مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی از آمادگی کامل فرودگاه ها برای بازگشت حجاج خبر داد و درخصوص جزئیات بازگشت حجاج استان و نحوه کنترل بهداشتی و درمانی آنها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، مصطفی صفایی با بیان اینکه پروازهای بازگشت حجاج به استان طبق برنامه زمان بندی شده انجام می شود، افزود: ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه فردا هفتم مهرماه اولین پرواز حجاج که از جده خواهد بود، وارد فرودگاه تبریز می شود.

وی با تاکید بر اینکه به مدت شش روز پروازهای بازگشت حجاج انجام می شود، ادامه داد: تمام ارگان‌ها و نهادهای مربوطه در آماده باش کامل برای ارائه خدمات هستند.

صفایی سپس با ارئه آماری در خصوص حجاج آذربایجان شرقی گفت: در پروازهای شش روز آینده که از فردا سه شنبه آغاز می شود حدود ۳۶۰۰ نفر حاجی وارد آذربایجان شرقی می شوند.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طبق سنوات گذشته هماهنگی های لازم برای ورود حجاج اندیشیده شده است، ابراز داشت: باتوجه به حادثه دردناک منا و آزرده خاطر بودن حجاج و خستگی ناشی از این موضوع، امسال تدابیر ویژه ای برای بازگشت حجاج اندیشیده شده است و تمام پرسنل و کارکنان تلاش می کنند تا حجاج با کمترین میزان ایستادگی در فرودگاه به کنار خانواده های خود برسند.

آمادگی پروازهای فوق العاده برای جایگزینی در صورت لزوم

صفایی با بیان اینکه اگر پروازی لغو شود پروازهای فوق العاده دیگری درنظر گرفته شده تا در صورت لزوم استفاده شود، گفت: کلیه نهادها و ارگان های مختلف طی جلساتی که داشته ایم با هم در هماهنگی کاملی قرار دارند و آماده باش هستند.

وی از ارائه خدمات فرودگاهی به حجاج و خانواده های آنان خبر داد و گفت: در خصوص خدمات فرودگاهی جلسات مهمی را با سایر ادارات مربوطه داشته ایم و تلاش می کنیم استقبال شایسته ای از حجاج استان به عمل آوریم.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بیماری کرونا در فرودگاه کنترل می شود، افزود: طی جلساتی که با دانشگاه علوم پزشکی تبریز داشته ایم و باتوجه به اهمیت کنترل بیماری کرونا در هر شیفت پنج پزشک متخصص در نقطه صفر فرودگاهی حاضر خواهند بود و حجاج را کنترل بهداشتی و درمانی می کنند.

صفایی نکاتی را نیز در خصوص این بیماری خطرناک متذکر شد و ابراز داشت: کرونا در عربستان شایع شده و بیماری خطرناکی است پس برای همین منظور ما تدابیر لازم را اندیشیده ایم و افرادی که مبتلا هستند را به بیمارستان های سطح شهر منتقل می کنیم تا بهبودی کامل حاصل شود و به دیگران منتقل نشود.

حضور اکیپ های پزشکی در فرودگاه تبریز

وی با تاکید مجدد بر اینکه حجاج قبل از چک شدن گذرنامه هایشان درمورد ابتلا به کرونا کنترل خواهند شد، افزود: برای پرسنل فرودگاهی کلاس های لازم را گذاشته ایم و از فردا که پروازهای بازگشت حجاج استان آغاز می شود تمام اکیپ های پزشکی در فرودگاه ها حاضر خواهند شد.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی سپس گفت: بیماری کرونا در فاصله یک متری به فرد دیگری منتقل می شود پس باید نهایت دقت را در این خصوص داشته باشیم و خانواده ها نیز از روبوسی با حجاج مبتلا به این بیماری خودداری کنند.

وی از آماده باش نیروهای بهداشتی در فرودگاه برای رصد کرونا خبر داد و گفت: مراکز بهداشت مرزی در تمام فرودگاه هایی که محل بازگشت حجاج است ایجاد شده و به حالت آماده باش درآمده اند و بیمارستان هایی نیز برای خدمات رسانی به افراد مشکوک تعیین شده اند و هر مورد مشکوک به این بیماری در بین زائران استان باشد در این بیمارستان ها بستری می شوند.

صفایی سپس با اشاره به اینکه در موسم حج به دلیل ارتباط نزدیک حجاج کشورهای مختلف با یکدیگر خطر بروز بیماری ها وعفونت های تنفسی افزایش می یابد، ابراز داشت: از دست دادن و به ویژه بوسیدن باید پرهیز کرد. از تمام حجاج و نزدیکان آنها می خواهیم که از دست دادن و بوسیدن یکدیگر خودداری کنند.

نزدیکان حجاج قبل از مراجعه به فرودگاه با سامانه ۱۹۹ تماس بگیرند

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی در بخش دیگری از ازدحام خانواده ها و نزدیکان حجاج در فرودگاه ها انتقاد کرد و گفت: نزدیکان حجاج قبل از مراجعه به فرودگاه با سامانه ۱۹۹ تماس بگیرند چراکه ممکن است پروازی تاخیر داشته باشد و خانواده ها در فرودگاه منتظر بمانند.

صفایی با بیان اینکه سامانه ۱۹۹ جزئیات پروازها را اطلاع می دهد، ادامه داد: خدمت رسانی سریع، دقیق و به موقع به حجاج اولویت ما در فرودگاه تبریز است و باید خانواده های حجاج نیز برای تسریع روند خدمت رسانی و جلوگیری از ازدحام با حداقل نفرات و خودرو به فرودگاه بیایند.

وی سپس گفت: اطلاعات پرواز فرودگاه به شماره تلفن های ۱۹۹ و ۴- ۳۵۲۳۴۷۰۱ برای اطلاع از آخرین وضعیت پروازها برقرار است.

صفایی به قرار گرفتن آخرین اطلاعات بازگشت حجاج استان در سایت فرودگاه های استان نیز اشاره کرد و گفت: آیکون مخصوصی در سایت فرودگاه قرار گرفته و اخرین زمان ورود حجاج به استان در آن درج شده و تغییرات احتمالی پروازها در این آیکون اصلاح می شود.

خبری از حجاج مفقود شده استان نداریم

در همین حال، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خبری از حجاج مفقود شده استان نداریم گفت: تمامی سردخانه ها و بیمارستان های عربستان توسط تیم های اعزامی در حال بررسی بوده و تلاش برای جستجوی مفقودین ادامه دارد.
مکه

سعید شبستری خیابانی با تسلیت به بازماندگان حادثه اخیر منا و ملت عزادار ایران گفت: تیمی از استان به مکه اعزام شده و در حال جستجوی دو هم استانی مفقود شده هستند.

وی با بیان اینکه تمامی سردخانه ها و بیمارستان ها توسط تیم اعزامی و تیم های سازمان حج و زیارت در حال بررسی هستند ادامه داد: متاسفانه تا کنون هیچ خبری از دو فرد مفقود شده استان نداریم.

به گفته وی یکی از مفقودین استان از کاروان های تبریز و یکی از کاروان ویژه جانبازان تهران به مکه اعزام شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از برگزاری جلسات ویژه برای پیگیری وضعیت مفقودین و بازماندگان حج خبر داد و افزود: آرزو می کنیم که تمامی مجروحان حادث منا و مفقودین کشور به زودی و با سلامت کامل بازگردند.

شبستری از آمادگی همه جانبه استان برای همکاری با سازمان های مربوطه در صورت نیاز خبر داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =