روحانی، وجدان جهانی را به میدان فاجعه منا آورد/ سعودی در بالاترین سطح جهانی به چالش کشیده شد

سخنرانی دیشب رئیس جمهوری در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فاجعه منا و مخاطب قرار دادن آل سعود، از جهات ذیل مورد تامل است:

محمدرضا نوروزپور: سخنرانی دیشب رئیس جمهوری در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فاجعه منا و مخاطب قرار دادن آل سعود، از جهات ذیل مورد تامل است:

1-  اظهارات آقای روحانی خطاب به آل سعود در خصوص فاجعه منا مقتدرانه، شدیداللحن، انقلابی و شایسته رئیس جمهور یک کشور قدرتمند منطقه ای و در عین حال به دور از جو زدگی و برخوردار از رویکردی عملگرایانه بود که تا اندازه زیادی مطالبه چند روز گذشته منتقدان دولت مبنی بر ضعیف بودن مواضع اتخاذ شده نسبت به این فاجعه را پاسخ گفت.


2-  این اظهارات در بزرگترین اجتماع بین المللی  متشکل از صدها نفر از سران و مقامات ارشد کلیه کشورهای جهان اتخاذ شد و میلیون ها رسانه صوتی، تصویری، الکترونیکی، برخط و روزنامه های چاپی را متوجه وجود نقص، بی کفایتی و رویکرد ضد بشری و غیر انسانی آل سعود کرد و بیش از دو میلیارد مخاطب جهانی رسانه ها را نسبت به هرآنچه که در همه سالهای گذشته جمهوری اسلامی ایران تلاش می کرد به درستی درباره ماهیت پلشت آل سعود به جهان ارائه کند، مطلع کرد.

 

3- بدون تردید این یک پیروزی بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران بود که توانست در این سطح و مقیاس وسیع جهانی این رژیم منحط را  رسوا و به محاکمه بکشاند و مطالبات به حق خود در خصوص تضییع حق شهروندان ایرانی و سایر مسلمانان جهان را مطرح کند. قطعا تاثیر زمان و مکان در اتخاد این موضع، سعودیها را بیش از گذشته مورد ملامت و شماتت جهانی و نیز ملزم به پاسخگویی به مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران و حتی سایر کشورهای اسلامی خواهد کرد.


4- این دستاورد بزرگ هرگز با لغو سفر رئیس جمهوری و بازگشت او به تهران میسر نمی شد و لذا به نظر می رسد منتقدان محترم و دلسوز، لازم است کمی تجدید نظر کرده و باردیگر ارزیابی کنند که آیا کفه دستاوردهای سیاسی و بین المللی حضور آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در رساندن حرف حق جمهوری اسلامی ایران به جهانیان مبنی بر بی کفایتی آل سعود، سنگین تر است یا بازگشت ایشان از سفر و اتخاذ همین مواضع از تهران؟

5-  این اظهارات توسط رئیس جمهور و فردی اتخاد شد که در طول دو سال و نیمی که از دولت او می گذرد همواره از تعامل و گفتگوی سازنده سخن گفته است. این اظهارات متعلق به کسی است که دولت او در دو سال گذشته یکی از پیچیده ترین و سنگین ترین پرونده های تحمیلی جهان به ایران را از طریق مذاکره با شش قدرت جهانی به فرموده مقام معظم رهبری بالاخره به سرانجام رسانده است. روحانی سابقه لفاظی های رایج در عالم سیاست که کاربرد زیاد آنها نهایتا عمق و تاثیر کلام را از بین می برد ندارد و از این رو، اتخاذ این رویکرد برای مخاطبان جهانی ثابت می کند که طرف سعودی زبان تعامل و زبان دیپلماتیک را فهم نمی کند و حتی رئیس جمهور دولت اعتدال را نیز وادار به اتخاد مواضعی اینچنین آن هم در بالاترین سطح بین المللی کرده است.

6-      عمده کشورها جسارت ، شهامت و اراده طرح چنین دیدگاه ها و اعتراض هایی را نسبت به قدرت های بزرگ منطقه ای مثل عربستان سعودی که اصلی ترین متحد آمریکا در میان کشورهای مسلمان است و نیز قدرت های جهانی از جمله آمریکا،  آن هم در فضایی مانند مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا را ندارند. اما وقتی کشوری چون ایران و شخصیتی چون حسن روحانی که اکنون به واسطه موفقیت به دست آورده در رسیدن توافق با شش قدرت بزرگ جهانی به چهره ای بین المللی تبدیل شده است چنین مواضع مقتدرانه ای را علیه رژیم سعودی، رژیم صهیونیستی و دولتمردان واشنگتن اتخاد می کند از عمق جان لذت می برند.

7-  اطلاق این موضوع در خصوص ملت های زجر کشیده و مستضعف منطقه بسیار بیشتر است. مسلمانان منطقه و حتی سراسر جهان دوست دارند در چنین مواقعی دولتمردانشان پای به میدان نهند و مواضعی قدرتمند و جسورانه در برابر دولت های ظالم اتخاد کنند اما متاسفانه به هر دلیل چنین روحیه و جسارت و شهامتی را در آنها نمی بینند. از این رو همواره به ایران و دولتمردان کشورمان در این خصوص دل خوش می کنند و در دل به شهامت ایرانی ها آفرین می گویند. لذا از این منظر نیز به یقین عمده مسلمانانی که در حادثه منا به واسطه بی کفایتی و بی لیاقتی گردانندگان حرمین شریفین، داغدار شده و نسبت به آل سعود، خشم و نفرتی مضاعف احساس می کنند از مواضع مقتدرانه و در عین حال مدبرانه آقای روحانی در سازمان ملل خشنود شده و اندکی احساس سبکی کردند.

8-  موضع مقتدرانه رئیس جمهور در خطاب قرار دادن آل سعود، رژیم صهیونیستی و محکوم کردن حمایت های آمریکا از جنایات این رژیم که مصداق بارز ظلم به بشریت و ملت مظلوم منطقه است کاملا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و خطی است که ایشان بارها در خصوص سیاست خارجی ایران ترسیم کرده اند که ایران همواره حامی همه مظلومان و ستمدیدگان جهان بوده و خواهد بود.  

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    هیچ کشوری همراه ما نیست.بهتره تاکتیک رو عوض کنیم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      16 5
      اشتباهی دادم
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      56 2
      عربستان یه سری کشورهارو با پول میخره اونای دیگه ام آمریکا مرعوب میکنه/ اما یادتون باشه هر وقت تمام امت تیران همدلو و هم صدا شدن تمام شرق و غربم که جمع شدن حریفش نشدن جنگ 8 سالرو میگم
    • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      29 4
      نتانیاهو تویی؟
    • بی نام US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      56 8
      جالبه این سخنرانی به این قرایی و تاثیر گذاری که مملو از شور و نشاط و اقتدار بود به چشم اقایان نیامده و تلویزیون هم اون رو سانسور کرد و در بخش های خبری حتی چندثانیه اش رو هم نشون نداد. اما اون سخنرانی های بی معنی و دشمن ساز محمود رو که همه سالن با تحقیر ایران و ایرانی بلند می شدن و جلسه رو ترک می کردند رو تو بوق و کرنا می کردن و سه ماه شب و روز در سه نوبت صب ظهر شب به خورد مردم می دادن به اسم حماسه
    • بی نام US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      43 8
      آخ آخ خدا می دونه اگه محمود یک هزارم این تاثیر گذاری داشت تو سازمان ملل اما این تلویزیون خودش رو تیکه پاره می کرد که نمی دونید چی شد و چی نشد. دنیا تکون خورد. از شرق تا غرب عالم درباره سخنرانی محمود دارن تحلیل می نویسن و اصلا اسمان حیران این سخنرانی محمود تو سازمان ملل شده. وای که چقدر حافظه های ما ضعیف است.
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    «حسن روحانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم ایران، بامداد جمعه، 10 خردادماه سال 92 در برنامه انتخاب ایرانی که در شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شد، گفته بود:‌« همه سؤالات به سیاست خارجی بازمی‌گردد. باید بدانید که ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنیاست؛ اگر روابط ما با کشوری، قاره‌ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی شد، آنوقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می‌کند، در آن صورت چهره ایرانی را که می‌بینند، به عنوان چهره دوست نگاه می‌کنند و پاسپورت هم جایگاه خود را پیدا می‌کند.» او افزوده بود: «قول می‌دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم» اقای رییس جمهور متشکریم؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      افتضاحی که از دوره قبل به بار آمده بود آنقدر عظیم بوده که دکتر روحانی هنوز در حال رفع و رجوع آن هستند همین که از بدتر شدن اوضاع با همان سیر اواخر سال9192 گرفته شد کلی کار بود
    • بی نام RO ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      30 7
      این که حاجی های ما قربانی بی کفایتی سعودی ها شدن چه ربطی به ارزش پاسپورت داشت نفهمیدم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    شروع نطق ایشان بسیار عالی و تاثیرگزار بود.
  • مرشد A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    5 19
    حمله کلامی به عربستان اشتباهی بود که ما رو آدم بد ماجرا کرد. مصاحبه ی یه مقام عربستانی در کنار جان کری رو دیدم. واقعا ما رو نابود کرد و کلا 5 تا جمله گفت که کاملا منطقی بود. واقعا باید تاسف خورد که ما اینقدر احساسی برخورد میکنیم و عربها اینقدر سیاستمدارانه.
    • بی نام US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      17 1
      رئیس جمهور و ظریف حمله کلامی کرده اینا ول کن نیستن و راضی نمیشن. باید حمله فیزیکی می کرد. به نظرم اقای روحانی باید از روی جایگاه یه یته پرنده می رفت تو جایگاه عربستانی ها یکیشون رو لت و پار می کرد تا این دلواپسا راضی شن. شاید هم الجبیر همین فکر رو کرده بوده که به ظریف ملاقات نداده گفته اینا یه وقت برای اینکه دلواپسای داخلیشون رو راضی کنن یه آپارکات می زنن زیر فک من
  • مرضیه IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    16 3
    دکتر روحانی شروع سخنرانی شون طوفانی بود و پایانش طوفانی تر؛اونجا ک گفت پیروزی پایانی از آن پارسایان پاک طینت خواهدبود.دکتر روحانی شما سیاست مدار هستید و این رو میدونم ک دارید حوادث رو تعقلانه و ب دور از جوزدگی مدیریت میکنید.
  • مهرداد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    19 2
    مسلما مطرح کردن نام عربستان به عنوان بی کفایت در بالاترین سطح میدان جهانی خیلی بیشتر از بازگشت نمادین اثر خواهد داشت.دلواپسان هم از نطق خوب ایشون ناراحت هستند که مگین باید روز اول بر میگشت.
    • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      6 1
      کو گوش شنوا
  • محسن IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    10 1
    تحلیل بسیار خوبی بود خدا کنه برخی از ادم های کج فهم تو ایران بفهمند والکی نق نزنند
  • مهدی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    2 11
    خیلی برخورد منفعلانه بود و متاسفانه بعدا دولت در برابر منتقدها باید جواب بده حداقل باید از کلمات قوی تری استفاده میکرد تنش زدایی یک چیزست استیفای حق خود جیز دیگر .
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
      0 0
      مثلا مثل رييس جمهور شما ميرفت ميگفت اون ممه رو لولو برد كلمات قوي هم لابد منظورتون لولوعه
  • محسن A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    10 1
    رسواشون کرد
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    13 3
    کمتر میشه سخنرانی به این خوبی و عمیقی و تاثیر گذاری از رئیس جمهور یک کشور دید یا شنید. واقعا عالی بود از ایشان تشکر می کنیم، به امید نابودی دشمنان این مرز و بوم.
  • سجاد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    7 1
    ما آخر نفهمیدیم رییس جمهور سفرشون رو نیمه تمام رها کردند یا اینکه خوب کاری کردند که نیمه کاره رها نکردند :
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      6 5
      به نظرم رئیس جمهور بهترین کار رو کرد. بهترین قسمت سفر به نیویورک که می شد ازش استفاده و بهره برداری سیاسی میکرد رو کرد و داغش رو به دل دلواپسا گذاشت و بعد از سخنرانی هم برگشت تهران که به تشییع جنازه حجاج هم برسه یعنی به این می گن زرنگی و سیاست چیزی که دلواپسا رو نیاز مند کرده تا به قول رفیق دوران اختلاسشون آب رو بریزن همونجا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    12 3
    عالی بود فقط همین.... شاید کمی از درد و رنج مردم ایران توی این روزها کم بشه ...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    3 11
    عرف دیپلماسی اینه که واسه یه مراسم خیلی کوچیکتر هم سفر رو نیمه تمام میذاشتن
  • بی نام BE ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    7 2
    یه عده متاسفانه فقط منتظرن یه سوژه ای بهشون دیکته بشه و دیگه همه جا فقط اونو تکرار کنن , حالا شده حکایت این پاسپورت ایرانی...مثلا یکی با پاسپورت اروپایی یا کانادایی هر وقت دلش بخواد بدون هیچ هماهنگی میتونه سرشو بندازه پایین بیاد تو کشور ما؟؟خوبه وقتی یه سوژه گیر میاریم یه کمی هم دربارش فکر کنیم و بعد مثل طوطی مرتب تکرارش کنیم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    5 1
    ایران باید طرخ اداره مکه و مدینه توسط سازمان کنفرانس اسلامی را مطرح کند
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    6 13
    روحانی اگر عطسه هم کنه شما یه خبر بلند بالا مینویسین از مزایا و دستاوردهای عطسه رئیس جمهور