صنعت خودرو در حوزه اشتغال زایی بسیار نقش مهمی دارد و اکثر کارمند ها و کارگران مهم این صنعت دارای تحصیلات کارشناسی اند.

متین دخت والی نژاد

در حالیکه این روزها بسیاری از شهروندان با گلایه از صنعت خودرو تلاش می کنند تا اقبالی به خرید خودرو نداشته باشند اما واقعیت این است که صنعت خودرو در حوزه قطعه سازی ۲.۵ میلیون اشتغال ایجاد کرده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت صنعت خودرو در بین مهم ترین صنایع ایران قرار می گیرد و از این زاویه فعالیت های آن حائز اهمیت است.

اهمیت این صنایع در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند از آنچه به عنوان اعتراضات عمومی مطرح شده است نمی توان چشم پوشی کرد. بر این اساس این دسته از کارشناسان صنعت خودرو بر این باور هستند که مقایسه قیمت،  اصلی ترین موضوع اعتراض است. آنان غیر واقعی بودن قیمت دلار را عاملی برای این مقایسه قیمتی قلمداد می کنند و اعتقاد دارند به جهتی که دلار در ایران به نرخ واقعی نیست نمی توان کفت قیمت یک خودرو مانند پراید برابر  با خودرو در امارات یا هر کشور دیگر است. بنابراین این محاسبه  به جهت اینکه نرخ دلار نرخ واقعی نیست غیر ممکن است. 

گفتنی است محاسبه ای که پژوهشکده دانشگاهی انجام داده است نشان می دهد که قیمت ارزان ترین خودرو ایرانی حداقل در اروپا، آمریکا و بخشی در آسیا مشابه ای ندارد. یک قیمت خودرو مشابه هندی وجود دارد که قابل قیاس با کم کیفیت ترین خودرو ایرانی نیست. یعنی پراید در مقابل با این خودرو هندی آپشن های پیشرفته دارد اما همانگونه که اشاره شد قیمت دلار اجازه نمی دهد که ما این قیاس را انجام دهیم.

غیر قابل واقعی بودن قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت خودرو در شرایطی است که بخش صنعت ایران سال گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. از این جهت اگر بررسی شود، به زعم برخی کارشناسان می توان نتیجه گرفت که مصرف کننده هم قادر است معترض باشد و از سوی دیگر یک مقدار می تواند احتیاط داشته باشد. معترض به ابن جهت که ۲۹ هزار میلیارد تومان چه شده است و احتیاط به این جهت که بخشی از اشتغال در حال حاضر  به وضعیت صنعت گره خورده است.

اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت خودرو مقداری قابل توجه است و نکته حائز اهمیت  اینکه در هر بخشی اعم از کارگران و کارمند های شرکت خودروسازی پایه تحصیلی آنان لیسانس است. هر لیسانس برای اقتصاد ایران ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است. بر این اساس مطالبه کاهش قیمت خودرو از سوی مردم در حالی مطرح است که نمی توان به سادگی از کنار شاغلان این صنعت گذشت و به اعتقاد تحلیل گران صنعت خودرو کم کردن قیمت خودرو باید با تدوین یک استراتژی برای فعالان این صنعت همراه باشد. 

در این میان می توان نگاهی به آخرین آمار بازار کار داشت که بر اساس آن در  ۴ سال گذشته رقم بیکاری کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و ۵۰ درصد از این افراد بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند که این تعداد نشان می دهد ۲۲۵۰ میلیارد تومان  هزینه فقط بابت تحصیل افراد شده است. بنابراین اگر این تعداد افراد از بازار کار خارج شوند و بیکار بمانند اتفاق های دیگری رخ می دهد که به طور حتم تبعات اجتماعی دارد. در همین راستا تحلیل گران اعتقاد دارند باید صنعت خودرو با کیفی سازی به سمت تحری بیشتری گام بردارد. 

22439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد عظیمی A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    4 63
    سلام حرف درستی است و با آن موافق هستم. باید از تصمیمات احساسی و مقطعی دوری کرده و با تدبیر صحیح صنعت خودرو را در جهت افزایش کیفیت محصولات و رقابت پذیری یاری نمود.
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    69 3
    نمیخوایم، برن همین پرایدی که میگید آپشن های پیشرفته داره رو بدن به هندی ها ببینن میخرن. جمع کنید این دزدخونه هارو....
  • رضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    52 3
    آخه اشتغال به چه قيمت؟ نهايت سه تومن حقوق بدن به يه كارگر اونجا، ميدونيد چه پولي بجاش از جيب مردم بيرون مي كشند؟ واقعا صنعت خودروسازي بايد يا اصلاح بشه يا حذف.
  • زیلابی A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    54 3
    اصلا این توجیهات قابل قبول نیستند.....چون قراره یه عده شغل داشته باشند مردم باید خودروی بی کیفیت باقیمت زیادبخرند..هرسال هم یه عده ای به خاطر این کیفیت پایین جان خود را از دست میدهند.....حتی به قیمت تعطیلی این خودرو سازان هم بشه باید قیمت ها و کیفیت تغییر کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    36 4
    من نمی دونم ایا خودرو با کیفیت و به روز قطعه نمی خواد؟؟ بابا هر سال هزاران نفر به خاطر بی کیفیتی و نا امنی خوددوها می میرند و یا معلول می شن چرا به این قسمت این افراد به ظاهر کارشناس عنایت نمی کنند؟؟ قیمت واقعی دلار مگه چنده که این بنده خدا چندجای مقاله اون رو سر مردم میزنه؟ یعنی مثلا 5 هزار تومان ، 10 هزار تومان؟؟چند؟؟؟
  • دکتر اثناعشری IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    43 3
    با سلام. من دکتر اثناعشری هستم. دکتر دامپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه. بنده متعهد می شوم برای بیش از 5 میلیون تحصیل کرده بالای سیکل تا دکتری اشتغال ایجاد کنم در صنعت کشاورزی و دامپروری و پرورش طیور و شیلات و تمامی محصولات پروتئینی و مشتقات آن با 3 برابر قیمت اما متعهد هم نمی شوم که محصولاتمان آلودگی غذایی نداشته باشد و سبب مرگ و میر نشود. این امکان رو به من می دهید؟ با 3 برابر قیمت؟ محصول بی کیفیت به خورد مردم کشورم بدهم که سبب کشته شدن هزاران نفر شود؟ دو برابر هم اشتغالزایی خواهم کرد نسبت به صنعت خودرو. حالا جدا از طنز داستان من متعهد می شوم بهترین کیفیت مواد غذایی را با 2 تا 3 برابر فیمت جهانی به دست مصرف کننده داخلی برسانم و 20 ساله جزو صادر کننده برتر دنیا شویم. برعکس صنعت خودرو سازی.
    • علی A1 ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
      0 0
      شما یا دکتر نیستی یا از علم اقتصاد آگاهی نداری. دوست عزیز قیمت واقعی دلار بیش از 4000 تومان است. این رو از کارشناسان فن بپرسید. بنابراین با احتساب دلار 3500 تومانی اگر قیمت واقعی پراید در سال 80 در حدود 3 میلیون بوده باشد با 5 برابر شدن دلار از آن زمان تا کنون پراید باید حداقل 15 میلیون باشد. اما با محاسبات شما باید یک سوم قیمت کنونی یعنی باید 7 میلیون باشد لطفا کمی تفکر و بعد اظهار نظر ضمن اینکه اتفاقا طنز داستان در اینجاست که کشاورزی و دامپروری ما فاجعه به بار آورده و بحران آب و تخریب محیط زیست توسط کشاورزی و دامپروری ارمغان ناخوشایندی برای کشور داشته است. یدک کشیدن نام دکتر و عضو هیات علمی بودن ملاک نیست باید جامع الاطراف به موضوعات نگاه کرد.
  • جواد A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    42 2
    یادتون نره صنعت خودروسازی اشتغال وابسته مثل قبر کن و غسال هم ایجاد کرده.این اشتغال زایی رو در آمارهاتون لحاظ کنید
  • فرزین A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    37 1
    فکر نکنم. صنعت خودرو درست بشو نیست اگر نه تو این سی سال یک اتفاقی می افتاد. من پیش بینی میکنم تا 2 سال دیگه اگر نتونن با شرکت های خارجی خط تولید محصول درست و حسابی راه بندازن حتی اگر دولت هم نخواد ورشکست بشن. خودروسازی فقط شده شعار تو مملکت ما. دلیل این امر بیکفایتی مدیران خودروسازی بوده و به همین خاطر یک عده کارگر زحمت کش کار خودشون رو از دست میدن.
  • بدون نام ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    40 3
    اگه نمیتونن ماشین درست کنن گرجه بکارن وهندوانه صادر کنن،تا بیکار نشند ، این شرکتها شغل رو گروگان گرفتن ، روزی دست خداست ، برید یه کاری دیگه بکنید خدا بهتون بده دست از سر مردم بردارید تورو خدا ما اهن خرابه به جای ماشین نمیخریم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    34 4
    تحلیل بسیار بی منطقی بود.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    38 2
    بیکاری دلیل موجه برای چپاول مردم و تحدید جانی آنان نیست این همه پول را در صنایع دیگر سرمایه گذاری کنند نتیجه خیلی بهتری می گیرند .
  • امیر IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    34 2
    1 تا کی باید بیش ا ز هفتاد میلیون شهروند باید چوب دو و نیم میلیون شغل مرتبط با خودرد را بخورد؟ 2 مردم با همین قیمت غیر اقعی دلار حقوق می گیرند و باز هم توان خرید خودرو ندارند 3 بد نیست نمایندگان محترم مردم یک سری به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو که چندی پیش توسط مجلس محترم انجام شد بزنند ، چرا پس از قرائت گزارش با هیچ کس برخوردی نشد ؟
  • سالار IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    31 2
    درکشورهایی نظیر ایران که وسعت زیادی داریم وروستا نشینی نسبتا مناسبی داریم بهترین اشتغالزا یی کشاورزی است وزیر بنای کشاورزی اب است.حالا روستا ها راخالی کردن وکشاورزان را کارگر خودروسازی میکنند میگویند اشتغالزا یی کردیم.خودروسازی راکوچک کنید وکشاورزی صنعتی را توسعه دهید بیکاری ریشه کن میشود
  • محسن A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    31 2
    واقعا بینید الان چطور کارگران این صنعت مهم شدند،یکی نیست بگه ،بهتره به جای سفسطه بازی؛بیائید کیفیت و ایمنی تولیدادتون رو بالا ببریدوقیمت محصولاتتون رو هم واقعی کنیدنه انحصاری،بسه دیگه این همه ننه من غریبم بازی درآوردن
  • بهزاد A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    29 2
    همیشه که نباید اقایان کارشناسی الکی کنند حق و حساب بگیرند یکدفعه هم یک خانم این کاررو بکنه . اگه دلار بالا بره تمام محصولات ساخت ایران به همون نصبت بالا میرن چون ما هیچ صنغت نداریم که فارغ از نرخ دلار باشه بنابراین گرون کردن دلار افتادن در یک دور باطل بین دلار و تورم است .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    4 0
    به خاطر اشتغال دیگران برای خود مرگ بخریم
  • بی نام RO ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    4 0
    نظر این کارشناس در مورد حقوق با نرخ واقعی دلار چیه ؟ نظر این کارشناس به قیمت جان 20000 کشته سالانه تصادفات جاده ای چیه ؟ نظر این کارشناس نسبت به اشتغال 2.5 میلیون نفر در صنعت گردشگری کشاورزی و ... چیه ؟ ایا اگر این حمایت و انحصار در خودرو به صنایع نساجی لوازم خانگی لوازم پزشکی بهداشتی صنایع دستی و حتی کشاورزی .... تعمیم پیدا میکرد نمیشد اشتغال ایجاد کرد؟؟؟
  • عباس A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    5 0
    ما خودمون رو با کشورهای ارویایی مقایسه می کنیم شما از هند صحبت می کنیدمساله مهمتر دزدی آقایونه