با وجود بی مهری ها و تهاجم های زیادی که به صنعت خودرو وارد می شود این صنعت طی سه دهه گذشته نقش کلیدی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده صنعتی داشته است.

ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان  اظهار داشت: «در شرایطی هستیم که صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته روزگار خوبی را سپری نمی کنند؛ سطح توقعات به درست یا غلط از این صنعت بالا رفته و در عین حال شرایط برای فعالیت آن نیز دشوارتر شده است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در دومین روز "همایش بین المللی سیاست های تجاری و صنعتی برای صادرات و اشتغال" در میزگرد چشم انداز و چالش های توسعه صنعت خودروی تجاری گفت: «امروز مصرف کنندگان و حتی برخی کارشناسان، تولیدکنندگان خودرو را در ایران با تولیدکنندگان خارجی مقایسه می کنند. در حالی که هیچ توجهی به شرایط تولید در ایران و سایر کشورها نمی شود.»

وی افزود: «در ایران تولیدکنندگان با نرخ سود 25 درصد به بالا برای تسهیلات بانکی کار می کنند ولی تولیدکنندگان خارجی عمدتا نرخ سودی بین 1 تا 1.5 درصد دارند. این در حالی است که سهم هزینه تأمین مالی در قیمت تمام شده صنایع کشور به طور متوسط 25 تا 30 درصد است. »

قربانی ادامه داد: «ریشه این مشکلات در نامعلوم بودن راهبرد اقتصادی کشور است؛ مشخص نیست استراتژی اقتصادی کشور «تولیدمحور» است یا «واسطه محور». تا زمانی که برای این پرسش یک پاسخ مشخص ارائه نشود شاهد ادامه نابسامانی های اخیر خواهیم بود.»

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: «با وجود بی مهری ها و تهاجم های زیادی که به صنعت خودرو وارد می شود این صنعت طی سه دهه گذشته نقش کلیدی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده صنعتی داشته است.»

وی ادامه داد: «طی سال های اخیر با وجود تورم بالا دولت اصرار داشته است تا نرخ ارز را کنترل کند در چنین شرایطی قطعا فعالیت های تولیدی اثربخشی های لازم را در ایجاد ارزش افزوده نخواهند داشت. به همین خاطر تمایل به فعالیت های تولیدی در مقایسه با سایر فعالیت ها مانند واردات و واسطه گری کاهش یافته است.»

رنو شریک راهبردی ایران در خودروسازی است

نماینده رنوتراک در ایران نیز در این میزگرد با اشاره به ویژگی های سرمایه گذاری در تولید خودروهای تجاری گفت : «در تولید این دست از خودروها تیراژ تولید بسیار مهم است و به همین خاطر باید به مقوله صادرات توجه ویژه ای داشت.»

وی افزود: «رنو همواره تلاش داشته خود را به عنوان شریک راهبردی ایران در حوزه تولید خودرو اثبات کند. این راهبرد شامل تولید خودروهای سواری و تجاری می شود. به همین خاطر اکنون آمادگی داریم در انتقال فناوری، سرمایه گذاری و بازاریابی منطقه ای و جهانی با خودروسازان ایرانی همکاری کنیم.»

لوکاس افزود: «اهمیت این همکاری از آن روست که تولید خودروهای تجاری سرمایه بر و نیازمند زنجیره تولید است. ازینرو همکاری ایران و فرانسه در این زمین همی تواند بسیار کلیدی و راهبردی باشد.»

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    32 1
    "صنعت خودرو در عمل نقش بسیار کلیدی در کنترل جمعیت ، فن آوری تولید دست و پای مصنوعی ، رونق اورژانس بیمارستانها و کلیه امور مربوط به کفن و دفن و مراسم مربوطه داشته " ، پاراگراف اول گزارش باید به این صورت اصلاح شود .
  • قندک A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    25 1
    دبیر انجمن قطعه سازان تعرفه صد درصدی، بازار انحصاری، نامدیریتی، ریخت و بپاش، هزینه ی چند صد میلیونی اینترنت ماهواره ای مدیر عامل، گرفتن پول امروز تحویل دو سال بعد و ... ندیدن فقط نرخ وام 25 درصدو حس کردن.
  • ابرا A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    22 2
    فرانسوی هرگز
  • بی نام ES ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    4 0
    سالی 30 هزار نفر کشته میشه...سالی 30هزار خانوار عزادار میشوند...
  • صابری A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    خودروسازی ایران نماد شکست سیاستهای غلط مدیریت دولتی وفاسد هست. معلوم نیست با این وضعیت اسفناک چه جوری تا الندوام اورده اند.
  • امید A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    متاسفانه پس از نیم قرن بازارانحصاری حمایتهای دولت ومجلس فروش میلیونی باچندبرابر قیمت خودروسازان بعلت بی لیاقتی وبی کفایتی وعدم تخصص کافی نتوانستند حداقل انتظارات را براورده کنند وهیچ تضمینی نیست که تا چندقرن دیگر هم بتوانند چراکه به خود زحمت نواوری وارتقا کیفیت وارزشی برای جان ومال ملت را نمیدهند زیرا هیچ کنترل وبازرسی نیست ودراین بازار تاجاییکه بتوانند فقط به فکر جیبشان هستند وبه بهانه تولید ملی و اشتغالزایی با کمال وقاحت غرور وتکبر چه در فروش وچه خدمات پس از فروش با ملت برخورد کردند وبه دروغ به خاطر سر کیسه کردن بیشتر مردم اه و ناله ضرر کردیم سر میدهند . اگر راست میگویند چرا شفاف سازی در هزینه تولید وفروش نمیکنند دیگه مردم گول نمیخورند وقتی ضرر خودروسازی در داخل خیلی خیلی بیشتر از منفعت ان
  • امید A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    خرید خودرو صفر داخلی هرگز تحت هیچ شرایطی نمیخریم تا ورشکست بشن .دوستان کمپین ورشکست شدن خودروسازان داخلی راه بندازید تا بتوانیم خودرو وارداتی با قیمت مناسب بخریم
  • محمد IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    4 0
    منم با کسی که جنسای بنجلم رو بهش بندازم به عنوان تحریم پدرشو در بیارم دوباره برگرده تقاضای جنس بنجل کنه شراکت راهبردی می کنم
  • امید IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    6 0
    نمیخریم تنها راه برای ملت نخریدن است .اعتمادی به حرفهای خودروسازان نیست اگه راست میگویند شفاف سازی کنند هم در هزینه تولید ودر فروش