روزنامه اعتماد نوشت:فاجعه منا که منجر به کشته شدن صدها نفر از زایران بیت‌الله الحرام شد، پس از فاجعه سقوط دکل و جرثقیل‌های ساختمانی در بیت‌الله‌الحرام، مراسم حج امسال را به یکی از بدترین سال‌های تاریخ حج تمتع تبدیل کرده است.

 ولي در‌اين‌باره بايد چند نكته را مورد توجه قرار داد.

١-‌ بدون ترديد پناه بردن به تئوري توطئه براي تحليل رويدادها امر پذيرفتني و عاقلانه‌اي نيست، زيرا ما را از درك واقعيت‌ها ناتوان خواهد كرد. ولي اين امر بدان معنا نيست كه در مواردي هم كه ابهام وجود دارد چشم خود را بر واقعيت ببنديم و احتمال وجود دست‌هاي پنهان را ناديده بگيريم. حداقل بايد اين ابهامات را طرح و نسبت به رفع نقاط ابهام، كوشش كرد. در مورد سقوط جرثقيل گفته مي‌شود كه باد موجب اين اتفاق شده است. هرچند در فيلم‌هايي كه از اين اتفاق منتشر شده، اثرات باد شديد در آن لحظه در صحن مسجدالحرام ديده نمي‌شود، زيرا با وجود لباس‌هاي مردم در آنجا، آثار وجود باد شديد بايد به‌خوبي در فيلم‌ها ديده شود. ولي ممكن است گفته شود كه مسجدالحرام در گودي قرار دارد و باد در ارتفاع بوده، هرچند اين ادعا چندان معقول نيست، به ويژه اگر باد شديد باشد. بر فرض هم كه چنين باشد باد يا صاعقه اين مشكل را به‌وجود آورده باشد، رخداد اين فاجعه در روز ١١ سپتامبر و تقريبا همان زمان با آن رويداد و اينكه دكل‌ها مربوط به شركت ساختماني خانواده بن‌لادن بوده است؛ آيا همه اينها نمي‌تواند قرايني دال بر وجود اقداماتي برنامه‌ريزي شده باشد؟ اتفاقاتي از اين دست ممكن است به صورت حادثه از پيش طراحي نشده رخ دهد، ولي اين حد از شواهد و علايم معنادار را چگونه مي‌توان از كنارش گذشت؟ روشن است كه حكومت سعودي علاقه‌اي ندارد كه خرابكاري را بپذيرد زيرا اين امر نافي اقتدار آنان به ويژه در شرايط حاضر است كه در يمن و ساير كشورهاي منطقه درگير هستند و پادشاه نيز تازه به تخت جلوس كرده است. شايد هم به اختلافات داخلي ساختار قدرت سعودي مربوط باشد و البته ممكن است در نهايت معلوم شود اينها يك حادثه برنامه‌ريزي شده نبود فقط به دليل قصور مديران پيش آمده است.

٢-‌ حادثه منا هم از اين نوع است. هرچند همه مي‌دانند كه تراكم جمعيت در مراسم «رمي جمرات» زياد است ولي اين را هم مي‌دانيم كه وظيفه دولت سعودي است كه رفت و آمد را در اين مراسم به‌نحوي كنترل كند كه اين عوارض پيش نيايد، به ويژه پس از حادثه سقوط جرثقيل، مديريت حجاج بايد با دقت بيشتري انجام مي‌شد؟ آيا اين را نيز نمي‌توان به عنوان معياري براي آگاهانه و عمدي بودن اين اقدام تلقي كرد؟ به ويژه كه گفته مي‌شود برخي از راه‌ها را نيز بسته بودند.
٣-‌ دولت عربستان با استفاده از توان مالي خود و با پرداخت ديه به كشته‌شدگان و نيز رشوه به مقامات كشورهاي اسلامي (كه نمونه مالزي آن مدتي پيش برملا شد) اعتراضات را نسبت به اين حوادث خنثي مي‌كند تا خود را براي خادم‌الحرمين بودن صاحب صلاحيت معرفي كند. واقعيت اين است كه با اين اقدامات مي‌توان براي مدتي حقايق را پوشاند، ولي دير يا زود واقعيت از زير گرد و خاك و ابرهاي ايجاد شده به وسيله پول نفت بيرون خواهد آمد. در يمن نيز همين رفتار را پيشه كرده‌اند. چندين ماه است كه حملات هوايي را عليه مردم يمن انجام مي‌دهند، ولي دنيا سكوت كرده است، در حالي كه اگر اين حملات از جانب غربي‌ها انجام مي‌شد، تاكنون اعتراضات فراواني را برمي‌انگيخت. ولي توزيع پول‌هاي نفت، نه‌تنها جهان را نسبت به جنايات يمن ساكت كرده، بلكه در قضاياي مكه و منا نيز ممكن است همين اتفاق رخ دهد.
متاسفانه اختلافات ميان ايران و عربستان به‌گونه‌اي است كه هرگونه مخالفت يا اعتراض ايران ممكن است با تعبير دشمني و اختلاف شخصي مواجه شود و نهادهاي مدني مستقل نيز در ايران يا امكان فعاليت ندارند يا در اين مورد نيز آنان سكوت را ترجيح مي‌دهند، در حالي كه اگر فضاي مدني در كشورهاي اسلامي قدرتمند بود، حتي اگر دولت‌هاي آنان ساكت مي‌ماندند، نيروهاي مدني مي‌توانستند عليه اين‌گونه بي‌مسووليتي‌ها اقدام كنند.
٤-‌ ترديدي نيست كه مسووليت هر دو اتفاق پيش آمده با دولت عربستان است و مهم‌تر اينكه نمي‌توانند با پرداخت ديه سروته قضيه مسووليت خود را هم آورند. آنان بايد نسبت به پذيرش هيات‌هاي رسيدگي‌كننده مستقل از سوي كشورهاي اسلامي يا بين‌المللي اقدام كنند، تا گزارش‌هايي معتبر از علل و چرايي وقوع ماجرا را در اختيار جامعه جهاني قرار دهند. كشته شدن صدها نفر زير دست و پا نه تنها مسووليت در برابر خون‌هاي ريخته‌شده را موجب مي‌شود، بلكه از نظر اثرات منفي كه بر اين مراسم مهم عبادي مسلمانان دارد، نيز اهميت دارد. شايد لازم باشد كه درخواست تغيير در نحوه مديريت مراسم حج را از سعودي‌ها كنيم. هرچند يك رژيم مسوول آن قدر اعتماد به نفس بايد داشته باشد كه از چنين كاري نترسد و مديريت جمعي را بپذيرد، همچنان كه در نمونه‌هاي ورزشي نيز فدراسيون‌هاي جهاني يا كميته ملي المپيك بر اجراي مراسم و مسابقات نظارت و دخالت دارند و عربستان هم مي‌تواند به تناسب حضور كشورهاي اسلامي در حج، نمايندگان آن كشورها را در مديريت و برنامه‌ريزي حج دخالت دهد، ولي حتي اگر اين كار را هم انجام ندهد، بايد نسبت به حضور كارشناسان ساير كشورها در گروه‌هاي حقيقت‌ياب و كارشناسي در مواردي اينچنيني، نظر مثبت داشته باشد. گروه‌هاي ارزيابي‌كننده سعودي‌ها از اعتبار و استقلال لازم برخوردار نيستند كه نتايج گزارش آنها مورد قبول مسلمانان باشد. بنابراين تا رفع ابهامات جدي از اين دو واقعه تلخ، بايد اساس را بر عمدي بودن اين دو مورد گذاشت مگر آنكه گروه مستقلي اين برداشت را رد كند. فارغ از اين نكات يك پرسش هم از مسوولان ايراني حج وجود دارد و اينكه چرا با وجود اينكه نسبت حجاج ايراني حدود سه درصد كل حجاج است (٦٤٠٠٠ نفر از حدود دو ميليون حج‌گزار) ولي تعداد ايرانياني كه در اين حادثه جان باخته‌اند حدود ١٠ درصد جان‌باختگان است؟ يعني سه برابر بيش از نسبت جمعيتي آنان. آيا اين موضوع ناشي از اتفاق است؟ يا به حجاج ايراني مربوط است؟ يا اين تعمد يا سهل‌انگاري‌هاي سعودي‌ها به معبري منحصر بوده كه حجاج ايراني از آنجا رفت و آمد داشته‌اند؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 0
    سلام،مراسم حج واجب تا تعیین مدیریت صاحب صلاحیت بانظارت کشورهای اسلامی باید تعطیل شود.احتمال عمدی بودن این حوادث باتوجه به بستن عمدی مسیر زائران جهت عبور محمدبن سلمان وزیر جنگ وپسر پادشاه سعودی ورخداد سقوط جرثقیل در روز یازده سپتامبر وتعلق جرثقیل به شرکت بن لادن که به ظاهر حوادث یازده سپتامبر را بوجود آورد وجود دارد که باید دقیق تر بررسی شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    به نظر میاد حجاج ایرانی حسب عادت در تجمع و صف بیشتر هل میدهند. این حقیقتی غیر قابل انکار است. لذا به احتمال زیاد خود باعث مرگ خود شده اند از بس هل داده اند.
    • پويا US ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      6 3
      اين هم يه نظر از طرف سفير عربستان
    • مهدی RO ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      5 3
      با این نظر باید به شعور افراد مثل تو شک کرد
    • امین IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      6 1
      این توجیه منطقی همون توجیهات ساده انگرانه ایه که الجزیره و العربیه و بی بی سی گفتن، از یه هموطن بعیده این کشتار وحشتناک رو با این توجیهات بدون پشتوانه و علیه مملکت خودش بپذیره و حتی نشر هم بده
    • میثم IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      4 2
      همزمان با کلاسهای اموزش حج و مراسم باید کلاسهای فرهنگی برای مردم برگزار کنند که در این اماکن شلوغ همدیگه رو هل ندهند. بعد ازین هم این اتفاقات زیاد تو بوق و کرنا نکنید چون آبروی مردم کشورهای اسلامی در دنیا میره.دنیا تعجب میکنه که چگونه ممکنه در مراسم دینی یک عده همدیگه رو هل دهند و روی هم بیافتند و کشته شوند؟
    • محسن A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      3 0
      اگه اینن استدلال هم درست باشه ایرانی ها که تو صف و هل اوستا شدن نباید زیاد کشته میدادن
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      1 6
      خدا خودش جواب تو و امثال تو رو بده
    • بی نام RO ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 3
      اصلا يه چيزي گفتي در حد بوندس ليگا. يه خورده فكر كنيم بعد حرف بزنيم بهتره
    • امیر تبریز اوغلی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 6
      برات دعا میکنم
    • جواد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      0 1
      این شخص پسر خاله ال سعودی هست
  • علی از تهران IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    السلام به نظر بنده راهکار تمام این مسایل تحریم رفتن به عربستان است
    • حمید A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 3
      دوست عزیز بنده نظر شما را رد میکنم چون تحریم از حرام می اید مردم برای تفریح به عربستان نمیروند بلکه برای اجرای فریضه واجب حج که حلال خدا و واجب بر کسانی که توانایی و شرایطش را دارند به انجا سفر میکنند.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      1 5
      باشه هر وقت تونستيد نمازتون رو کنار بگذارید این رو هم می تونید کنار بگذارید
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    21 6
    اگر فرض را بر عمدی بودن این موارد بگیریم، باید بررسی کنیم که هدف از این اتفاقات چیست و برنامه ریزان آن چه منافعی در انجام این امور داشته اند؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    15 31
    هزار درصد توطئه بوده
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    31 4
    ما که نفهمیدیم شواهدش چی بود...مخصوصا در مورد حادثه منا....
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    36 15
    عربستان صلاحيت نگهداري از مقدسات مسلمانان را ندراد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    5 0
    عربستانیا با کمال پررویی میگن 2000 نفر کشته شدن سهم ایرانیا 90 تاس خیلی مسخرس ایرانیا قاتلا. به نظرم این حادثه ها همش توطئه از پیش برنامه ریزی شدس. دیروز تو پیجاشون که تقتل حجاج ایرانی درست کرده بودن منو چنتا ایرانی دیگه درگیری لفظی پیدا کردیم ، واقعا منطق تو این مردمشون غریبس واقعا بلحاظ عقل در کمترین سطح ممکنن وخیلی زیاد حسادت میکنن نمیونن ایران الان بپذیرن . الان میفهمم حضرت محمد مقابل این قوم چه کار سخت و غیر ممکنی انجام داد
  • پای ثابت IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    31 8
    قبل از اعزام به حج باید دوره دفاع شخصی و نحوه مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی اموزش ببینند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    28 13
    بازم توهم؟ یکم واقعبینی در این شرایط کمک بهتری برای تسکین خانواده های داغدار خواهد بود. قضاوتی خالی از حب و بغض
  • هادی A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    33 41
    در عمدی بودن دو حادثۀ مکه و منا شک نکنید. این وهابیهای کثیف پست تر ار اونی هستند که حرمت خانه خدا را نگه دارند
    • چوپان A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      4 2
      سلام خداییش من چند روز پیش نگفتم اینا همش عمدیه و هدف ایرانه؟ خبر جان بنده عرض کردم.. میبینید که بیشترین قربانی هم ایرانیا بودن مرگ بر آل سعود
    • بی نام RO ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      1 0
      منم باهات موافقم هادی تو عمدی بودنش شک ندارم چون یک دانشمند ایرانی کشته ویک سفیر هم ناپدید شده دانشمنده تومکه براثر افتادن جرثقیل بعدم ببخشید اگه اونجا ایرانی ها هول میدادن نکنه تومکه هم ایرانی ها جرثقیلو فوت کردن که افتاده دلقکای خنده دار
  • حسن IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    19 29
    روز یازده سپتامبر روزی است که شیطان پرستان برای شیطان قربانی میکنند معمار ای که درمکه مشغول است یکی ازشیطان پرستان معروف است
  • الکس IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    24 6
    اگر واقعا توطئه در کار بوده باشه از هرطرف که بخواد باشه واقعا باید به حال مسلمان بودن این آنها تاسف خورد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    17 10
    خیلی حرف توشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    ما مردم عادی خبر نداریم در انجا چه اتفاقاتی افتاد لذا درست نیست قضاوت کنیم. اگر اشکالی هست از طرف ما انسانهاست نمیشود فریضه واجب الهی را تحریم کرد چون حلال خدا تا ابد حلال است و حرام خدا تا ابد حرام.بنده فقط میتوانم بگویم افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
  • خراسان IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    وقتی دو حادثه در کمتر از یک ماه با این حجم کشتار به وقوع می پیونده باید هر احتمالی رو پذیرفت امسال رقابت بین شاهزاده های سعودی برای مدیریت حج خیلی زیاد شده و تلاشهایی از سوی برخی شاهزاده ها برای بی کفایت نشان دادن مدیریت فعلی قبلا هم انجام شده ، در راه رسیدن به هدف اون چیزی که برای شاهزاده های سعودی اصلا ارزش نداره جان حجاج هست ، توطئه اینه: قربانی کردن حجاج اوسط شاهزادگان سعودی برای رسیدن به مدیریت حج
  • خراسان IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    به احتمال زیاد عمدی بوده توهم توطئه بده ولی بدتر از اون اینه که توطئه ای در کار باشه و ما بیخیال باشیم کشته شدن 2000 نفر , اتفاق کمی نیست ... گاهی حتی به خاطر کشته شدن چن نفر جنگ به پا میش
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 2
    باز دارید تند می روید.
  • علی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 0
    مسوولین ایران اگر بتوانند ازدحام و شلوغی مسافران در خطوط مترو و بی آر تی را در ساعات آغازین و پایانی کار حل کنند. سپس از بی کفایتی مسولین عربستانی برای مهار ازدحام دم بزنند. البته به هیچ وجه از مسولین عربستان حمایت نمی کنم آنها در این دو حادثه قطعا مقصرند. ولی کمی فکر کنیم اگر این مسولیت با ایران بود چه می شد؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    و در ادامه..... دومین هدف وهابیون و آل سعود از این کار آماده کردن مسیر برای بروز فجایع انسانی و جنایات دیگر توسط تروریست های تکفیری و داعش است یعنی با این حرکت ذهن افکار عمومی جهان را از ابراز انزجار نسبت به گروهک های ضد انسانی تکفیری و داعش ، منحرف کرده و به سمت زیر سوال بردن حج ابراهیمی و اصالت دین اسلام بکشانندو این گونه صهیونیستها و دشنمان اسلام بی نصیب نمانند و از این طریق یک بار دیگر فرصتی برای تحریف دین و اشاعه پلیدی های ذهنشان در دنیا پیدا کنند .... همچنین از این حادثه کاملا مشخص است که آنها قصد توطئه بیشتر برای برهم زدن مراسم و راهپیمایی شیعیان در ایام محرم و عاشورا با کمک داعش دارند تا به شیعیان در ماه محرم و اربعین آسیب بیشتری برسانند و و امنیت منطقه را به چالش بکشند
  • ماني A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    به نظرم هدفشون اينه كه چهره حج و كعبه رو خراب كنن . همون طور كه مي دونين تو صفحه هاي اجتماعي پر شده از جوك هاي ظاهرا خنده دار راجع به مكه. تحريم رفتن به مراسم پر فيض حج به عهده عالي رتبه هاي علم فقه و مراجع تقليد هست پس لطفا بدون اطلاع صحبت نكنيد و مراسم حج رو به خودتون و دوستان حرام نكنيد و اين رو بدونيد كه با اين كار در راستاي به هدف رسيدن دشمنان اسلام گام برداشته ايد. والسلام
  • محمدرضا A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 0
    500 کشته ایرانی در ازای 50 کشته عربستانی و اماراتی در جنگ یمن بودند.
  • الهه A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سال دیگه اسم مامان و بابام برا حج درمیاد بعد ده سال نوبتشونه از فکر دارم دیوونه میشم خدالعنت کنه سعودی های شکم گنده ی وحشی رو خداکنه مدیریت حج سال دیگه دست این سعودی ها نباشه اگه نه ب بهونه جهیزیه م نمی ذارم مامان بابام برن
    • توتو A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      0 0
      پیشاپیش بهت تسلیت میگم. شام چی میدین؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مرگ بر آل سعود و بعثی های خائن
  • کرمی A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    به نظر من به علت درگیری های بین خودشان و خراب کردن یکدیگر، عمدی بوده نه برای مردم. ولی متاسفانه جریمه اش را مردم بی گناه دادند و می دهند. بی شعوری آنها این است که ادامه می دهند و به کسی جوابگو نیستند.
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    منم با نظر مانی کاملا موافقم ، اونهایی که اعتقاد دارید یا ندارید خیلی مراقب باشید . اینها به غیرت مردم نشونه رفتن