مهر نوشت:معاون اول قوه قضاییه از دولتمردان خواست با استفاده از ظرفیت قانونی و سیاسی، دولت آل‌سعود را تحت فشار قرار دهند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای صبح چهارشنبه در گردهمایی بزرگ بسیجیان قوه قضاییه با اشاره به فاجعه منا، گفت: حکام آل‌سعود نمی‌توانند از بار سنگین مسئولیت در این حادثه بزرگ شانه خالی کنند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در روز عید قربان که تمام مسلمانان به عشق کعبه برای مناسک حج آمده بودند، این‌طور مظلومانه کشته و مجروح می‌شوند و باید مسئولین دولت عربستان پاسخگو باشند و مسببان آن مجازات شوند و تمام خسارت‌های مادی و معنوی به خانواده‌های داغدار جبران شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مکه سرزمین امن الهی است و باید در آن آرامش حاکم باشد، اما حکام آل‌سعود نمی‌توانند مسئولیت این فاجعه را با فرافکنی، رد مسئولیت کنند. مگر می‌شود در یک روز و در یک ساعت بیش از چند هزار زن و مرد مسلمان بدون هیچ‌گونه وسیله‌ای و حتی یک قطره آب، این‌گونه به خاک و خون کشیده شوند. کجا هستند مدافعان حقوق بشر که ببینند این افراد تنها با چند حوله و بدون هیچ وسیله‌ای، اینگونه دردناک کشته می‌شوند.

محسنی‌ اژه‌ای افزود: آل‌سعود موظف است تمام تعهدات خود را نسبت به حجاج محقق کند و باید تمهیدات لازم را در این مراسم با تجربه‌ای که از گذشته بود، انجام می‌داد. آنها کوتاهی کرده‌اند و در خون جانباختگان مسئولند و افرادی که سبب این بی‌حرمتی در مکه و منا شدند، باید شرعاً و قانوناً پاسخگو باشند.

وی با طرح این پرسش که چرا بعد از وقوع حادثه اقدامات مناسب برای نجات زائران انجام نشد؟ گفت: حتی اگر آب هم به روی برخی از این مصدومان می‌پاشیدند، آنها جانشان در خطر نمی‌افتاد و این نشان‌دهنده بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آنهاست. نکته دیگر اینکه چرا اجازه ندادند دیگران برای کمک بیایند و چرا آثار جرم را مانند دوربین‌ها مخفی کرده‌اند و حتی اجازه عکس و فیلم ندادند و حتی نگذاشتند حجاج مصاحبه کنند؟

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر این مساله اتفاقی است، عذرخواهی می‌کردند و کمک می‌گرفتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چرا اجازه نمی‌دهند مجروحین به سرعت درمان شوند و چرا اجازه شناسایی اجساد را ندادند.

محسنی‌ اژه‌ای تصریح کرد: از دولت و دولتمردان می‌خواهیم با قدرت و عزت از همه ظرفیت قانونی و سیاسی و دیپلماتیک استفاده کرده و حکام آل سعود را تحت فشار قرار دهند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =