اقتصادنیوز نوشت: انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن امر قیمت‌گذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود در بازار خودرو اعلام شده است.

انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.

در این تحلیل با اشاره به سابقه ايجاد تصوير ذهني منفي در مردم از 5 سال پيش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد كيفيت نازل خودروها( فرار از پذيرش مسئوليت‌هاي راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیس‌جمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.

در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دال بر ضرورت كاهش قيمت خودرو به ميزان 20 تا 30 درصد و سياست مستمردامن زدن به جو رواني ايجاد شده توسط سازمان صدا و سيما بر عليه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت به زيان 6500 ميليارد توماني خودروسازان در سالهاي 91 و92 انجاميده و موجب خروج نقدينگي از شركت‌های خودروساز شده است.

بر اساس این تحلیل كاهش50 درصدي قدرت خريد مردم از سال 91، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزايش برنامه توليد بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان از 800 هزار دستگه به یک میلیون 400 هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.

از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام 15 ميليون توماني توسط بانك‌ها و عدم توفيق در رفع مشكلات شركت‌هاي ليزينگ به عنوان بازوي ياري دهنده خريداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهاي فرسوده ناشي از كاهش شديد واردات در سال 94، به فروش نرسيدن 30 تا 40 درصد خودروهاي وارداتي در 2 سال گذشته و آغازجنگ كاهش قيمت‌ها توسط يك شركت وارد كننده، براي فروش سريعتر خودروهاي وارداتي مدل 2014 سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.

این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه هاي متعدد مديران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جديد شركت خودشان و شركاي خارجي‌شان، منجر به ايجاد حالت انتظار درمردم و به تاخير انداختن خريد خودرو شده است.

انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا كارگروهي براي بررسي راهكارهاي تحريك تقاضا تشكيل دهد و راه حل مناسب براي هر يك از مشكلات صنعت خودرو را فراهم آورد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    55 1
    سلام چون ماشین های ایران با کیفیت هستن چرا صادرات به کشورها دیگه نمیکنید مردم حاضر به ضرر شما عزیزان نیستن
    • mk A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
      9 2
      1.تا یکسال گارانتی تعویض 2.تا 5 سال گارانتی قطعات 3.کاهش قیمت یا وام بدون بهره یا قسط بندی بدون سود اینجوری نقدینگیتون جبران میشه ...
    • مجید چیلیس IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      1 0
      خداییش خیلی رو دارن اینا. حالا که قیمتگذاری دست شورای رقابته اینجوری میکنن پاچه مردم چه برسه به اینکه خودشون قیمتگذاری کنند؟؟؟ طرف با پررویی میگه شرکتهای لیزینگ بازوان یاری رسان مردم هستند. خدا وقتی عقل و شعور تقس میکرده اینا کجا بودند؟؟؟ کجایی سنگ پا
  • حسین IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    58 2
    تنها و تنها دلیلش اینه که مردم به هوش اومدن دیگه نمیتونید کلاه سرشون بذارید
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    52 2
    جالبه در این تحلیل هیچ نکته ایی یا مشکلی متوجه خودروسازان نیست
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    49 2
    زمین و زمان رو متهم کردن و در نهایت راهکار هم ارائه دادن
  • سورنا A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    57 2
    20 تا 30 درصد قیمت خودرو هارو کم کنید و کیفیت اونهارو تحت لیسانس و نظارت دقیق خودروسازان کشورای اروپایی قرار بدید تا قفل کمپین بشکنه.... مگه نه نــــــــــــــــــــــــــــــمیخریم و پول جمع میکنیم ماشین خارجی میخریم
  • محمدرضاقاسمی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    7 49
    کار گروه نیاز نداره ده درصد قیمتو ببرن بالا مردم هجوم میارن برای خرید از رکود خارج میشه
  • بی نام RO ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    21 2
    به نظرمن خودرو مدل 72 تویوتا با کیفیت تر ومحکم تر از ماشینهای امروزی ساخت داخل هستش بیخود زور نزنید ما 100 سال از اروپا عقبیم چرا نمیزارید طراحان جوان بیان به خودرو سازی وطرحهای زیبا وبا کیفیت تر از خودرو خارجی بدهند یه اگاهی بزنید ببینید چند نفر ثبت نام میکنن
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    24 2
    عزیز من بسه دیگه ماشینای 30 سال پیش و کردین تو پاچه مردم
  • رسول RO ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    24 1
    اقایون مگه خبر ندارید ماهنوز تحریمیم خخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    18 1
    این تحلیل خودرو مونتاژ کن هاست دیگه مصداق ضرب المثل هرکسی از ظن خود شد یاد من..... اگر تحلیل دیگری می توانستند ارایه دهند که الان وضعیت صنعت خودرو این نبود: واردات قطعه از چین، مونتاژ خودروهای نیم قرن پیش و حالا دلالی خودروهای کامل وارداتی چینی و فرانسوی
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    7 1
    چه جوری میخواهین از مشتریان دلجویی کنید آدمهایی که سالها دروغ گفته و پول زیر دندوناش مزه کرده چه جوری میخان دل مردم را بدست بیارن
  • رضاا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    6 0
    جالبه همه مقصر شدن جز خودشون
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    5 0
    واقعا کیلویی چند سر مردم را کلاه گذاشتید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    6 0
    تا زمانی که کیفیت خودرو به سطح بین المللی نرسد و قیمت هم پایین نیاید تحرکی از سوی مردم صورت نمی گیرد. خودروسازان با این ماشین های بی کیفیتشان با جان مردم بازی می کنند. مردم عقل دارند و این تحلیل های صد من یه غلز را قبول نمی کنند.
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    2 0
    واقعا متاسفم برای صنعت خودرو که تحلیلگراشون هم مثل خودشون تو خوابن هنوز . زنده باد همدلی و همزبانی مردم.