‌دهد و بانک با لیزینگ و به صورت قسطی به مردم می‌فروشد. ما هم باید خرید قسطی را گسترش بدهیم.
‌خرید اقساطی که حالا هم هست. تسهیلات هم کم‌وبیش داده می‌شود، منظور شما چه‌جور فروش اقساطی‌ای است؟
منظورم خرید قسطی با بهره کم است. بهره زیاد بانکی آفت کل تولید و صنعت کشور شده، باید برای این مسئله فکری کرد. این بهره‌های بالای بانکی، تولید را از انتفاع ساقط کرده است، تولید دیگر اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در این وضعیت هیچ صنعتی نمی‌تواند در جذب سرمایه با بانک‌هایی که بالای ٢٠، ٣٠درصد بهره می‌دهند، رقابت کند.
‌سود بانکی مربوط به دیروز و امروز نیست که وضعیت بد فعلی را تماما به گردن آنها بیندازیم، اتفاق تازه‌ای افتاده؟
بد نیست بدانید بانک‌ها در سال گذشته حدود ١٥٠ هزار میلیارد تومان سود فقط به سپرده‌ها داده‌اند. ما داریم آدرس غلط به مردم می‌دهیم. می‌گوییم ایهاالناس مبادا پولتان را در تولید وارد کنید، پول‌ها را به بانک بدهید و ماه‌به‌ماه ٢٠ درصد سود بگیرید. هیچ گرفتاری و هزینه‌ای هم ندارد. نه حق بیمه و مالیات می‌دهید، نه مزد کارگر و گرفتاری تولید گردنتان می‌افتد. بانک‌ها این‌گونه سپرده جمع می‌کنند و بعد از اینها، تولید قرار است از این بانک‌ها تسهیلات بگیرد! این تولید نمی‌تواند با این سودها دوام بیاورد. آخرسر هم وضعیت تولید و بانک و مردم و اقتصاد کشور، با هم خراب می‌شود.
‌وضعیت بد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما یک ماجرای دوسویه است، یک طرف ماجرا که باعث بروز بحران برای خودروسازان و قطعه‌سازان شده همین مسئله است، نظر شما به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در این‌باره چیست؟
این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ٦٥٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ٤٠ -٥٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ٥٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاویدان IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    129 1
    خودتون خواستید. برید از کشورای دیگه یاد بگیرید که به اجبار اجناس را به بهانه تولید ملی به مردم قالب نمی کن. مردم دیگه چشم و دلشون باز بازه .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    110 1
    روزی که ماشین و قطعه بی کیفیت و گران تحویل ملت می دادید باید فکر امروز را هم می کردید. شما در حال درو کردن کاشته های خویش هستید.
  • علی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    95 1
    خبر خوبی بود اول صبی خوشحال شدیم نه به خاطر بیکاری این عزیزان به خاطر اینکه حداقل در چند سال آینده خانواده های کمتری عزادار میشن البته این عزیزان بهتره به شغل دیگه ای فکر کنن چون به این زودیا کمپین بسته نمیشه و با قدرت ادامه میده.
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    83 1
    بهتر راحت می شیم..
  • مرتضی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    67 1
    زمانی که با تولید بی کیفیت و چند برابر قیمت از جیب مردم روزی میخوردید و به جای پاسخگویی و خدمات پس از فروش با بی ادبی و توهین به ریش مردم می خندیدید باید فکر این روز ها رو هم می کردید . این وعده ی صریح خداوند متعال در قرآنه که میگه " اگر از فرصت هایی که به شما داده میشه استفاده نکنید بهتر از شما رو جایگزین می کنم "
  • اکبرآقا US ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    75 2
    الان 56 ساله قطعه ایرانی واسه پراید تو بازار نیست، همش چینی کدوم 80 درصدش رو میسازن اینا؟
  • خزاعي IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    68 0
    مثلا بسته حمايتي جديد ارائه دادند ، تو بسته اي كه عوامل كاهش 30 درصدي قيمت خودرو تمام و توليد شده و به ميزان بيشتر كاهش قيمتهاي خارجي لحاظ نشه كلا با شكست مواجه ميشه و قطع به يقين با استقبال آحاد مرذم روبرو نخواهد شد
  • علی A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    92 0
    ایا قطعه سازان ؛می دانند که چه تعداد از هم میهنان ما در جاده ها در اثر بی کیفیتی قطعه ها جان خود را از دست می هند ؟ ایا بین بین الهی پراید 23میلیون تومان می ارزد ؟ ملت چه گناهی کرده اند ؟
  • حمید A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    101 0
    آقا این قدیمیها چه ضرب المثل های قشنگی گفتند جیک جیک مستونت بود وقت زمستونت بود
  • ایرانی DE ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    83 0
    نه تعداد دقیق قطعه سازان را میدانید و نه تعداد کارکنان را.نه میزان بدهکاریها و بستانکاریها را.از هیچ چیز آماری ندارید و همه چیز در حد حدود و تقریب هست.اینطوری نه می توانید چرخ اقتصاد کلان را بچرخانید و نه اقتصاد خرد را.عضو صنفی هستید که نمی دانید چی به چی هست. چطور می توانید ابراز نگرانی کنید؟
  • mahmadi IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    170 1
    چقدر تناقض در حرف های این بنده خدا وجود دارد 80 در صد قطعات یک خودرو در کشور تولید می شود آن وقت قیمت خودرو با ارز تعین می شود ا. از خودرو سازی دولت حمایت نمی کند ؟ این بنده خدا از این شاخه به آن شاخه پرید ولی اصل موضوع را که کیفیت پایین خودرو و قطعات را اعلام نکرد و قطعات ساخت چین که بنام قطعه ساز ایرانی بخورد مردم میدهند هیچ اشاره ای نمی کند ومهم ترین اصل قیمت بالای خودرو .
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    166 1
    قطعه سازان توسط همین خودروسازان ورشکست شدند، از وقتی که استفاده از قطعات چینی رواج پیدا کرد به امید ورشکستگی کامل و تعطیلی همه خوردرو سازان گران فروش
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    170 1
    صنعت خودرو سازی را نشانه گرفته اند پراید و 405 و سمند ی که تکنولوژی سی سال پیش را دارند و آن هم بدون هیچ ایمنی ، دکان عده ای خودرو ساز است یا صنعت خودروسازی
  • نازنين A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    144 0
    خدايا شكرت
  • amir IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    182 1
    قیمتا نیاد پایین بدتر از اینم میشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    166 1
    جون مردم مهمتر یا سود شما؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    72 13
    صنعتهای دیگر که بدتره چرا چسبیده به خودرو جای تعجب داره
  • بی نام RO ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    141 1
    پراید کیلو چند؟دوستم رفته استرلیا یه ماشین تویوتا مدل2002 استیشن خریده 1500دلار استرالیا.میگه از مگان صفر و تندر صفرو هرجی ماشین صفر تولید ایران و مونتاژایرانه بهتره.خدا وکیلی نباید تو این 50 سال تو صنعت خودرو اتفاق میوفتاد؟این کمپین یه تلنگره به صنعت و دولت تا حساب کار دستشون بیاد.
  • هوشگ IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    66 0
    با سلام مدل اقتصاد ایران با توجه به تحریم ها و حتی پیش از تحریم بگونه ای بوده است که با حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی رونق میگیرد با توجه به اینکه میزان افزایش حقوق 14 درصد و تورم بسیار بیشتر است بخش زیادی از حقوق دریافتی صرفت موارد خیلی ضروری از قبیل خورد و خوراک و ... میشود و از طرف دیگر بانک ها با توجه به موقعیت موجود و نیاز به دریافت وام جهت مسکن و خودرو عملا 40 درصد درامد را به راحتی می بلعند دیگر چیزی نمی ماند و عملا اقتصاد تعطیل میشود و چناچه دریافتی متعادل نشود اوضاع وخیم تر میشود و لازم است حتما دستمزد ،پاداش و غیره به حقوق بگیران داده شود
  • لیلا A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    104 0
    خودکرده را تدبیر نیست . موقعی که جنس بی کیفیت میساختن باید فکر اینجاهاشم میکردن
  • مسعود A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    97 1
    غصه نخورید،پول خود را به بانک بدهید و سود عالی بگیرید.
  • عبادی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    89 2
    خودروهای مونتاژتولیدکارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به سایپایدک تحویل دادم ولی هیچ ترتیب اثری ندادندگفتندتولیدشان همین است و....بااین وضعیت این خودرو بی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    85 3
    برشکستی به خاطر نبودن مدیریت کیفیت برای صنعت خودرو به وجود اومد
    • علی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      72 5
      ورشکستگی نه برشکستگی
  • حسن A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    114 4
    صنعت خودرویی که با جیب بری از مردم ارتزاق میکند همان به که نفسش بند بیاید .در این میان قطعه سازان هم شریکی برای خودرویی ها بودند .چرا که تولیدات انها مجمو عه ماشین ها یا فر غون های امروزی را تشکیل داده اند.نتیجه کار شکنی ورشکستگی خود خواسته است.نوش جانتان
  • علی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    53 0
    نترسید اینقدر قطعات بی کیفیت و ... تولید کردید که مردم همیشه در حال عوض کردن قطعه هستند
  • ناشناس88 A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    56 0
    باید به خودروسازان گفت که : خود کرده را تدبیر نیست. این بلایی است که خودتان سر خود آوردید بجای بالا بردن کیفیت و رقابت با خودورهای خارجی فقط قیمت ها را افزایش دادید.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    50 0
    نساجی وخیلی صنایه دیگه ورشکست شدچرا دولتها عین خیالشون نبود؟
  • منصور A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    44 0
    زمانی که با کلک افزایش قیمت دلار قیمت ماشین را سه برابر کردین و کلی سود حرام به جیب زدید و حالا میگید ۸۰درصد تولید قطعات داخلی هست منتظر از این بدتر هم باشی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    50 0
    اگر راست میگویید و اگر شرف دارید و دروغ نمیگویید قیمت چند برابر گرانتر این به اصطلاح خودروها را در حد قدرت خرید مردم قرار دهید و پایین بیاورید و کیفیت و دوام خودروها را کاری کنید که مالکان خودرو هر روز در تعمیر گاه ها شب تا صبح علاف نباشند در طول چهل پنجاه سال عرضه آن را نداشتید که ماشین را خودتان طراحی و تولیید کنید چرا؟چون فقط فکر چپاول و دست کجی خودتان بودید
  • mohsen A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    38 0
    خدا قوتتون بده با این قطعه ساختنتونون،همون بهتر که ورشکست بشید.خداوکیلی اینا که میسازید،قطعه خودروه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    35 0
    بایستی زودترازاینا ورشکسته میشد
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    39 0
    آن وقتی که مدیران ایران خودرو پاداشهای صد میلیونی می گرفتند این حرفها نبود
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    42 0
    به امید نابودی این صنعت مرگبار
  • ایرانی A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    36 0
    درود صد درود بر ملت با بصیرت ایران... کاسبان تحریم دارن کم کم له میشن... کلید میخواهد بچرخه خدا چقد خوشحالم من این روزا ملت ایران داره بر ظالمین پیروز میشه...
  • امین A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    14 0
    انشا اله با حمایت مردم به دنیا ثابت میکنیم که اراده ایرانی میتواند بر هر مشکلی فایق اید.ایرانی باقیرت
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    12 0
    اگه یه روزی از عمر ماشین ها باقی موند تا موقعی که کیفیتش بالا نرفته باشه هیچ خریدی انجام نمیشه .
  • علیرضا RO ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    15 0
    خودروسازا فریب بعضی حرفارو نخورید . قیمت خودرو اگه کاهش هم پیدا کنه مردم دیگه این ماشینارو نمی خرند . دیگه حساس شدن. از بس که با دم شیر بازی کردید. این وضعیت هر 100 سال می افته . حالا هم خوشبختانه افتاده ؟ یه فکر اساسی بکنید .
  • علی A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    16 0
    تعطیل کنید برین درشکه بسازین هر روز مدل جدید بدین بیرون بی سوادای مفت خور
  • مقیمی A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    16 0
    یک عدد پیچ کان ورتور توی گیربکس مگان برید نمایندگی مجبورم کرد کلش را تعویض کنم به مبلغ پنج میلیون و هفتصد هزار تومان . الهی کوفتتان بشه الهی خیر ازش نبینید الهی در کسب و کارتان تخته بشه
  • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    17 0
    ببینید با مردم چه کردید که این همه خوشحالند .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    20 0
    به درک که بیکار شدن سالی 28 هزار نفر دارن جون میدن بخاطر بی لیاقتی شما و دزد بازاری شما و بی انصافی شما قطعه سازان حالا باید پس بدین فهمیدین می گن چوب خدا صدا نداره یادشون رفته که چه آشغالایی تحویل این ملت مظلوع دادند ملتی که در دلاوریشان در طول دوران تاریخ پیدا نمیشه ملتی که در برابر سی کشور قدر دنیا با دست خالی ایستادن آیا باید با این ملت اینطوری رفتار بشه زنده باد کمپینی ها
  • ناشناسی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    17 0
    صنعت خودروسازی ایران یا در حقیقت صنعت مونتاژ خودروهای دسته چندمی قرن بیستم در ایران در سراشیبی سقوط و ورشکستگی قرار داشته و این کمپین اخیر هم آخرین ضربات رو به این صنعت وارد کرده و به نظر من بود نبود کمپین هم فرقی نمی کردبا توجه به آمار نزولی تولید و فروش مونتاژکاران داخلی در چند ساله اخیر چون مردم ایران حد اقل خودروهای با کیفیت پایین چینی رو به این ارابه های مرگ ترجیح میدن.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    تبلیغ کن توهین کن وام بده تاقیمت وکیفیت همینه خرید بی خرید دیدید مردم بقول شما بیشتر از 10روز دوام آوردند و مطمئن باش 10ماه هم دوام می آورند