سپانلو سال‌ها همنشینی با کتاب و تاریخ را در انتخاب و سلیقه‌اش در کتاب «قصه‌ قدیمی» نشان داده و از کتاب‌هایی چون مروج الذهب، ‌روضه الصفا، تاریخ عضدی،‌ تاریخ طبری،‌ لطایف الطوایف، تاریخ جهانگشای جوینی و... برای انتخاب 111 داستان کهن بهره برده است.

به گزارش خبرآن‌لاین، انتشارات کاروان کتاب «قصه‌ قدیم» 111 داستان زیبا و منتخب از متون کهن فارسی - اسلامی را به انتخاب محمدعلی سپانلو با قیمت 17 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

به گفته ناشر این کتاب جستجویی است برای یافتن ردپای داستان کوتاه در متون کهن ادبیات ایرانی ـ اسلامی؛ که خوانندگان می‌توانند از رهگذر آن هم با سبک قصه‌گویی در ادبیات کهن ایرانی ـ اسلامی آشنا شوند (به ویژه فرم شبه داستان کوتاه) و هم لحظاتی متفاوت را با «قصه قدیم» تمدنمان بگذرانند.

بنابراین گزارش، تمام این قصه ها از کتب قصه‌ منثور انتخاب شده و کتاب‌هایی چون مروج الذهب، ‌روضه الصفا، تاریخ عضدی،‌ مطلع السعدین،‌ فرج بعد از شدت،‌ تاریخ طبری،‌ لطایف الطوایف، تاریخ جهانگشای جوینی و... از منابع کتاب بوده است.

خود سپانلو معتقد است اسلوب نگارش قصه‌های تاریخی ما می‌تواند «به درجات گوناگون؛ عصای دست قصه‌نویسان متجدد ما هم باشد. شاید با این ذهنیت، داستان‌نویس ما بتواند عناصر بومی و ملی بیشتری بر صورت‌های اقتباس شده از ادبیات داستانی غرب بیفزاید.»

برخی از قصه هایی که در این کتاب می خوانید «ضیافت کورش/ پارسی و سکایی/ دیداری از مجنون/ یک شب هولناک/ استاد لوطیان بغداد/ روان‌پریشی یک جبّار/ شبح در قصر خلیفه/ گواهی یک قالی/ قصه ی عاشق و دلاک/ عشق‌های عُمر بن ابی ربیعه/ شاه و گازُر/ شاعر و دختر خلیفه/ مکاتبه/ حُب الرّمان/ افسانة بهرام چوبین/ در مجلس معاویه/ قیام حسین (ع)/ یاقوت شوم ساسانی/ قصه‌گوی مسخره و خلیفه عبوس/ از کیسه خلیفه بخشیدن/ درمان به شیوة زکریای رازی/ نویسنده و بقال/ بافنده/ مقامه‌المضیریّه/ فرار از محبس/ ماجرای آداب سفره/ ام‌سلمه و سفّاح/ پرس و جو در فضای مرگ سرخ/ شبیب، فرمانده ی خوارج/ وام امیر ترک/ کلاغ‌ها/ محاکمه ی مانویان/ اشتباه لپی/ اعتراف/ سرود شیطان/ آزمایش شاعری/ حجّاج در مسجد کوفه/ حکم قتل/ عاشق زن حاکم/ گذشته ی عاشقانة لیلا و شاعر/ دروغ آخر/ گفتگوی جباران/ حجاج و عرب شترچران/ مرگ حجّاج/ امیر ستمگر و ملکه ی اموی/ حکایت مرد لشکری/ شاعر در زندان/ کنیز عاشق/ سیاهِ شیفته موسیقی/ ترانه کنیز سیاه/ شب هول‌انگیز/ فیل و پهلوان/ مفرد قلندر/ لوطی صالح و آغا محمدخان/ خبر مرگ عباس‌میرزا/ ملاباشی در حضور/ حکایت نحوی و کفشگر/ ازدواج حاجی بابا/ محمدشاه و شاعر شیرازی/ جن‌گیری در فرانسه/ هنرپیشه‌های دیروز/ جنگ‌های خونین تبریز/ مکتوب از تهران به رشت و...» است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 46597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =