توصیه روحانی در مراسم بهره برداری از خط 3مترو به شهرداری

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط ۳ مترو تهران، گفت: در بحث مترو می‌توانیم صادرات خدمات فنی - مهندسی داشته باشیم و ساخت مترو را در کشورهای دیگر به ویژه در کشورهای همسایه انجام دهیم.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به کارهای بزرگی که در حوزه صنعت و مدیریت شهری آغاز شده، گفت: به دلیل اجرای چنین پروژه‌هایی قدردان شهردار، شورای شهر، مدیرعامل مترو و همه مهندسان و کارگران شرکت مترو هستم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مجلس دوم شورای اسلامی، گفت: امروز به یاد روزهای آغازین مجلس دوم در سال ۶۳ افتادم که نخستین صحبت ها درباره مترو تهران مطرح شد. من یکی از ۳۰ نماینده استان تهران بودم.

وی افزود: در جلسه‌ای که میان نمایندگان استان تهران با موضوع مترو برگزار شد، موافقان و مخالفان بسیاری صحبت کردند و بودجه عمومی مترو از بحث‌های اصلی ما در آن نشست بود.

روحانی اضافه کرد: در آن مجلس تصمیم گرفتیم بحث مترو تهران را به جد دنبال کنیم و چند نماینده نیز مسئولیت این کار را برعهده گرفتند که یکی از آنها من بودم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز در حوزه مترو اتفاق‌های خوبی افتاده است، احساس ما این است که در کلانشهرها واقعا نمی‌شود، حمل و نقل فقط روی زمین باشد و باید مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترافیک را یا روی هوا یا در زیرزمین مرتفع کنیم.

وی افزود: تکنولوژی هوایی بسیار گران است، اما ایجاد مترو بسیار مقرون به صرفه بوده که در برخی کشورهای دنیا بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

مترو بهترین، سریعترین و عادلانه‌ترین گزینه حمل و نقل شهری است

روحانی در ادامه گفت: این صحبت من به آن معنا نیست که روی زمین را فراموش کنیم، اما تاکید می‌کنم که مترو بهترین، سریعترین و عادلانه‌ترین گزینه برای حمل و نقل شهری است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به آلودگی هوای تهران، گفت: یکی از تاکیدات همیشگی ما امر به معروف و نهی از منکر است و قطعا آلودگی از خطرناک‌ترین منکرات به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا، خاک، آب و...، از جمله این آلودگی‌ها است، ما خاک و هوا را از دست داده‌ایم، این همه آلودگی منکر است. باید تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم.

روحانی افزود: در طرف مقابل یکی از معروف‌ها نیز سالم‌سازی هوا است و قطعا مترو یکی از راههای وصول به این مهم است.

ایستگاه‌ها باید معماری ایرانی - اسلامی داشته باشند

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: ببینید چقدر وقت مردم بدون مترو تلف می‌شود و وجود مترو چقدر می‌تواند در زمان مردم صرفه‌جویی کند؛ به بیان دیگر مترو عمر ما را پربرکت می‌کند.

وی افزود: البته ما باید برای استفاده بهینه در وقت، در مترو فرهنگسازی هم بکنیم، به عنوان مثال در بسیاری از کشورها مردم در مترو و ایستگاه‌ها مطالعه هم می‌کنند، اما متاسفانه ما زیاد عادت به مطالعه نداریم و این مسئله باید اصلاح شود.

روحانی در ادامه با اشاره به ظرفیت ایستگاه های مترو تاکید کرد: ایستگاه‌های ما باید نمادی برای معرفی معماری ایرانی- اسلامی باشند، ما باید بتوانیم با بهترین معماری اصیل خودمان ایستگاهها را تزئین کنیم. بسیاری از توریست‌ها که به کشورمان می‌آیند باید فرهنگ و تمدن ما را در مترو هم ببینند.

باید دست به دست هم بدهیم تا مترو توسعه یابد

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مترو گفت: مترو همچنین هم صنعت است هم اشتغال، در عین حال برای ما هم صنعت، هم تکنولوژی و هم اشتغال می‌آورد. مترو صرفا حمل و نقل نیست، به خاطر همین باید دست به دست هم دهیم تا مترو توسعه یابد.

وی کشورمان با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه ما رضایت مردم است، افزود: رضایت مردم دو معنا دارد. در کشورهای غربی رضایت برای کسب قدرت است، اما در اسلام ما رضایت مردم را می‌خواهیم که موجب رضایت خداوند شود.

روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: مذاکرات اخیر از افتخارات آینده تاریخ ما خواهد بود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: الان در دنیا کسی نمی‌گوید سر ایران را کلاه گذاشته‌اند، اتفاقا دشمنان ما می‌گویند ایران همه امتیازات را گرفته است. همان‌طور که پیش از این گفته‌ام ما یک بار در جنگ پیروز شدیم و یک بار بر جنگ.

روحانی توضیح داد: بار اول در دوران دفاع مقدس بود که در جنگ پیروز شدیم و مذاکرات اخیر هم باعث شد از جنگ بزرگ جلوگیری شود که این پیروزی بر جنگ بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    4 4
    . . . ما یک بار در جنگ پیروز شدیم و یک بار بر جنگ. . . . روحانی عزیز واقعا مچکریم مچکریم . . .
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    9 2
    قدردانی را اشتباها از ته به سر گفتند . اصلش اینست : قدردان کارگران و مهندسان و مدیر عامل مترو ، شهردار و شورای شهر هستم .
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    2 0
    قالیباف در بین سخنانش در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما در مقایسه دولتها در کمک به مترو گفت دولتها با هم متفاوت بودند دولت احمدی نژاد پول و منابع داشت و کمک نکرد ولی قضیه دولت جدید فرق می کند می خواهد کمک کند ولی منابع کم دارد و مشکلاتی دارد.. آیا به نظر شما رفتار دولتهای نهم و دهم با حمل و نقل عمومی که جزو حقوق شهروندی شان به شمار می رود خیانت آمیز نبوده است؟ چرا دولت قبل مصوبه مجلس درباره کمک دو میلیارد دلاری به متروی تهران و کلانشهرها را اجرا نکرد؟ اگر آن مصوبه اجرا شده بود چه بسا اکنون دو سال بود خط سه تمام شده بود و خط 6 و 7 امروز افتتاح می شد. مطمئنا در متروی شهرستانها هم پیشرفت چشمگیری حاصل می شد.