حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود. به طوری‌که تنها در حوزه زیربنایی، حمل و نقل و شهرسازی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی می گوید: عمده پروژه‌ها در بخش‌های زیرساخت و تأمین ناوگان "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" را به پروژه‌های سرمایه‌پذیر تبدیل کردیم.

به گزارش خبرآنلاین؛عباس آخوندی با بیان اینکه حداقل در ۱۰ سال آینده مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری باشد، اظهار داشت: با توجه به تنگناهای مالی و فضای بسیار خوبی که بعد از مذاکرات هسته‌ای فراهم شده در نظر داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه وزارت راه و شهرسازی را به عرضه عموم بگذاریم.

وی ادامه داد: عمده پروژه‌ها در بخش‌های زیرساخت و تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی و حوزه‌های مسکن و شهرسازی را به پروژه‌های سرمایه‌پذیر تبدیل کردیم که در همایش‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عرضه می‌شوند.

آخوندی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی با اجرا شدن توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه عملیاتی و اجرایی در چارچوب این سیاست‌های کلی پیش‌قدم شده تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی بردارد. به همین دلیل نخستین کنفرانس جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: ۱۲۱ پروژه با ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو در هشت محور حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند.

آخوندی افزود: از تمام کشورهای مختلف که شرایط سرمایه‌گذارای در پروژه‌ها را دارند اعم از کشورهای آسیای جنوب شرقی، اروپایی و همچنین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در سطح مقامات دولتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجمن‌های فعال در حوزه ساخت و ساز، شرکت‌های حمل و نقلی، بانک‌ها، اتاق‌های بازرگانی و سایر نهادهای اقتصادی برای حضور در این همایش دعوت شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم این همایش سرمایه‌گذاری یک همایش بسیار خوب در جهت اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی در ایران باشد گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم مقدمات جذب سرمایه‌های خارجی را در کشور فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حجم پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در ایران بسیار زیاد است، گفت: برای این همایش یکسری پروژه‌های مشخص و استراتژیک تعیین شده و در همین راستا از مرکز مطالعات اقتصادی درخواست کردم تا برای هر یک از پروژه‌ها امکان‌سنجی اقتصادی انجام دهد و میزان تامین مالی هر یک از پروژه‌ها را مشخص کند تا سرمایه‌گذاران با دانش کامل از وضعیت پروژه، میزان سرمایه‌گذاری و تامین مالی نسبت به اجرای پروژه اقدام کنند.

آخوندی ادامه داد: قاعدتا این همایش از دو منظر برای جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ نخست آنکه تمام پروژه‌ها در زمینه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی از طریق مناقصات بین‌المللی اجرا می‌شود و دوم اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش روش‌های تامین مالی خود را برای اجرای پروژه‌ها معرفی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گشایش فضای سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه‌گذاری خارجی و ترکیب این دو٬ اقدامی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه  قرار گیرد گفت: با توجه به کمبود منابع مالی دولتی٬ حداقل در ۱۰ سال آینده مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری باشد.

آخوندی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود. به طوری‌که تنها در حوزه زیربنایی، حمل و نقل و شهرسازی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است حال آنکه این میزان با احتساب سایر حوزه‌ها مانند نفت، پتروشیمی و سایر بخش ها چند صد میلیارد دلار برآورد می‌شود.

همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ (۳ و ۴ اكتبر ۲۰۱۵) با حضور ۱۵۰ نفر شركت كننده خارجي و ۸۰۰ نفر شرکت‌کننده داخلي در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار خواهد شد.

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =