معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری، در سال 2014 سهم ایران از گردشگران خارجی افزایش یافته و برای اولین بار ایران در ردیف 47 کشور برتر از لحاظ گردشگر ورودی در دنیا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر با حضور در همایش علمی و بین المللی روز جهانی گردشگری، برنامه‌ها، اهداف و سیاستهای این دستگاه را در حوزه گردشگری تشریح کرد.

او گفت: در سال 2014، سهم ایرنا اگز گردشگری حدود 5 ميليون و 44 هزار گردشگر بوده است كه رشد متوسط سالانه 12 درصدي را در دو سال گذشته نشان مي‌دهد. اين روند. اين در حالي است كه روند رشد گردشگري در قاره آسيا سالانه 0.5 درصد و در جهان 4.6 درصد بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: براي استفاده از ظرفيتهای حوزه گردشگری، مقصدسازي و افزايش سهم بازار گردشگري در مقاصد مختلف كشور نقش تعيين كننده‌اي دارد و رسيدن به اين هدف مستلزم همكاري همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و بخش‌هاي مختلف خصوصي و آحاد جامعه فعال در ابعاد ياد شده است.

سلطانی فر با بیان اینکه گردشگري به عنوان كليد توسعه، رفاه و موفقيت در بسياري از كشورها و يكي از عمده‌ترين فعاليت‌هاي تجاري جهان است ادامه داد: صنعت گردشگري به دليل افزايش روزافزون مقاصد گردشگري و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اين مناطق، تبديل به عاملي كليدي در پيشرفت اجتماعي و اقتصادي از طريق ايجاد مشاغل و تشكيلات اقتصادي و درآمدهاي حاصله از توسعه زيرساخت‌ها شده است ؛ حتي شوك‌هاي گاه و بي‌گاه ،‌اين رشد بي‌وقفه را متوقف نكرده است.

او گفت: توسعه گردشگري، به ويژه در كشورهاي كمتر توسعه يافته، عامل مؤثري در مقابله با فقر، كاهش بيكاري و باعث رونق اقتصادي و افزايش رفاه اجتماعي مي‌شود. صنعت گردشگري نوعي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم خارجي است و در كليه بخش‌هاي اقتصادي،‌اثرات توسعه‌اي دارد.

رئیس سازمان میزاث فرهنگی گفت: شعار روز جهاني گردشگري امسال 1 ميليارد گردشگر، 1 ميليارد فرصت شعار هوشمندانه‌اي است كه باعث توجه بيش از حد به اثرات گردشگري در توسعه مي‌شود. اين شعار در سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري، هر گردشگر يك فرصت براي آشنايي با ايران انتخاب شده است.

او ادامه داد: يك ميليارد گردشگر يعني ظرفيت‌ عميق و روزافزون صنعت گردشگري كه مي‌تواندبرخي از ضروري‌ترين هدف‌هاي حال حاضر را از جمله رشد اجتماعي - اقتصادي، توسعه فراگير و حفاظت از محيط زيست متبلور کند، فرصت‌هايي نظير ايجاد اشتغال كه يكي از نيازهاي اساسي كشور ماست.

سلطانی فر گفت: براساس گزارش unwto در سال 2014 تعداد گردشگران به يك ميليارد و 200 ميليون نفر رسيده و گردش مالي حاصله به يك تريليون و 245 ميليارد دلار در سال رسيده است و طبق پيش‌بيني‌هاي اين سازمان در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و در 2030به يك ميليارد و 800 ميليون نفر خواهد رسيد.

او یادآور شد: براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، سهم ايران از شمار گردشگران جهاني از 9 صدم درصد در سال 83 به 1/5درصد در سال 1404 سال پاياني چشم‌انداز افزايش يابد، يعني حدود 20 ميليون نفر گردشگر در سال 1404.

او گفت: اين در حالي است كه عليرغم ظرفيت‌هاي بالاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي و تنوع اقليمي و وجود جاذبه‌هاي ملموس و ناملموس متعدد، گردشگري ايران در فاصله سال‌هاي 83 تا 92 از رشد قابل قبولي برخوردار نبوده است و از اهداف چشم انداز 20 ساله توسعه عقب هستيم.

او اصلاح و تصويب آئين‌نامه ايجاد، تكميل، درجه بندي و نرخ گذاري تأسيسات گردشگري و نظارت بر آنها در دولت يازدهم بعد از 25 سال، تهيه بسته پيشنهادي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري كشور با بيش از 1300 پروژه و 25 ميليارد دلار، ا افزايش مدت زمان رواديد فرودگاهي از 15 روز به 30 روز، فعال کردن توريست كارت توسط دو بانك داخلی، برنامه‌ريزي به منظور برندسازي گردشگري حلال ايران در ميان جامعه مسلمانان جهان را از فعالیت های توسعه گردشگری عنوان کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    5 1
    حيا داشته باشيد. اين مثل اين است كه كشوري ٣٠ سال اخير را با جهان بي ارتباط باشد بعد شروع به واردات آنذك تكنولوژي كند و مثلا بگويد رشد و توسعه موبايل در كشور ما ده برابر جهان است.
  • بابک شناسی A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    یکی از معضلات گردشگری داخلی بیمه ست که تقریبا در تورهای گردشگری بی معنی ست همه آژانسها میگن که بیمه مسافرتی دارن در حالی که سقف تعهد پرداختشون یک میلیون تومان برای هر نفر در حادثه است به عنوان یک حقوق دان پیشنهاد میکنم حتما پیگیری بیمه در صنعت گردشگری پیگیری بشه که معضل بزرگی ست