ملازهی: سقوط قندوز پرابهام است/ احتمال همکاری دولت افغانستان و طالبان وجود دارد

یک کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرآنلاین موضوع سقوط قندوز را بررسی می کند.

محمد اکبری - ماجرای سقوط قندوز سوالات و ابهامات زیادی با خود به همراه داشت و برخی از فصل تازه قدرت گیری طالبان در افغانستان خبر دادند. برخی دیگر هم آن را عجیب ارزیابی کردند. پیرمحمد ملازهی در گفتگو با خبرآنلاین معتقد است به سادگی نمیتوان این ماجرا را هضم کرد. این کارشناس مسائل شبه قاره می گوید: «در این ماجرا ابهامات جدی وجود دارد که باعث می شود نتوانیم به سادگی رخدادها را مورد تحلیل قرار دهیم. یک هفته پیش از این ماجرا اعضای گروه داعش به همین شهر حمله کردند اما ژنرال عبدالرشید دوستان که ازبک هم هست به همراهی نیروهای دولتی مانع از پیشروی داعش به درون شهر شدند و ماجرا خیلی زود فیصله یافت. اما اینبار اعضای طالبان به سادگی توانستند شهر را تصرف کنند و هیچ مقاومت جدی هم از سوی نیروهای دولتی در مقابل طالبان پیش نیامد.»

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه افزود:«سوال اینجاست که چگونه نیروهای طالبان توانستند وارد شهر شوند بدون اینکه نیروهای ناتو و آمریکایی متوجه این حرکت نشوند؟ بنابراین تردیدهایی در خصوص چگونگی این ماجرا پیش می آید. ضمن اینکه طالبان توانایی کنترل شهر برای مدت زمان طولانی را ندارد و چطور می خواهد در شهری که اکثریت جمعیت آن تاجیک و ازبک است قدرت را در دست داشته باشد.»

پیرمحمد ملازهی در ادامه اشاره می کند: «با توجه به اینکه به سال ۲۰۱۶ نزدیک می شویم که قرار است نیروهای آمریکایی و ناتو خاک افغانستان را ترک کنند این گمانه وجود دارد که با این اتفاقات نیروهای آمریکایی و ناتو و بین المللی توجیه مناسبی برای ادامه حضور در این کشور داشته باشند. چرا که وقتی خطر طالبان وجود داشته باشد می توانند در افکار عمومی اینطور نشان دهند که همچنان خطرات افراطگرایی در افغانستان دیده می شود و در نتیجه بهتر است نیروهای ائتلاف بین المللی همچنان برای حفظ امنیت افغانستان حضور داشته باشند.»

ملازهی با اشاره به منافع دولتی دولت افغانستان در این پروسه می گوید: «دولت هم می تواند از این پروسه سود ببرد. به دلیل اینکه دولت وحدت ملی اشرف غنی و عبدالله عبدالله هم از ادامه حضور آمریکایی ها استقبال می کند بنابراین بعید نیست همکاری پشت پرده ای با طالبان انجام دهند و به ملت نشان دهند همچنان خطر طالبان عظیم است و ما نیاز داریم آمریکایی ها همچنان در کشور حضور داشته باشند.»

ملازهی در ادامه با تاکید بر این نکته که این ماجرا می تواند به سود خود طالبان هم باشد می افزاید: «طالبان حتما خود می داند که نمی تواند برای مدتی پایدار حکومت را در قندوز در اختیار داشته باشد و حجم نیروهایی که وارد این شهر شده اند نشان می دهد با تمرکزی پایینی از سوی طالبان صورت گرفته است. این در حالیست که به هر حال طالبان می تواند یک نمایش قدرت داشته باشد و همچنان خود و گروهش را فعال و قدرتمند نشان دهد. ضمن اینکه پایگاه هایی که در اطراف قندوز برای طالبان وجود دارد باعث می شود نیروهای این جریان خیلی راحت و سریع از شهر عقب نشینی و به پایگاه های خود پناه ببرند»

 

ملازهی با اشاره به این نکته که همه این موارد تردیدهای بیشتری را برای ما پدید می آورد می افزاید: «تهدید داعش می تواند عامل مهمی برای شکل گیری چنین اتفاقاتی ارزیابی شود. چرا که داعش در افغانستان نفوذ بالایی دارد. هرچند این گروه در خاک افغانستان نیروهای خاورمیانه ای نیاورده و هرچند گفته می شود ۷۰ نفر از اعضای این جریان به افغانستان آمده اند اما واقعیت این است که این ۷۰ نفر همه رابط هستند و هیچیک نیروی مبارز به شمار نمی رود. چرا که نیروهایی که عضو داعش هستند و در افغانستان حضور دارند همگی از نیروهای بومی حاضر در منطقه هستند و از میان ازبک ها و تاجیک ها و چچنی ها هستند. بنابراین و با توجه به اینکه اختلاف نظر بسیار جدی میان داعش و طالبان در افغانستان دیده می شود و هر دو گروه بر سر عضو گیری با یکدیگر رقابت دارند بعید نیست چنین همکاری و هماهنگی میان طالبان و نیروهای دولتی و همچنین اعضای ائتلاف بین المللی ایجاد شده باشد تا از خطر افزایش نفوذ و قدرت یابی داعش در این کشور جلوگیری شود. البته به خاطر داشته باشیم که اینها در بیان ساده است و به راحتی نمی توان در عمل چنین پیچیدگی هایی را پیاده کرد.» 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =