۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
گپ و گفتی با سامورایی‌های کج خلق!

ملت عجیبی هستند، نظم اعصاب خرد کنی در کارشان حاکم بود و به سختی حرف می‌زدند. البته به نظر می‌رسد به خاطر سختی زبان ژاپنی انقدر کم حرف باشند!

متین والی‌نژاد - خبرگزاری خبرآنلاین؛ ژاپنی‌ها انسان‌های روراست و رکی هستند. وقتی در حاشیه تمرین تیم ملی ژاپن از خبرنگاران آن ‌ها می‌پرسی ایده‌ت راجع به ایران چیست؟ پاسخ می‌دهند: «من همین دیروز به ایران آمده‌م، بنابراین هیچ ایده‌ای ندارم.» حتی بدون تعارف می‌گفتند این یک ماموریت کاری است و اگر مجبور نمی‌شدند نمی‌آمدند.
در این بین عده‌ای از خبرنگاران و عکاسان ژاپنی برای چندمین بار بود که به ایران می‌آمدند و تصویر کامل تری از کشورمان داشتند. یکی از آن‌ها به نام دایچیرو آمینو از روزنامه د هوچی شیمبون زمانی که متوجه شد تیم خبرآنلاین با مترجم ژاپنی به تمرین آمده حسابی خوشحال شد و شروع به صحبت کردن کرد. بر خلاف سایر ژاپنی‌ها که خیلی خوش برخورد و پرحرف نبودند، این یکی حسابی چانه‌ش گرم بود و حرف برای گفتن داشت. از این گفت که 4 بار به ایران آمده و نکته‌ای که در این کشور توجش را جلب کرده این است که چرا زن‌های ایرانی اکثرا سیاه پوش هستند؟
برخلاف تصور خودمان که رفته‌ایم و مصاحبه و گزارش تهیه کنیم، خبرنگاران ژاپنی حسابی ما را گیر انداخته بودند و سوالاتی که انگار سال‌ها بود نمی توانستند از کسی بپرسند شروع به پرسیدن کردند. برای‌شان مهم بود که راجع به ژاپن چطور فکر می‌کنیم و فوتبال ایران و ژاپن چه جایگاهی دارند. تحلیل فنی خبرنگارهای ایرانی برای‌شان بسیار مهم بود و با دقت آن‌ها را می‌نوشتند.
خیلی از آن‌ها پیگیر وضعیت سردار آزمون بودند. که برنامه‌اش برای آینده چیست و این استعداد به کجا خواهد رفت. به طور جد از وجود چنین فوتبالیستی در آسیا خوشحال بودند و آن را مسی ایرانی می‌نامیدند که می‌تواند تصویر فوتبال قاره آسیا را تغییر بدهد. از مهدی طارمی و آندو تیموریان هم چیزهایی می‌دانستند. آندو برای‌شان یک جاذبه بود.
البته از نکات قابل تامل این بود که خیلی از بازیکنان نسل جدید ایران را نمی‌شناختند و به نام بردن از علی دایی، علی کریمی، خداد عزیزی و کریم باقری اکتفا می‌کردند. حتی مدیر رسانه‌ای تیم ملی ژاپن گفت نسل جدید بازیکنان ایران زیاد شناخته شده نیستند.
از نکات عجیب این تمرین ژاپنی‌ها، حضور بسیار پرتعداد خبرنگاران ژاپنی بود. حدود 40 نفر، با کاروان سامورایی‌ها راهی تهران شده بودند. هزینه تمام‌شان با فدراسیون ژاپن و موسسات خبری بود. آن هم در شرایطی که بازیکنان ژاپنی در پایان تمرین یک نفرشان آن هم به زور مصاحبه می‌کند و برخورد خوبی با اهالی رسانه ندارد.
در هر صورت ملت عجیبی هستند، نظم اعصاب خرد کنی در کارشان حاکم بود و به سختی حرف می‌زدند. البته به نظر می‌رسد به خاطر سختی زبان ژاپنی انقدر کم حرف باشند! وگرنه خبرنگار که این شکلی نمی‌شود. معدود آدمی بین‌شان خوش حبت بود و با روی باز پذیرای غریبه بود. با لنزهای خیلی بزرگ و اینترنت ماهواره‌ای حسابی سرگرم بودند و فقط کار می‌کردند و کاری جدای از چیزی که برای‌شان تعریف شده بود انجام نمی دادند. می‌توان گفت از نظر فرهنگی شاید دورترین کشور به ایران باشند. ارتباط گرفتن با آن ها بسیار سخت بود و شاید اگر مترجم ژاپنی زبان نداشتیم، همان چند کلمه هم نمی‌شد ازشان حرف کشید.

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    اونا عجیب نیستند ما عجیب هستیم
    • اس اس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      5 0
      مثل ژاپنی ها بودن سخته ولی فقط 10 درصد ازنظم و سخت کوشی اونها رو ما ایرانیها داشتیم خیلی وضعیتمون بهتر از الان بود.
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    158 2
    یعنی این سوال واقعا رو اعصابه: نظرتون راجع به ایران چیه؟ خب نظرش هرچی میخواد باشه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      2 0
      والا
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      5 0
      دقیقا این سوال کلیشه نشون میده اصلا خبرنگار حرفه ای نداریم
    • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      2 0
      افرین خوب گفتی..
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    61 37
    کی گفته زنهای ایران همشون سیاه پوشن والا این روزا همه رنگی تو خیابون میبنی هر 10 تا رنگی یه دونه چادری تو خیابون هستند البته تو خیابون فراموش نشه..
    • جاوید A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      5 2
      وضعیت کاملا روشنه از هر 10 زن جداقل 5 6 تا سیاهپوش هستند
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    به نظر می‌رسد به خاطر سختی زبان ژاپنی انقدر کم حرف باشند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    68 0
    نظـــــــــــــــــــــــم چیزی که ما ایرانیا نداریم انضباط کاری چیزی که 10 درصد کار ما رو بخودش اختصاص میده
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 0
    عزیزم نظم برای شما اعصاب خورد کنه نه اونها
  • مه A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    11 1
    اگر غیر از این بود ک ژاپن بعد از گذراندن دو جنگ جهانی تمام عیار با کلی خرابی و ویرانی و جانباز........که ژاپن نمیشد. با تمام احنرام به شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی ولی ما هنوز در باد جنگ خوابیده ایم و خیلی وقتها کاستی ها را هنوز که هنوز است به گردن جنگ ۸ ساله می اندازیم. در صورتیکه به جرات اعلام میکنم دارای یکی از با هوش ترین ممالک دنیا می باشیم. ولی همیشه ثابت شده که قانون مداری، مسولیت و پشتکار می تواند کار بردهای به مراتب بیشتری داشته باشد. با مطالعه عرض میکنم ژاپن برای باز سازی مملکت خود فعل یکی برای همه و همه برای یکی را بدرستی صرف کردند ، بدون ادعا و بدون وام گرفتن از رشادتها و .......در هنگام جنگهای جهانی.شعار مرگ بر آمریکای آنها " اتومبیلی است که یک امریکایی سوار آن شود."
  • سام US ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    4 2
    من دوستان و همکاران ژاپنی زیادی داشته ام.تصور من هم همیشه پیش از برخورد نزدیک با آنها این بود که مردمانی صادق و یکرو هستند .اما خود آنها هم اذعان کردند که دورویی بسیار شایع است در میان ژاپنی ها و البته نمونه هایش را هم دیدم مثل بقیه مردم بقیه کشورها.همه جای دنیا آدمهای دروغ گو,دو رو و سطحی دارد و ایران اصلا استثنا نیست . مشکل ما این است که از قدیم الایام عادت کرده ایم پشت سر خودمان حرف بزنیم و همگی را خوب و بی نقص ببینینم.بعد از سالیانی زندگی در امریکا و حشر و نشر با ملیت های مختلف به واسطه حضور و تحصیل کار در دانشگاه ,متوجه شدم که در زمینه ویژگی های اخلاقی ,ما ایرانیها اگر بهتر از بقیه نباشیم واقعا بدتر از هیچ کس نیستیم.دور بودن از دیگران و ایزوله بودن و نداشتن ارتباط با دیگر ملل در سالها