بخاری نفتی همچنان  گرما بخش مدارس ایجرود است

سیده فاطمه موسوی- به گزارش روزنامه همشهری زنجان برخی از دانش آموزان روستاهای شهرستان ایجرود به دلیل نبود مد رسه در کانکس درس می‌خوانند و با مشکل سرما مواجه هستند.

سال تحصیلی جدید در استان چند ر وزی است که آغاز شده است. هم اکنون در استان زنجان 2211 مدرسه با 8375 کلاس درس وجود دارد که در این تعداد مدارس قرار است 174 هزار دانش آموز به تحصیل بپردازند. با اعلام تعداد مدارس و دانش‌آموزان این نکته کاملا عیان است که تعداد مدارس و دانش‌آموزان با یکدیگر همخوانی ندارد چرا که برای این تعداد از دانش‌آموزان باید بیش از 2000مدرسه وجود داشته باشد در حالی که متاسفانه شاهد تحصیل دانش‌آموزان در مدارس 2 شیفته و فرسوده استان هستیم.
حال کار آموزش و پرورش به جایی رسیده است که باید از بین واژه بد و بدتر یکی را به آن نسبت دهیم چرا که به دنبال احداث پارکینگ در هسته مركزي شهر زنجان 2 مدرسه فرسوده تخریب و دانش‌آموزانی که از فرسودگی مدارس گلایه داشتند حال از کمبود آن گلایه دارند به عبارتی دیگر دانش‌آموزان این مدارس تخریب شده با دانش‌آموزان دیگر مدارس شهر ادغام شده‌اند.
البته کمبود مدرسه تنها مربوط به هسته مرکزي شهر نشده و این مسئله در شهرک‌های اقماری مانند گلشهر، پونک، شهرک غرب و ثمین کاملا محسوس است.
مدارس موجود در شهرستان‌ها نیز به تبع مرکز استان از کمبود رنج می‌برند اما جنس کمبود مدرسه در مرکز شهر زنجان با شهرستان‌ها بسیار متفاوت است تا آنجایی که مسئولان برخی از شهرستان‌ها برای رفع کمبود مدارس و محروم نشدن دانش‌آموزان از‌علم آموزی اقدام به ایجاد کانکس و جا دادن دانش‌آموزان در آن شدند کانکس‌هایی که صدای نارضایتی والدین دانش‌آموزان را در‌آورده و در انتظار احداث مدرسه هستند.
هرچند که اقدام مسئولان برای جا دادن دانش‌آموزان در کانکس به عنوان یک مسکن کوتاه مدت عمل کرده است اما عوارضی نیز به دنبال داشت که برای مثال می‌توان به دیر گرم شدن و گاه گرم نشدن کانکس‌ها آنهم با توجه به وضعیت جغرافیایی استان اشاره کرد
بخاری‌های تابشی
رئیس آموزش و پرورش ابهر در گفتگویی تعداد دانش‌آموزان این شهرستان را26 هزاردانش آموز می‌داند و اظهار می‌کند: تمامی مدارس موجود در مرکز شهرستان ابهر از سیستم گرمایشی استانداردی چون پکیج بهره‌مند هستند و از این تعداد چند مدرسه از بخاری گازی و بخاری تابشی استفاده می‌کنند.
موسی رضایی در خصوص کمبود مدرسه و ایجاد کانکس می‌گوید: با اینکه ایجاد کانکسی مشکل کمبود مدرسه را برطرف کرد اما با آغاز فصل سرما مشکل جدیدی در این مدارس آغاز می‌شود و آن هم تامین گرما در این مدارس است چرا که 3 مدرسه کانکسی به دلیل نبود امکانات از بخاری تابشی استفاده می‌شود که این بخاری ها نیز ظرفیت تامین گرمای کانکس‌ها را نداشته و همواره دانش آموزانی که در کلا‌س‌های آنها بخاری تابشی نصب شده است از سرمای موجود در کلاس رنج می‌برند.
وی به سیستم گرمایشی موجود در روستاهای شهرستان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: سیستم گرمایشی حدود 35 مدرسه در روستاهای شهرستان ابهر از پکیج برخوردار و بقیه روستاها از سیستم گرمایشی بخاری گازی و برقی استفاده می‌کنند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان ابهر با بیان اینکه در سال گذشته 100 میلیون تومان اعتبار جهت تجهیز سیستم گرمایشی مدارس تخصیص پیدا کرد، عنوان می‌کند: در این بین نباید از نقش تاثیر‌گذار خیرین نیز غافل شد چرا که در سال گذشته 52 میلیون تومان اعتبار از طرف خیرین برای تجهیز سیستم گرمایشی 5 مدرسه هزینه شد.
رضایی به تحصیل 170 دانش آموز شهری و 52 دانش آموز روستایی در کانکس اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای دانش‌آموزانی که در کانکس تحصیل می‌کنند سیستم گرمایشی تابشی در نظر گرفته شده است که این سیستم علاوه بر اینکه توان گرمایش خوبی ندارد هزینه گزاف مصرف برق را نیز بر عهده آموزش و پرورش می‌گذارد.
وضعیت ماهنشان
عضو شورای شهر ماهنشان نیز به تحصیل 3543 دانش آموز در سال تحصیلی 94-95 در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: با حمایت‌های فرماندار در سال گذشته 200 میلیون تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس روستاهای ماهنشان تخصیص داده شد.
ولی‌ا... هاشمی به مدارس مرکز شهرستان ماهنشان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تمامی مدارس موجود در مرکز این شهرستان از سیستم گرمایشی استانداردی چون پکیج برخوردار هستند.
وی عنوان می‌کند: در 3 آموزشگاه روستایی 5 کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان مستقر شده است که امیدواریم تا سال آینده برای این روستاها مدرسه‌ای احداث شود تا دانش‌آموزان این مدارس کانکسی از سرمای زمستان در امان بمانند و با فراغ بال بیشتری به تحصیلات خود اد امه دهند.
وضعیت خدابنده
در ادامه گذری به شهرستان خدابنده که یکی از بزرگترین شهرستان های استان است می‌زنیم.
سهم شهرستان خدابنده از جمعیت دانش‌آموزی استان 18 هزار دانش آموز است که این دانش‌آموزان امسال را در 800 کلاس درسی به تحصیل خواهند پرداخت.
مديركل آموزش پرورش شهرستان خدابنده نیز در مورد سیستم گرمایش مدارس این شهرستان به خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: از آنجایی که بیشتر جمعیت این شهرستان مربوط به روستاها می‌شود بنابراین به هیچ وجه از بخاری نفتی در آن استفاده نمی‌شود بلکه بخاری گازی در آن مدارس جا می‌گیرد.
علی اسدي به جمعیت زیاد دانش‌آموزان خدابنده‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل تعداد زیاد دانش‌آموزان و کمبود مدرسه در این شهرستان مدارس موجود میزبان دانش‌آموزان در 2 شیفته صبح و بعد از ظهر هستند که این مسئله در استفاده زیاد از انرژی برای گرمایش مدارس اهمیت دارد.
بخاري نفتي در ايجرود
در بين شهرستان‌هاي استان زنجان مدارس شهرستان ايجرود جزء تنها مدارسي هستند كه از سيستم گرمايشي خطرناكي چون بخاري نفتي استفاده مي‌كنند.
به گفته رئيس آموزش و پرورش شهرستان ايجرود با بيان اين مطلب كه در سال تحصيلي 94-95 ، 5500 دانش‌آموز ايجرودي بر سر كلاس‌هاي درس حاضر مي‌شوند كه 80 درصد از اين دانش‌آموزان مربوط جمعيت روستايي شهرستان است.
داود بهرامی عنوان مي‌كند: در حال حاضر از مجموع 107 مدرسه در شهرستان ایجرود،گرماي 26 مدرسه از طریق سیستم گرمایشی برقی تابشی، 32 مدرسه به صورت پکیج زمینی و دیواری،42 مدرسه به طریق موتور‌خانه مرکزی و گرمای 7 مدرسه دیگر نیز از طریق بخاری‌های گازی استاندارد تامین می‌شود.
بهرامي تنها 10 آموزشگاه شهرستان ايجرود را داراي بخاري نفتي اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: به دليل نبود گاز در 10 روستاي شهرستان در مدارس اين روستا از بخاري نفتي استفاده مي‌شود.
گفتني است در شهرستان ايجرود 113 مدرسه وجود دارد كه بيشترين مدارس در بخش حلب قرار داشته و 30 درصد از اين مدارس فرسوده هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =