ایسنا نوشت:‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: متاسفانه در ایران بیش از 85 درصد از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت و بحران جدی ایجاد شده است.

معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه شب گذشته در نشست با مسئولان قضایی و مدیران ارشد استان کرمان با اشاره به طرح همیاران آب، کمربند سبز و مقابله با زمین‌خواری در کرمان اظهار کرد: این قبیل همکاری‌ها بستر تحقق شعار سال و خواسته مقام معظم رهبری است.

وی افزود: باید تلاش کنیم این هم‌افزایی در زمینه‌های مختلف و به صورت تخصصی‌تر در جهت راهبردهای کلان کشور ادامه یابد.

ابتکار بیان کرد: آب‌های زیرزمینی منابع استراتژیک محسوب می‌شوند و بیش از 20 درصد از آنها نباید برداشت شود، اما متاسفانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در ایران بیش از 85 درصد از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت شده و بحران جدی ایجاد شده است ضمن اینکه استان کرمان از این حد نیز فراتر رفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اجرای طرح همیاران آب اهمیت بسیار زیادی دارد و جهت اجرای صحیح قانون، به کار گرفتن اهرم‌های قضایی لازم است. ازاین رو همه دستگاه‌ها باید با قدرت تمام تلاش کنند تا بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم.

ابتکار افزود: خوشبختانه رویکردهای استاندار کرمان بسیار موثر است و جا دارد منابع و ثروت‌های عمومی را با حساسیت و دقت کافی، هم در مرحله برنامه‌ریزی و هم در برخورد قضایی ساماندهی کنیم.

پیشنهاد تاسیس شعب قضایی محیط زیستی در استان
وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود در استان کرمان شعب قضایی اختصاصی محیط زیستی به عنوان دادگاه تخصصی برای این موضوعات ایجاد شود و مشاوران تخصصی برای این موارد در نظر گرفت.

ابتکار با اشاره به تاثیر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد بر حفظ محیط زیست گفت: تاثیر کمک سمن‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست ضمن اینکه اخیرا با کانون وکلای دادگستری نیز تفاهم‌نامه‌ای در جهت پیشبرد موضوعات محیط زیستی منعقد کرده‌ایم و استان کرمان هم می‌تواند از این فضا استفاده کند.

برگزاری اجلاس حقوق محیط زیست ایران
معاون رییس جمهور یادآور شد: پایان امسال اجلاس حقوق محیط زیست ایران را با همکاری قوه قضائیه برگزار خواهیم کرد؛ چراکه حقوق محیط زیست از مباحث مهم بین‌المللی است و امروز بعد از صلح و امنیت جهانی به مساله محیط زیست بیش از هر چیز دیگری توجه می‌شود.

ابتکار ادامه داد: باید به جرائم مربوط به حیات وحش، تخریب محیط زیست، قاچاق چوب و ... جدی‌تر پرداخته و احکام سنگینی نیز برای این تخلفات در نظر گرفته شود؛ چون این منابع از سرمایه‌های ما و نسل‌های آینده به شمار می‌روند و چاره‌ای جز تلاش، برنامه‌ریزی، پیشگیری و آموزش در این حوزه نداریم.

وی افزود: باید روند قضایی عادلانه و محکمی داشته باشیم تا متخلفین احساس نا امنی کنند و از سوی دیگر جلوی تخریب، آلودگی و برداشت غیرمجاز منابع گرفته شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  گفت: دولت تدبیر و امید به محیط زیست توجه ویژه‌ای دارد و بارها نسبت به اهمیت این موضوع تاکید کرده است و با همکاری قوه قضائیه می‌توان بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كوروش ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    3 0
    از بس مديريت تو اين كشور قويه .
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    3 0
    بعد هنوز هم حفر چاههای غیر مجاز ادامه دارد دولت هم کاری نمی کند
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    2 0
    هشتادوپنج درصد اين 85 هم عدد جالبيه والّا
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    3 0
    خدا به انسان عقل داده در عرض صد سال بخصوص سی سال اخیر در کشور ملیونها چاه عمیق زدیم هزاران سد ساختیم که البته منافع این سدسازی فقط به جیب سد سازان رفت وگرنه برای کشور ابی نداشت جمعیت را هم از سی وپنج ملیون در کمتر از سی وپنج سال به هشتاد ملیون رساندیم حالا هشتاد وپنج در صد منابع اب زیر زمینی را تمام کردیم احتمالا بقیه اش را هم با حفر چاههای بیشتر در بیست سال اینده تمام می کنیم بعد از ان را فقط خدا باید به داد برسد
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    امیداواریم اما چند نکنه باید توجه بسیار داشت این که جلوی زمین خواران طبیعت سبز راگرفت بیابان زدایی وجنگل زایی انجام شود واز سپاه هوا وفضابرای جلوگیری اتش سوزی را گرفت سازمان تصفیه آب فاضللاب تاسیس کرد مثل المان از کارافرینان برای مشکل کمبود اب ایده گرفت از دو دریا شمال وجنوب لوله کشی کرد مثل عربستان که بایک تصفیه خانه در خلیج فارس زدند کشورشان تامین میکنند و از انرژی هسته ای برای تبدیل کردن اب شور به اب شیرین استفاده کرد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 0
    طوری نیست .خدا چین رو نگه داره . مسئولین : فعلا تو مشکلات امروز کشورموندیم نسل های آینده خودشون یه فکری به حال خودشون می کنند ایرانی ها باهوشند.