تنها پارک واقع در مرکز شهر مشگین شهر این روزها حال خوبی ندارد و نفس های آخر خود را می کشد که نمونه آخر آن تخریب بخشی از فضای سبز این پارک و ساخت یک مغازه فلزی مشرف به خیابان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تخریب نقاط تفریحی سیاحتی شهرها موضوعی است که در شهرهای استان اردبیل علی الخصوص شهر مشگین شهر کم دیده نشده است. این در حالیست که مشگین شهر به عنوان یکی از شهرستان های کم برخوردار و محروم استان اردبیل به شمار می آید و ایجاد زیرساختهای گردشگری در این شهرستان با توجه به وجود پتانسیل های موجود و جاذبه های بکر و طبیعی آن در طول سال می تواند زمینه جذب گردشگران به این منطقه را فراهم کند.

مشگین شهر فارغ از مشکل قطع درختان که در چند ماه گذشته سر و صدتی زیادی ایجاد کرد، از سیمای نامناسب تنها پارک واقع در مرکز شهر خود نیز رنج می برد که سبب ناهنجاری های بصری برای شهروندان بی شماری شده است. پارک شهر مشگین شهر علی رغم استقبال بی نظیر مردم در سالهای گذشته از  بی توجهی مسئولان زیربط همراه است.

چنانچه در چند سال گذشته در این پارک کوچک دارالقران، کتابخانه و کانون فرهنگی نیز ساخته شده است و دکه هایی نیز در اطراف آن جانمایی شده است که وجهه بسیار بدی به شهر داده است. این ساخت و ساز و صدور مجوز دکه های به اصطلاح مطبوعاتی در حالی ادامه دارد که با خبر شدیم در شب عید قربان یک مغازه فلزی در پارک شهر ساخته شده است.

 

 

طی تماس‌های تلفنی که بعضی شهروندان با دفتر خبرآنلاین داشتند با ابراز نارضایتی از بین بردن احتمالی بخشی از فضای سبز پارک شهر خواستار جلوگیری مسوولان از احداث این مغازه دو دهنه شدند.

بر این اساس خبرنگار خبرآنلاین با مراجعه به محل یاد شده، با کمال ناباوری از مشاهده رویش یک مغازه بزرگ  فلزی در داخل پارک شهر مشرف به خیابان شد.

طبق بررسی های صورت گرفته ساخت این مغازه با مصوب شورای شهر صورت گرفته و قرار است فعلا تا دو سال این مغازه برای فروش محصولات فرهنگی در اختیار وی باشد.

ولی قاسمی که به تازگی ریاست شورای اسلامی شهر مشگین شهر بدست گرفته می گوید: این مصوبه قبلا در دستور شورا قرار گرفته بود و در آن زمان ملغی شده بود.

وی گفت: اینکه در این بنا در آنجا احداث شده خبر ندارم و شهردار مشگین شهر در این زمینه باید پاسخگو باشد.

ایمانعلی ایمانی رئیس قبلی شورای شهر گفت: استفاده از لفظ مغازه درست نیست چون در مصوبه ای که برای یکسال صادر شده اجازه جاگذاری یک کانکس برای نمایشگاه و فروش محصولات فرهنگی می باشد.

وی در پاسخ به اینکه هر کسی که اجازه راه انداری نمایشگاه فرهنگی باشد، مجوز صادر می کنید، گفت: نه، این امر استثنایی بود که مورد تایید اعضای شورای شهر قرار گرفت.

این فعال فرهنگی گفت: طبق مصوبه شورا،  قرار نیست این نمایشگاه بصورت دایمی در آنجا حضور داشته باشد، چرا که وی صاحب هیچ ملکی در آنجا نیست که ادعایی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا احداث مغازه یا به قول شما کانکس باعث زشتی سیمای شهری نمی شود، گفت: در آنجا بیش از سه دکه به کسب و کار مشغول هستند که مجوز آنها قبلا داده شده و فعالیت آن نیز هیچ خدشه ای وارد نمی کند.

ایمانی در پاسخ به این سوال آیا این مورد نشانه تبعیض بین شهروندان و اهالی فرهنگ نیست، گفت: قبول دارم که نباید در موضوعاتی اینچنینی به راحتی مجوز صادر کرد، ولی این تصمیم جمعی اعضای شورای شهر بوده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن نیست این فروشگاه بصورت دائمی در آنجا فعالیت کند، گفت: امکان ندارد و در مدت معین شهرداری باید نسبت به جمع آوری این نمایشگاه اقدام کند.

رسول فانی عضو شورای اسلامی شهر مشگین شهر  نیز در رابطه با غارت زمین در پارک شهر و ساخت غیر قانونی دکه در بهترین نقطه شهرستان مشگین شهر گفت: متاسفانه در موضوع پارک شهر برخی آقایان با اظهارات ضد و نقیض خود سعی می کند که صورت مساله را پاک کنند که به نوعی لاپوشانی اشتباهات است.

وی گفت: برای بنده ایجاد دکه در این محل به هیچ وجه قابل قبول نیست و من به عنوان شاکی خصوصی در این مورد از طریق مجاری قانونی جلوی این ناعدالتی را خواهم گرفت.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه، در زمان ریاست من در شورا مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن مصوبه هیچ گونه مجوز ساخت دکه ای در شهر داده نمی شد،ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که این دکه با دور زدن قانون و با چشم پوشی آقای شهردار از این موضوع به راحتی دکه ای در آنجا ایجاد شده است.

این حامی محیط زیست در  ادامه خاطر نشان کرد: این افراد ابتدا برای ساخت دکه در خواست داده بودند، متاسفانه اعضای شورا این موضوع را مصوب کردند اما من با این موضوع مخالفت کردم و دلیل مخالف بنده هم این بود که با وجود مصوبه‌ی قبلی صدور مجوز جدید برای دکه نقض غرض محسوب می شد.

فانی گفت: با وجود اینکه این مصوبه دو بار در شورای ترافیک رد شد، اما متاسفانه شهرداری به وظایف قانونی خود در این مورد عمل نمی کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این سودجویی با هماهنگی برخی از اعضای شورای شهر و با هماهنگی و مسامحه شخص شهردار اتفاق افتاده است که این موضوع به نوعی رانت دادن به برخی افراد است.

وی تصریح کرد: این کارها یعنی دلالی رای و نوعی خوشخدمتی به دیگران است، اما من معتقدم قانون باید برای همه یکسان اجرایی شود و اینکه هرکس در هر لباسی است باید قانون برای آنها یکی باشد.

عضو شورای شهر مشگین شهر گفت: یک چهارم دکه های سطح شهرستان رایگان فعالیت می کند به طوری که میانگین پول دریافتی از آنها ۵۰ هزار تومان در ماه می باشد که بی توجهی از جانب شورا و شهردار در این مساله جای سوال دارد.

وی گفت: همیشه از کارهای فرهنگی حمایت می کنم، اما این که عده ای در صدد سودجویی باشند به شخصه و به عنوان نماینده منتخب مردم در شورا همیشه در مقابل اینگونه مسایل خواهم ایستاد.

سیامک مظلومی شهردار مشگین شهر نیز در مصاحبه با خبرنگار ساوالان خبر گفت: قرار نبود در آنجا کانکس ساخته شود و طبق دستور مقرر شد به مدت کوتاه در آنجا آنهم با استفاده از داربست و چادر نسبت به راه اندازی نمایشگاه فرهنگی اقدام کند.

وی گفت: اگر قرار باشد متقاضی به بهانه برگزاری نمایشگاه نسبت به تخریب فضای سبز و ساخت کانکس اقدام کند، باید هر چه سریعتر جلوی این کار گرفته شود.

اظهارات اعضای شورای شهر و شهردار در حالی مطرح می شود که این کانکس فلزی غیر استاندارد در روزهای آینده قرار است، افتتاح شود.

خوب است مسئولانی که از این طرح حمایت و امضای آنان در ساخت این مغازه دیده می شود این سخن مقام معظم رهبری را فراموش نکنند که فرموده است:

 

 

با وجود تاکید صریح مقام معظم رهبری که فرموده است : «تخریب فضای سبز حتی برای ساخت حوزه علمیه جایز نیست». متاسفانه شاهد تخریب فضای سبز و قطع درختان با موضوعات مختلف هستیم.

مسئولان باید بدانند فضاهای عمومی شهری متعلق به تمام شهروندان است. اماکن و فضاهای سبزی که برای رفاه عمومی ایجاد می شوند از خصوصیات یک شهر پیشرفته و توسعه یافته است. شهر باید مکان های عمومی و فضاهایی داشته باشد که به نفع تمام شهروندان باشد نه تنها مختص به یک قشر خاص.

به هر روی باید این اصل اساسی را در نظر داشت که تمام شهروندان بر محل زندگی خود یعنی شهر حقی برابر دارند. نباید به دلیل سفارش یک شخص و یا کسب سودهای کوتاه مدت چوب حراج به فضاهای عمومی شهری بزنیم.

حال زمانی که بالاترین مقام جمهوری اسلامی نیز بر این حق شهروندان تاکید کرده است خوب است که مسئولان و متولیان امر نیز به خواسته رهبری و مردم تن بدهند و جلوی این پروژه را بگیرند، چرا که قانون  آیین نامه ساختمان نیز طبق بند ج – ۶ آورده است: اگر محوطه بناها و فضای باز تبدیل به محوطه تجاری شود، سطح تبدیل شده تخلف ساختمانی محسوب می گردد و شهرداری نسبت به تخریب ان اقدام کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =