ایسنا نوشت: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بر خروج مدیریت و امنیت حج از اختیار رژیم آل‌سعود با همکاری کشورهای اسلامی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در تجمع طلاب و فضلای حوزه در اعتراض به بی‌کفایتی عربستان سعودی در مدیریت حج و عدم مسئولیت‌پذیری آنها در حادثه دلخراش منا گفت: بی کفایتی و بی‌لیاقتی مدیران عربستانی در این حادثه اسفناک و این فاجعه انسانی محرز است و هیچ بهانه‎ای نیز قابل قبول نیست و به قول رهبر انقلاب عربستان باید مسئولیت این حادثه را به عهده بگیرد.

وی افزود: این بی تدبیری‎ها همیشه بوده است و اگر جلوی این مسایل گرفته نشود قطعا سال‌های بعد نیز قربانیان بسیار دیگری به این خیل حجاج مظلوم اضافه خواهند شد.

وی گفت: وقت آن رسیده است که کشورهای جهان اسلام در قالب کنفرانس کشورهای اسلامی در این زمینه ورود کنند و مدیریت حرمین شریفین را از اختیار آل سعود خارج کنند، همانگونه که قرآن کریم نیز بیان کرده است هیچ کسی نمی‎تواند خود و قوم خود را مالک حرمین شریفین بداند زیرا این کعبه قبله گاه همه مردم است. یکی از شرایطی که قرآن برای اداره حرمین شریفین قرار داده است رعایت کامل و اتم تقوای الهی است که متاسفانه آل سعود بویی از تقوای الهی نبرده است.

وی گفت: کشورهای اسلامی باید به شکل کاملا جدی در این زمینه ورود کنند و فعالیت‎های اجرایی حج را به عهده بگیرند زیرا یک کشور نمی‎تواند خود را مالک کعبه بداند و دیگران را مجبور کند که به پای بی عرضگی آنها بسوزند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: تامین امنیت و اجرای این مراسم باید بر عهده همه کشورهای اسلامی باشد و هیچ گاه نباید یک خاندان خود را بر این مناسک نیز مالک و حاکم بداند، عربستان سعودی باید مدیران نالایق و مقصران این جریان را معرفی و مجازات کند و خود را از اداره حرم بیرون بکشد. متاسفانه این حکومت حتی یک عذر خواهی ساده نیز از کشورها و بازماندگان قربانیان نکرده است و با وقاحت تقصیر را به گردن خود حجاج می‎اندازد که کاری بسیار زشت و زننده است.

وی در پایان از رئیس‌جمهور خواست تا در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد زمینه را برای محکومیت عربستان و تشکیل یک دادگاه صالحه برای محکوم کردن آل سعود و بیرون کردن اداره حج از اختیارات آل سعود با همکاری کشورهای اسلامی فراهم کند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =