واحدمرکزی خبر نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد هنوز نیت روسیه برای افزایش حضور نظامی خود در سوریه مشخص نیست.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت من از این فرصت استفاده می کنم و دوباره به خانواده های قربانیان حادثه غم انگیز منا در عربستان سعودی تسلیت می گویم، حادثه ای که به کشته شدن بیش از هفتصد نفر منجر شد. ما با خانواده های قربانیان و همچنین مجروحان این حادثه و ملتهای عربستان سعودی و دیگر کشورهایی که شهروندانشان در این حادثه کشته یا زخمی شده اند ، ابراز همدردی می کنیم و برای آنها دعا می کنیم. این حادثه همزمان با عید مبارک قربان رخ داد و آمریکا در پی این حادثه غم انگیز اعلام می کند در کنار و حامی مسلمانان سراسر جهان است.

درباره مصر ما از اقدام دولت مصر در عفو عده ای از زندانیان از جمله سنا سیف ، یارا سلام و خبرنگاران الجزیره محمد فهمی و باهر محمد استقبال می کند. این بخششها گامی مثبت در جهت آزادی مطبوعات و بیان است که ما همیشه گفته ایم برای ثبات، شکوفایی و دموکراسی در مصر حیاتی است.
جان کربی درباره ماموریت روسها در سوریه گفت جان کری گفته است اگر نیت و قصد روسها از افزایش حضور نظامی در سوریه واقعا فقط نبرد با داعش باشد، خوب است و ما دوست داریم با آنها درباره اینکه چگونه می توانند نقشی سازنده داشته باشند گفتگو کنیم. اما جان کری همچنین گفت اگر کار و هدف آنها ، آن طور که به نظر می رسد تقویت رژیم اسد باشد ، این مسئله کاملا متفاوت است و ما در این باره قبلا صحبت کرده ایم.
کربی افزود ما هیچ همکاری و هماهنگی با روسیه در سوریه نداریم. آنها عضو ائتلاف نیستند، آنها علیه داعش عملیات انجام نمی دهند و هیچ ترتیباتی در این خصوص وجود ندارد. همانطور که جان کری هم گفته است روسها روابط امنیتی طولانی با روسیه دارند و این مسئله جدیدی نیست. آنچه جدید است گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه است که به نظر تلاش برای ادامه حمایت از رژیم بشار اسد و تقویت آن است که به باور ما کاملا با مقابله و نبرد با تهدیدات گروههای تندرو به ویژه داعش در سوریه تضاد دارد. البته همانطور که گفته ایم ، ما آماده ایم گفتگوهای تاکتیکی و عملی برای کاهش تنش و پرهیز از برخورد با روسها داشته باشیم. در هر حال ما اقدامات و تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه را در سوریه زیر نظر داریم که البته برخی از این تجهیزات و تسلیحات می تواند در نبرد علیه داعش موثر باشد اما کاربرد برخی از آنها برای نبرد علیه داعش هنوز مشخص نیست به همین علت ما همچنان نگرانیهای منطقی درباره قصد و نیت کلی روسیه در سوریه داریم زیرا همه تجهیزات و تسلیحات نظامی که روسیه در سوریه مستقر کرده است به نظر نمی رسد صرفا برای نبرد با شبکه های تروریستی طراحی شده باشد. برای مثال داعش هواپیما ندارد بنابراین استقرار جنگنده های دارای قابلیت نبرد هوا به هوا برخی سوالات را ایجاد می کند. همچنین به علت اینکه داعش هواپیما ندارد، استقرار موشکهای سطح به هوا مشکوک به نظر می رسد. در هر حال جان کری تلاش می کند با تماس با مقامات روس از نیت و هدف آنها بهتر مطلع شود.
کربی افزود هم اکنون بحران سوریه ، فوریت زیادی دارد. روشن است با حضور بیشتر تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه ، اوضاع پیچیده تر می شود. با وجود این مطمئن نیستم تلاشها برای جلوگیری از برخوردها و تنش نظامی با روسیه در سوریه باید اولویت داشته باشد. گرچه این مسئله نیز اولویت دارد اما مسئله جنگ و بحران در سوریه که جان کری معتقد است باید از طریق سیاسی و انتقال سیاسی حل شود، اولویت مهم تر و مسئله بزرگتری است.
جان کربی درباره اسد گفت موضع ما درباره اسد تغییر نکرده است. ما در این خصوص خیلی شفاف موضع خود را اعلام کرده ایم. او باید کنار برود و این موضع ما تغییر نکرده است. ما می خواهیم انتقال سیاسی در سوریه بدون اسد انجام شود و ما می خواهیم دولتی در سوریه تشکیل شود که به مردم سوریه پاسخگو باشد. البته اینکه این انتقال سیاسی چگونه انجام شود، ما هنوز نمی دانیم. این یکی از مسائلی است که او در سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره آن صحبت خواهد کرد.
خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید آیا به نظر شما سیاست آمریکا درباره سوریه باعث نشده است بحران در این کشور بسیار پیچیده تر شود و آیا آمریکا نباید رویکرد خود را درباره سوریه تغییر دهد یا دست کم برخی نواقص آن را رفع کند؟
جان کربی گفت من این حرف را قبول ندارم. اوضاع در سوریه پیچیده است اما چیزی که آن را پیچیده کرده بشار اسد است. او این شرایط را ایجاد کرده و باعث شده است تا میلیونها نفر از مردم کشورش آواره شوند. او شرایطی را ایجاد کرده است که گروهی مثل داعش و دیگر گروههای تندرو در آن رشد کنند. او کسی است که کشورش را نابود می کند. او شرایطی را ایجاد کرده است که اتخاذ سیاستها و رویکردی کارآمد را دشوار کرده است. همه در آمریکا روی راه حل انتقال سیاسی در سوریه تمرکز کرده اند و می دانند این کار دشوار خواهد بود. فقط آمریکا نیست که می خواهد در سوریه ثبات و امنیت و نظام تکثرگرا برقرار شود بلکه همسایگان سوریه نیز همین را می خواهند و حتی روسیه نیز گفته است همین را می خواهد. اما مسئله این است که چگونه به این هدف برسیم. ما خوشحالیم که متحدان و شرکای ما و حتی آنهایی که متحد و شریک ما نیستند، بسیاری از آنها همین هدف را دارند. در هر حال برای رسیدن به این هدف رویکرد چند جانبه نیاز است.
کربی درباره سفر رئیس جمهور چین به آمریکا هم گفت سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکا بسیار مهم است و به همین علت وزیر خارجه و کل دولت آمریکا می خواهند که این سفر موفقیت آمیز باشد. روابط میان چین و آمریکا بسیار مهم است. البته ما روابط و تعهدات مهم دیگری نیز در منطقه اقیانوس آرام داریم.
کربی افزود ما هنوز نگرانی های جدی درباره فعالیتهای چین در فضای سایبری داریم و فکر نمی کنم نگرانی ها درباره حملات سایبری به آمریکا به زودی برطرف شود. اما روابط با چین مهم است و ما می خواهیم شاهد رشد مسالمت آمیز و مفید و سازنده چین باشیم. البته زمینه ها و مسائلی وجود دارد که آمریکا و چین با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و ما مثل همیشه درباره این اختلافات نیز خیلی شفاف هستیم. در عین حال زمینه هایی هم هستند که ما با چینی ها درباره آنها همکاری داریم که از جمله آنها تغییرات آب و هوایی ، امنیت دریایی از برخی جنبه ها و کمکهای بشردوستانه به مناطق بحران زده است. همچنین زمینه های بسیار زیادی هم وجود دارد که می توانیم در آنها همکاری کنیم.
کربی درباره مناقشات در دریای جنوب چین هم گفت ما در این خصوص خیلی شفاف بوده ایم. اصولا ما درباره ادعاها موضع گیری نمی کنیم. ما درباره هر گونه اقدام خودسرانه و یکجانبه که بخواهد وضع موجود را تغییر دهد موضع گیری می کنیم. ما می خواهیم این ادعاها (درباره مالکیت برخی جزایر و مناطق در دریای جنوب چین) بر اساس مقررات و قوانین بین المللی حل شود. ما گفته ایم تغییر وضع موجود برای امنیت و ثبات منطقه خوب نیست ، چه از طریق تصرف یا نظامی کردن سرزمین مورد ادعا باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    2 6
    پوتین توی خونشون شیره بیرون خونه فقط هوار هوار میکنه نمونه اش افغانستان و جاهای دیگه. برای داعشیها یه ترقه هم در نمیکنه که هیچ , اتفاقا" حسابی تر و خشکشون میکنه ؛ یادمون باشه هرکی با طناب روسها بره تو چاه باید اینقذر اونجا بمونه تا جونش درشه ؛ از ما گفتن خود دانید. هرچه شرط بلاغ است با تو گویم توخواه پند گیر خواه ملال